يک مقام مسئول از افزايش ۲۸ ميليون دلاري درآمد روزانه فروش نفت ايران خبر داد و گفت: حجم ذخاير ارزي عربستان در دوره کاهش قيمت نفت، ۳۰۰ ميليارد دلار کاهش يافته است.
کد خبر: ۳۸۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 04 March 2017
به گزارش تابناک : بهروز بيک‌عليزاده امروز در همايش «اقتصاد مقاومتي و برجام» با بيان اينکه همزمان با آغاز تحريم‌هاي نفتي ايران، عربستان به آمريکايي‌ها وعده داده بود که قيمت نفت را آنقدر پايين بياورد که ايران با مشکلات متعدد اقتصادي روبرو شود، گفت: اما عربستاني‌ها با ادعاي مقابله با شيل‌اويل، اقدام به کاهش قيمت نفت کرده‌اند، اما اين تاکتيک آنها نه تنها جواب نداد، بلکه در طول دوران قيمت سقوط نفت، توليد روزانه شيل‌اويل‌ها ۶۰۰ هزار بشکه افزايش يافته است.

سرپرست مديريت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت با اعلام اينکه سال گذشته به دليل افزايش توليد شيل‌اويل‌ها، حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت از بازار خارج شد، تصريح کرد: اما فشار کاهش قيمت نفت بيش از آنکه بر روي ايران باشد، بر روي عربستان بود به طوري که حجم ذخاير ارزي عربستان سعودي از ۷۰۰ ميليارد دلار به ۴۰۰ ميليارد دلار کاهش يافت و پيش‌بيني مي‌شد اگر روند کاهش قيمت نفت ادامه مي‌يافت، حجم ذخاير ارزي عربستان تا چهار سال آينده به صفر مي‌رسيد.

اين مقام مسئول با اشاره به افزايش بدهي‌هاي ارزي عربستان سعودي اظهار داشت: عربستان براي حفظ و نگهداشت توليد ۱۰ ميليون بشکه نفت با مشکلات فني و عملياتي روبرو است؛ از اين رو براي حفظ و استمرار توليد و صادرات نفت، مجبور به برداشت از ذخاير تجاري خود شده بود.

وي با بيان اينکه در طول سه سال گذشته ايران هيچ‌گاه زير بار زورگويي‌هاي برخي از کشورهاي عضو اوپک نرفت و به عنوان نمونه طرح «فريز» نفتي با شکست روبرو شد، بيان کرد: پس از لغو تحريم‌ها در دو مرحله توليد نفت ايران حدود يک ميليون بشکه افزايش يافت و به دنبال آن هستيم که حجم توليد نفت ايران را به دنبال پيش از اعمال تحريم‌ها افزايش دهيم.

بيک‌عليزاده با اشاره به تعيين سقف ۳۲.۵ تا ۳۳ ميليون بشکه‌اي براي توليد نفت کشورهاي عضو اوپک تأکيد کرد: با اجراي اين طرح و همکاري کشورهاي غيرعضو اوپک، در مجموع از حجم نفت مازاد در بازار کم شده و روند تقويت قيمت‌هاي نفت فراهم مي‌شود.

سرپرست مديريت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت در ادامه با اعلام اينکه بالاترين ميزان توليد نفت ايران در ژوئن ۲۰۰۵ ميلادي به ميزان ۳ ميليون و ۹۷۵ هزار بشکه به ثبت رسيده است، افزود: ايران فعلاً به دنبال پيوستن به نظام سهميه‌بندي اوپک نيست و بايد توليد نفت ايران به پيش از دوران تحريم‌ها بازگردد.

وي همچنين با اشاره به پايبندي ۸۵ درصدي کشورهاي غير عضواوپک به کاهش توليد نفت خاطرنشان کرد: با اجراي طرح کاهش توليد نفت اوپک و افزايش قيمت‌ها در بازار، درآمد فروش روزانه نفت ايران بدون ايجاد يک بشکه افزايش ظرفيت توليد، حدود ۲۸ ميليون دلار افزايش يافته است.




منبع : مهر
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار