مدیرکل و دبیرشورای آموزش و پرورش استان هرمزگان گفت: بدون شک آموزش و پرورش ذات مشارکت جویانه دارد و بدون مشارکت های مالی و فکری مردمی به منزل مقصود نمی رسد.
کد خبر: ۱۶۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 20 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، علی کرمپور با بیان اینکه موضوع مشارکت وچگونگی آن درآموزش و پرورش درتاریخ ملت ها ریشه دیرینه دارد،اظهار کرد:این مهم درحال حاضراهمیت دو چندان پیدا کرده است به گونه ای که اندیشه گران اجتماعی این مشارکت را محوراساسی توسعه و عاملی مهم درگسترش کمی و کیفی این مقوله دانسته اند.
 
وی با قدردانی از حسن توجه رییس شورای آموزش و پرورش استان و همکاری اعضا درمسیر تحقق اهداف و برنامه های شورا،افزود:بدون شک آموزش و پرورش ذات مشارکت جویانه دارد و بدون مشارکت های مالی و فکری مردمی به منزل مقصود نمی رسد.
 
به گفته وی ؛ جهت رسیدن به اهداف والای این نظام که همانا رشد و ارتقای سطح علم و دانش و نیزایجاد فرهنگ مناسب و شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی و توسعه و بالندگی درعرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در سطح کشور و نیز بین الملل است، باید از افکارعمومی و مشارکت همه جانبه مردم و مسئولان در این امر بسیارخطیر و حیاتی و بنیادی استفاده نمود.
 
مدیرکل شورای آموزش و پرورش استان همچنین خاطرنشان کرد: برای استفاده ازامکانات موجود در جامعه در راستای ایجاد رشد کمی و کیفی درآموزش و پرورش، اتاق فکری تحت عنوان شورای آموزش و پرورش ایجاد گردیده است تا با استفاده ازامکانات و ظرفیت های ملی و محلی و منطقه ای موجود و با کمک و مشارکت آحاد افراد جامعه و دستگاهها و نهادهای ذیربط ،محدودیت ها و چالش های فرا روی این نظام را برطرف و بسترمناسبی جهت رشد و اعتلای آموزش و پرورش کشور فراهم سازد.
 
دبیرشورای آموزش و پرورش استان یادآورشد:این شورا یک فرصت استثنایی وگرانبهایی است که دراختیار نظام تعلیم و تربیت قراردارد تا بتواند مشکلات ومعضلات این مجموعه عظیم را با کمک وهمیاری سایرمسوولین و نیز جلب مشارکت مردم که از جمله اهداف این شورا می باشد مطرح و جهت رفع آنها راهکارهای اجرایی مناسبی را بیندیشد.  
 
این مسوول شرکت در برنامه ریزی ها و تصمیم گیریهای استانی و منطقه ای را موجب رشد متخصصان و دست اندرکاران محلی عنوان کرد وگفت:در این راستا تصمیم گیریها و برنامه ریزی ها با توجه به وضع و شرایط هرمحل صورت می گیرد و نیاز به نیروی انسانی در سطوح مختلف جامعه برطرف می گردد که این امرموجب کاهش تصدی گری های دولت و ایجاد اعتماد میان مردم و کارگزاران می شود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان، شورای آموزش و پرورش را مرجعی عنوان کرد که می تواند با استفاده ازمشارکت مردمی و مسئولان و افراد متخصص و کارآمد ایجاد حس اعتماد بین مردم و کارگزاران را موجب شود.
 
به گفته کرمپور؛این شورا می تواند در راه رسیدن به تمرکززدایی و انعطاف بخشیدن به تصمیم گیری ها و تأمین منابع مالی و کاهش تصدی گری های دولت و تأمین نظارت عمومی برآموزش و پرورش و اثبات این مطلب که آموزش و پرورش یک امرهمگانی و عمومی است نه یک امر فردی و تک بعدی، گام های مؤثر و مفید به فایده ای بردارد.
 
وی همچنین گفت: با اجرای صحیح قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مدیریت ها از متمرکز به غیرمتمرکز و نیمه متمرکز سوق داده می شود و استعدادهای فردی و خلاقیت ها رشد می کند.  
 
دبیرشورای آموزش و پرورش استان درادامه گفت: ازآنجاییکه شورای آموزش و پرورش بر اساس نوع ترکیب اعضا و شرح وظایف و اختیارات قانونی به عنوان یک شورای راهبردی و برنامه ریزی و درست ترین مصداق بارز مشارکت در آموزش و پرورش مطرح می باشد،پیشنهاداتی را تهیه و تدوین نموده ایم که تحقق آن می تواند تحولی بنیادین درآموزش و پرورش ایجاد نماید.
 
وی گفت: ارتقاء کارایی و اثربخشی جلسات شورای آموزش و پرورش با استفاده بهینه از همکاری ادارات ، نهادها و ارگانها ، تشکل جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق با توجه به نیازهای واقعی آموزشی و پرورشی آنها و امکانات و ظرفیتهای موجود و استفاده بهینه از قابلیتهای موجود در منطقه جهت حل و رفع بسیاری از مشکلات و موانع آموزشی و پرورشی و ایجاد بسترهای لازم و مناسب رشد و تعالی همه جانبه نظام تعلیم و تربیت توسط شوراهای آموزش و پرورش از طریق طرح و تصویب کارآمدترین مصوبات از جمله مواردی است که بسترسازتحقق اهداف آموزش و پرورش است.
 
وی اضافه کرد: استفاده بهینه وحداکثری ازمشارکت دستگاهها و نهادهای دولتی وغیردولتی و نیز جلب و جذب مشارکتهای مردمی جهت اجرای مصوبات و حصول نتایج دلخواه، ایجاد تحول در نگرش مسوولان نسبت به آموزش و پرورش متناسب با نقش خطیرآن در تقویت عنصرعمومی جامعه و تأمین منابع و سرمایه انسانی مورد نیاز از طریق برگزاری جلسات توجیهی و تبیین قانون و ایجاد بسترمناسب و راهکارهای اساسی جهت اجرای مواد قانونی و جلوگیری از فرار قانون برخی از دستگاهها و نهادها از انجام تکالیف مربوطه از دیگر مواردی است که می تواند چشم انداز برنامه های آموزش و پرورش را با پشتوانه قابل اتکایی همراه سازد.
 
کرمپورهمچنین گفت: ازآنجائیکه انواع گوناگون مشارکت چه از نظرمالی و چه از نظرفکری در شوراهای آموزش و پرورش لحاظ شده است و این قانون یکی از قوانین مصوب شده می باشد، برای دست یافتن به اهداف این قانون باید آگاهی و بینش مدیران و صاحب نظران و افراد متخصص و نیز سایر دستگاهها و نهادها و اقشارعموم مردم نسبت به اهمیت و ضرورت قانون افزایش یابد تا انگیزه کافی و لازم جهت جلب مشارکت ایجاد شود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه نبودن فضاهای آموزشی مناسب مانع پرورش خلاقیت ها و به طور کلی تعلیم و تربیت پویا و سازنده می شود و جلب و جذب کمک ها مردمی می تواند درمحرومیت زدایی آموزشی و کاهش افت تحصیلی ناشی از تراکم کلاس ها جلوگیری کند و در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کل کشور مؤثر باشد که دراین راستا باید راههای جذب این گونه مشارکت ها که به آینده فرزندان این مرز و بوم مربوط می باشد بررسی و جهت تحقق این اهداف به اجرا درآید
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار