تابناک هرمزگان-مدیر مرکز نفس هرمزگان گفت: مرکز نفس استان از زمان آغاز فعالیت خود (تیرماه ۱۴۰۲) تاکنون، موفق به انصراف ۱۲ مادر از تصمیم به سقط جنین شده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷ 18 May 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//دکتر بهشته شمسایی  افزود: تاکنون سه نوزاد سالم از این تعداد متولد شده‌اند و ۲ نوزاد ۲ قلو نیز طی ماه آینده متولد می‌شود تا آمار نوزادهای متولد شده با کمک این مرکز به پنج نفر برسد.

وی بیان کرد: نخستین اقدام برای کمک به چالش سقط جنین، شناسایی مسائلی بود که باعث می‌شود یک خانواده تصمیم به سقط جنین سالم خود کند؛ با بررسی‌ها و پژوهش‌های میدانی حدود ۵۷ مساله احصا و تحت عنوان شبکه مسائل سقط از جمله علت‌های روحی و روانی، باورهای غلط ، اقتصادی، فرهنگی، قانونی، اجتماعی و اعتقادی دسته‌بندی کرد.

مدیر مرکز نفس سقط جنین هرمزگان اظهار کرد: با راه‌اندازی مرکز نفس و کمک در جهت حل این مسائل، امیدواریم که بتوانیم گامی در راستای کاهش آمار سقط جنین سالم در هرمزگان به‌ویژه شهرستان بندرعباس برداریم.

دکتر شمسایی با بیان اینکه آمار سقط جنین سالم در کشور طی سال‌های اخیر رو به افزایش است، گفت: باتوجه به اینکه این اقدام به صورت غیرقانونی و مخفیانه انجام می‌شود نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه کرد که این امر تاثیر مستقیمی در کاهش نرخ رشد جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در همه ادیان الهی سقط جنین سالم امری ناپسند و خلاف شرع محسوب می‌شود، تاکید کرد: معتقد نیستیم که این اقدام فراگیر شده ولی به دلایل مختلف از جمله آگاهی نداشتن، قبح و حساسیت نسبت به قتل فرزندان سالم کم شده است؛ حتی در صورتی که آمارها و شاخص‌های جمعیتی بالایی هم وجود داشته باشد باید نسبت به این عمل حساس بود و نگرش خانواده‌ها را در این خصوص تغییر داد.

فرهنگ‌سازی و آموزش مهم‌ترین برنامه مرکز نفس برای جلوگیری از سقط جنین

مدیر مرکز نفس هرمزگان همچنین با اشاره به برنامه‌های این مرکز گفت: مهم‌ترین و نخستین برنامه مرکز نفس، فرهنگ سازی و آموزش در خصوص مسائل فقهی، قانونی، روحی و روانی و جسمی با استفاده از همه ظرفیت‌های جامعه از روحانیان تا فرهنگیان، اساتید و مبلغان و همچنین از کنش‌گران جمعیت تا فعالان اجتماعی است.

دکتر شمسایی اضافه کرد: دومین کار مرکز نفس، شناسایی افرادی است که خانواده‌ها برای اقدام سقط به آن‌ها مراجعه می‌کنند و صحبت با آنان جهت ارجاع این خانواده‌ها به مرکز نفس قبل از هر اقدامی است و مرحله بعدی برنامه مرکز نفس نیز ارائه حمایت‌های تخصصی و عمومی از خانواده‌هایی که از سقط جنین سالم خود منصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر علاوه بر مرکز نفس هرمزگان که در قالب تفاهم‌نامه با بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان راه‌اندازی شده، در بیشتر شهرستان‌های استان نیز این مرکز در حال راه‌اندازی است و با هم‌افزایی همه نهادها و ادارات و ذیل قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان به صورت جهادی برنامه‌های تخصصی و عمومی جهت تغییر نگرش‌ها در خصوص فرزندآوری، مشاوره خانواده و حمایت از افراد منصرف شده از سقط جنین سالم خود انجام می‌گیرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار