تابناک هرمزگان- مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به جلوگیری از خام فروشی نفتا در این پالایشگاه گفت: صادرات محصول ارزشمند نفتا از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به خارج از کشور طی سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است و به جای خام فروشی این ماده نفتی، از آن در حوزه‌های دیگر از جمله تولید بنزین کشور و تامین خوراک شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷ 26 May 2024

وی با اشاره به ظرفیت تولید بنزین و اجزای بنزینی نیز، بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده سبد سوخت کشور را برعهده دارد و ظرفیت تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ها را دارد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ادامه داد: این شرکت همچنین در سال گذشته با سهم ۶۵ درصدی در برداشت میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی نقش برجسته‌ای را در تضمین تولید پایدار گاز ایران اسلامی ایفا کرده و سهم ۲۰ درصدی در ظرفیت پالایش کشور داشته است که حاصل آن تولید ۴۰ درصد بنزین و اجزای بنزینی، ۱۳ درصد نفت گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گاز مایع بوده است.

شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در سال گذشته با سهم ۶۵ درصدی در برداشت میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی نقش برجسته‌ای را در تضمین تولید پایدار گاز ایران اسلامی ایفا کرده و سهم ۲۰ درصدی در ظرفیت پالایش کشور داشته است که حاصل آن تولید ۴۰ درصد بنزین و اجزای بنزینی، ۱۳ درصد نفت گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گاز مایع بوده است.جعفرپور اظهار کرد: افزایش بی‌سابقه تولید فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور به ‌واسطه تنگنازدایی از واحدهای بنزین‌سازی از دیگر گام‌ها و دستاوردهای ارزشمند شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این مدت بوده است.

وی یادآورشد: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۲ همچنین با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم و برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و تعامل با شرکت‌های دانش بنیان موفق به انجام دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی، راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز این پالایشگاه، افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین‌سازی انواع فرآورده‌های نفتی و همچنین فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید شده است تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده‌ها در بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه‌ای شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی در این پالایشگاه گفت: به‌منظور تکمیل چرخه تولیدات پالایشگاه جهت ایجاد توازن در تولید نفت گاز (یورو ۵)، رعایت تعهدات زیست‌محیطی و ایجاد سودآوری، راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز فاز ۲ در دستورکار قرار گرفت و این واحد در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت گاز (یورو ۵) در مدار تولید قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سال گذشته انجام شد و تعمیرات اساسی فاز سه نیز سال آینده اجرا می‌شود، تصریح کرد: با اصلاح شبکه مبدلی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز فاز یک و همچنین افزایش ظرفیت این واحد، بخش عمده‌ای از نفت گاز تولیدی از گرید معمولی به یورو ارتقا یافت تا پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به جمع تولیدکنندگان نفت گاز یورو ۵ بپیوندد.

کاهش ۷۰ درصدی خام فروشی «نفتا» در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

جعفرپور در ادامه به عملیات عظیم تعمیرات اساسی فاز ۲ پالایشگاه و واحدهای جانبی و یوتیلتی هم اشاره کرد و گفت: بزرگترین تعمیرات اساسی این پالایشگاه شامل واحدهای جانبی و واحدهای اصلی فاز ۲ به مدت ۲ ماه و با مشارکت ۲ هزار و ۵۳۲ نیروی متخصص ایرانی اجرایی شد.

تولید حدود ۴۰ درصد فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود، برعهده شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس استمدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: در تعمیرات اساسی امسال «واحدهای تقطیر، تصفیه هیدروژنی نفتا، اکتانایزر، CCR، ایزومریزاسیون، گاز مایع، مراکس، آمین و آب ترش» و «واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت سفید» و همچنین «واحدهای تولید گوگرد و یک دستگاه GTG و یک دستگاه بویلر» مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند.

جعفرپور به افزایش صادرات زمینی و دریایی گاز مایع و بوتان اشاره و اظهار کرد: باتوجه به بازاریابی‌های خوب انجام شده، صادرات گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۲ حدود ۶.۵ برابر مقدار سال ۱۴۰۱ شده است؛ به دلیل ناترازی (مثبت) تولید و مصرف گاز مایع در کشور و اشباع بودن بازارهای داخلی و خارجی، بخش زیادی از گاز مایع در پالایشگاه‌های کشور به شبکه‌های سوخت تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ با ۲ اقدام اساسی در زمینه صادرات زمینی و دریایی گاز مایع، سهم صادرات پالایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود صادرات این محصول در سال‌جاری نیز شرایط بهتری پیدا کند.

  •  

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه درحال حاضر این پالایشگاه با تولید ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور را دارد، افزود: رسالت و ماموریت خطیر تولید حدود ۴۰ درصد فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود، برعهده این شرکت است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و همچنین بزرگترین پالایشگاه کشور است و حتی به عنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین در دنیا محسوب می‌شود.

این شرکت با تامین ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور، هم‌اکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه دارد و توانسته است ایران را در زمینه تامین بنزین خودکفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار