دبیر اجرایی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه از ابتدای آغاز شکل دهی تشکل ها در اتاق بازرگانی بندرعباس 11 تشکل راه اندازی شده و مجوز دو اتحادیه نیز در دست پیگیری است، گفت: از این تعداد 10 تشکل به ثبت اتاق ایران رسیده است.
کد خبر: ۳۰۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 08 October 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد یوسف زاده صبح امروز در جلسه مجمع عمومی عادی اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان اظهار کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های خوبی مانند آب و هوای چهار فصل، معدن، مرتع، صنعت، کشاورزی، سواحل، ذخایر عظیم نفت و گاز و نیروی جوان است؛ در این شرایط اما، ما آنطور که باید، نتوانسته‌ایم از این منابع، استفاده و آنها را به سمت و سوی توسعه «تولید» هدایت کنیم.

وی افزود: یکی از راهکارهای مهم در این مسیر، تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن حجم دولت است؛ دولت‌ها نیز در ابتدای کار، اعتقاد راسخ خود به این مهم را اعلام می‌کنند، ولی در نهایت، شاهد افزایش حضور دولت در عرصه اقتصاد کشور بوده‌ایم و عملا" اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی به اهداف واقعی خود نرسیده است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی بندرعباس اضافه کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای شکوفایی اقتصادی کشور را مهیا و رسالت تشکل‌های اقتصادی را در اقتصاد ملی تعریف کنیم.

یوسف‌زاده بیان کرد: در حوزه اقتصادي نيز، تشكل‌ها همواره جايگاه خاصي دارند و مي توانند فضاي مساعدي براي تعامل مناسب و سازمان يافته بين بنگاه‌هاي اقتصادي و حاكميت به وجود آورند تجربه نشان داده که اقتصادهاي توسعه يافته، بدون استفاده از ساماندهي فعالان اقتصادي در قالب تشکل‏هاي اقتصادي، به منظور تعامل بهتر جامعه و حکومت، موفق نبوده‏اند.

وی افزود: اهميت نقش تشكل‌ها در ايران نيز در ساليان اخير به وضوح درك شده و اين موضوع را مي توان در توجه جدي به بحث تشكل‌ها در قوانين مصوب چندين سال اخير از جمله قانون برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي و قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار مشاهده كرد.

یوسف‌زاده ادامه داد: تشکل‌ها يا اتحاديه‌هاي تجاري يا صادراتي نهادهايي هستند متشکل از اعضاي مختلف که در يک حوزه تخصصي خاص فعاليت کرده و داراي شخصيت حقوقي و مستقل اند، اين نهادها به صورت صنفي و غيرانتفاعي به نفع اعضاي خود فعاليت مي کنند.

وی خاطرنشانکرد: اتحاديه‌ها و تشكل‌ها در سطح تجارت بين المللي در مقام واسطه‌اي بين توليدكنندگان و كارخانه داران از يك سو يا مصرف كنندگان كالا و خدمات در بازارهاي داخلي و خارجي از سوي ديگر فعاليت مي كنند.

یوسف‌زاده اضافه کرد: اتحاديه‌ها و تشكل‌ها در ترويج بهترين شيوه‌هاي كسب توان رقابتي، كمك به شركت‌ها در جهت افزايش توان رقابتي، تنظيم و ارائه قوانين عمومي كسب و كار و تجارت نقش بسيار مهمي ايفا مي کنند.

 وی تاکید کرد: تشكيل تشكل‌ها و اتحاديه‌ها مزاياي متعددي از قبيل ايجاد و تقويت روحيه همکاري و هماهنگي بين موسسات کوچک و متوسط، تامين نيازهاي عمومي اعضا در زمينه‌هاي اعتبارات، تبليغات و ...، تجميع اعضا جهت هدايت امور و تسهيل مشکلات در مواجهه با بخش‌هاي مختلف فعاليت، بهره مندي از امکان حضور قوي در بازار، رقابت، تنوع بخشي و تحقيق و توسعه در کنار انعطاف پذيري، خلاقيت و کارآفريني ناشي از ساختارهاي کوچک و قابليت پاسخگويي به انواع تقاضاها، گذار از نظام‌هاي سنتي به فضاي اقتصاد مدرن و امکان برخورداري از حمايت‌هاي موثر دولتي برخوردار براي اعضاي آن به ارمغان خواهد آورد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی بندرعباس در پایان با بیان اینکه اتحادیه آبزیان یکی از زیرمجموعه های موفق اتاق بازرگانی است، افزود: این تشکل با عملکرد موفقی که در کارنامه خود به ثبت رسانده وارد دور جدیدی از آغاز فعالیت خود می شود که امید است با هیئت مدیره جدید شاهد پیشرفت روزافزون این تشکل باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار