عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس به اظهارات دو هفته قبل معاون وزیر بهداشت در سفر به هرمزگان واکنش نشان داد و گفت: آمارهای ارائه شده درباره کم‌تحرکی مردم هرمزگان و نسبت بالای ابتلا به ایدز درست نیست.
کد خبر: ۳۵۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 07 January 2017
به گزارش تابناک هرمزگان، کیانوش جهانبخش صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی معاون وزیر بهداشت در سفر دو هفته قبل به هرمزگان درباره کم‌تحرکی مردم این استان و آمار بالای ابتلا به ایدز در این استان درست نیست و اگر هم این آمارها به دست آمده باید دید که وزارت بهداشت در هرمزگان برای رفع این مشکلات چه کرده و چه امتیاز ویژه‌ای را برای مهار آن در نظر گرفته است؟
 
وی با بیان اینکه ارائه آمارها باید صادقانه و بر مدار راستی‌آزمایی و علمی باشد، افزود: شاخص‌های ارزیابی می‌بایست شفاف، بدون اغراق و منطقی باشند تا بتوان به آنها اتکا و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کرد.
 
عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: روش‌های آمارگیری در خصوص شاخص‌هایی نظیر کم‌تحرکی و یا آمار ابتلا به ایدز که تأثیر روانی در جامعه ایجاد می‌کنند، می‌بایست مستند بوده و بر پایه اطلاعات جمعیتی مناسبی ارزیابی و نسبت‌بندی شوند. به عنوان مثال در شرایطی که بسیاری از افراد شاغل و ساکن در بندرعباس، اطلاعات جمعیتی خود را در دیگر استان‌های کشور اعلام می‌کنند، نمی‌توان با آمارهایی دلهره‌آور، آرامش اجتماعی مردم را به مخاطره انداخت.
 
جهانبخش اضافه کرد: مردم هرمزگان مردم پرتحرک و بانشاطی هستند و عمده مشاغل این استان از جمله مشاغل صنعتی، صید و صیادی، کشاورزی و ... تحرک بالایی دارند و منتصب‌  ساختن دومین استان کم‌تحرک کشور به مردم هرمزگان درست و منطقی نیست.
 
وی تأکید کرد: اشکال عمده ارائه این قبیل آمارها به آنجایی باز می‌گردد که در سرشماری‌ها از جمله در سرشماری اخیر انصاف رعایت نشد و متأسفانه بسیاری از افرادی که در هرمزگان و بویژه در بندرعباس سکونت دارند، اطلاعات جمعیتی خود را در خارج از استان ثبت کردند و این موضوع سایه خود را بر تمام آمارها بخصوص در نسبت‌گیری میان شاخص‌های منفی بجای می‌گذارد.
 
عضو شورای شهر بندرعباس گفت: حتی در زمینه آمارهایی با جنبه منفی، نظیر ابتلا به ایدز نیز باید دقت لازم درباره آن اظهار نظر کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار