بحث پیرامون انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان که در ماه‌های اخیر با وجود برگزاری انتخابات در نشست‌های مخلتفی مطرح شده، این‌بار به نشست وزیر فرهنگ و ارشاد با فعالان فرهنگی هرمزگان کشیده شد.
کد خبر: ۱۵۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲ 30 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان،‌ نشست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ و رسانه در محل استانداری هرمزگان با حاشیه های جالبی همراه بود که یکی از آنها کشیده شدن کشاکش اخیر بر سر خانه مطبوعات به این جلسه بود که سبب شد تا گلایه هایی از کارشناس اعزامی این وزارتخانه برای ارزیابی و داوری میان دو سوی معترض این خانه مطرح شود. به طوری که شنیده شده کارشناس اعزامی از تهران با یک سوی معترض به گشت و گذار در جزیره قشم رفته و شائبه ها نسبت به بی طرفی در این موضوع را دامن زده است.

خبرگزاری فارس نیز به برخی از حاشیه های جلسه امروز نخبگان فرهنگی هرمزگان با وزیر ارشاد پرداخته است.

 
به گزارش فارس، بحث پیرامون انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان که در ماه‌های اخیر با وجود برگزاری انتخابات در نشست‌های مخلتفی مطرح شده، این‌بار به نشست وزیر فرهنگ و ارشاد با فعالان فرهنگی هرمزگان کشیده شد.
 
بحث مذکور با ابلاغ اساسنامه‌ای در دولت قبل به خانه مطبوعات استان‌ها به عنوان اساسنامه تیپ نشات می‌گیرد، اساسنامه‌ای که برخی از مجمع خانه مطبوعات در کشور آن را عملیاتی و برخی نیز با تغییراتی آن را مورد بازبینی قرار دادند.
 
در هرمزگان نیز جمع کثیری از فعالان رسانه‌ای همواره با بندهایی از این اساسنامه مخالف بودند، تا اینکه این اساسنامه در مجمع مورد رای‌گیری قرار داده شد، که بخش‌هایی از آن توسط مجمع اصلاح شد.
 
یکی از بندهایی که سبب نارضایتی و حذف قابل توجهی از اعضا می‌شود و گویا، افرادی که در حال حاضر از آن حمایت می‌کنند و از این بند تفسیر خود را دارند، بندی است که در کمال ناباوری بر عضویت افرادی تاکید دارد که دفتر مرکزی رسانه و یا نشریه آنها باید در مرکز هرمزگان یعنی بندرعباس واقع باشد.
 
به عنوان مثال خبرنگاران خبرگزاری فارس در بندرعباس از آنجایی که دفتر مرکزی این رسانه در تهران قرار دارد، با وجود چندین سال سابقه کار نمی‌توانند در خانه مطبوعات هرمزگان (در صورت تاسی از تفسیر یاد شده از بند مذکور) عضو شوند.
 
این در حالی است که تنها چند نشریه معدود و انگشت‌شمار محلی دفاتر مرکزی آنها در بندرعباس دایر و مستقر است و رسانه‌های سراسری، منطقه‌ای و خبرگزاری مطرح هیچ‌ کدام دفاتر مرکزی‌شان در هرمزگان قرار ندارد.
 
از همین رو هیئت مدیره خانه مطبوعات با تاخیر چندین ماهه و با نظر اکثریت که تفسیر متفاوت و منطقی‌تر خود را از این بند داشته نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کرد، انتخاباتی که تمامی اعضا سابق در دور قبل نیز توانستند در آن شرکت کنند و هیئت مدیره خانه مطبوعات را انتخاب کردند.
 
حال با پیگیری‌ افرادی که تفسیر اول را از بند مذکور دارند، گویا تایید هیئت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان در وزارت فرهنگ و ارشاد معطل مانده است.
 
از همین رو در نشست‌های مختلف بر تصویب و تایید هیئت مدیره جدید انتخابی تاکید شده است.
 
در ادامه این درخواست ظهر امروز در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد و استاندار هرمزگان با فعالان عرصه فرهنگ و هنر، نماینده فعالان رسانه‌ای هرمزگان و رئیس خانه مطبوعات این استان در دور قبل با بیان اینکه اساسنامه جدید خانه مطبوعات 50 درصد اعضا را حذف می‌کند، گفت: ابلاغ مجدد اساسنامه جدید از طرف وزارت فرهنگ دولت یازدهم تعجب برانگیز است.
 
 شیرزاد عزتی با بیان اینکه اساسنامه جدید خانه مطبوعات در دولت قبل به اجبار به استان‌ها تجویز شد، گفت: ابلاغ و تاکید مجدد بر این اساسنامه در دولت یازدهم تعجب‌برانگیز است.
 
وی در ادامه با اشاره به وضعیت مطبوعات و رسانه‌های هرمزگان در دوره انقلاب اظهار داشت: در دولت قبل اساسنامه‌ای اجباری را به خانه‌های مطبوعات استان‌های ابلاغ کردند که ما در خانه مطبوعات هرمزگان زیر بار آن نرفتیم.
 
این فعال فرهنگی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دوره تصدی و وزارت شما، نیز این رویه نادرست در حال تکرار است، و تعجبمان این است که این اساسنامه مجدد مورد تاکید برای اجرا از سمت وزارت خانه هست، به نحوی که بیش از 50 درصد از اعضا خانه طبق اساسنامه جدید حذف می‌شوند.
 
نماینده بخش رسانه‌ای و مطبوعات هرمزگان در این نشست و رئیس سابق خانه مطبوعات هرمزگان، اضافه کرد: علی‌رغم برگزاری انتخابات قانونی، احکام جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان در وزارتخانه معطل مانده است که امید است تدابیر لازم اندیشیده شود.
 
وی افزود: باید خدمت وزیر محترم عرض کنیم که نماینده و مامور ویژه‌ای که برای بررسی مشکل از سمت وزارت‌خانه به استان اعزام شده است نیز بنظر نمی‌آمد که بی‌طرف باشد.
 
ایوب دبیری‌نژاد مدیر مسئول روزنامه دریا نیز در پاسخ به این سخنان در حضور وزیر گفت: بخش قابل توجهی از فعالان رسانه‌ای هرمزگان با اساسنامه جدید مشکلی ندارند.
 
در حالی این سخنان گفته می‌شود، که در هرمزگان بیش از 60 رسانه معتبر سراسری و منطقه‌ای از جمله نشریات هفتگی، ماهنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های پرتیراژ نمایندگی دارند.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش پاسخ به مسائل مرتبط با رسانه‌های استان در نشست مذکور، اضافه کرد: تاکنون در راستای بروز مشکل در اساسنامه به من حرفی اعلام نشده است و آماده رفع مشکل در صورت تقاضا برای تغییر اساسنامه به صورت منطقی و دیده شدن حقوق فعالان رسانه‌ای هستیم.
 
حال باید منتظر ماند که دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی، با وجود انتقادات در باب عدم وجود عضو شدن فعالان رسانه‌ای هرمزگان که سال‌هاست طبق اساسنامه‌ سابق عضو خانه مطبوعات بوده‌اند، چه تصمیمی می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار