رییس مرکز اسناد شهرداری بندرعباس ضمن تشریح اسناد تاریخی موجود درباره مرد حاسب، گفت: حسین‌بن موسی هرمزی، یا همان مرد حاسب یک دانشمند در علوم محض، ریاضی، نجوم و حاسب (یعنی محاسبه‌کننده ارقام ریاضی کلان و نجومی) بوده است.
کد خبر: ۲۰۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 30 March 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، از ابتدای فروردین ماه 95، مردم بندرعباس و مسافران نوروزی شاهد نصب مجسمه‌ها و تندیس‌هایی در نقاط مختلف ساحل شهر بندرعباس هستند که وسیله برای گرفتن عکس سلفی نیز شده است.

این اقدام در نوع خود با ارزش بوده و مبتنی بر فرهنگ منطقه بوده است. البته برخی المان های نصب شده نیز بیشتر حالت فانتزی داشته و با هدف نشاط بخشیدن به ساحل طراحی و ساخته و نصب شده اند.

در مورد تندیس پیرمرد بزرگی که این روزها در ساحل شهر بندرعباس خودنمایی می‌کند، رامین آذرمهر در گفت و گو با فارس توضیحاتی داده است.

وی با اشاره به نصب تندیس دو چهره فاخر هرمزگانی در یکی از معابر شهر بندرعباس، اظهار کرد: نگاه سطحی به تاریخ هرمزگان و خصوصا بندرعباس، دوره صفویه را در ذهن تداعی می‌کند، این در حالی است که این منطقه از دیرباز مورد توجه بوده و دارای غنای فرهنگی و تاریخی مشخص و مستند است.
 
وی با اشاره به نصب تندیس «حسین‌بن موسی هرمزی» با شهرت "مرد حاسب" و سرتیپ احمد خان در یکی از پرترددترین معابر شهر بندرعباس، افزود: متاسفانه اغلب این دیدگاه را دارند که استان هرمزگان شخصیتی با گرایش علمی ندارد.
 
مشاور شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: در مورد مرد حاسب دو دیدگاه وجود دارد که یکی از آنها طبق سند خطی موجود در آستان قدس رضوی است و زمان حیات این چهره برجسته هرمزگانی را قرن چهارم و پنجم اعلام می‌کند.
 
آذرمهر ادامه داد: دهخدا نیز معتقد است این شخصیت در قرن ششم هجری دارای شهرت فراوان بوده که این بدین معنی است شخصیت مورد نظر 900 سال عقبه تاریخی دارد.
 
رییس مرکز اسناد شهر بندرعباس تصریح کرد: حسین‌بن موسی هرمزی، یا همان مرد حاسب یک دانشمند در علوم محض، ریاضی، نجوم و حاسب (یعنی محاسبه‌کننده ارقام ریاضی کلان و نجومی) بوده است.
 
وی بیان کرد: «زیج(تقویم کیهانی) شکسته»، تنها کتاب به‌جا مانده از مرد حاسب بوده و یک نسخه از آن در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
 
آذرمهر ادامه داد: وجود اسناد کافی و قابل دفاع از این شخصیت، تاریخ علمی مردم هرمزگان را عقب‌تر می‌برد و وقتی چنین شخصیت علمی وجود داشته، نشان دهنده آن است که مدرسه‌ای برای آموختن این علوم وجود داشته است.
 
ماجرای گلایه برخی افراد از نصب المان «مرد حاسب»
 
مشاور تاریخی و گردشگری شهردار بندرعباس با تاکید بر اینکه مرد حاسب تاریخ مستند هرمزگان است، گفت: متاسفانه برخی افراد از نصب المان مرد حاسب و سرتیپ احمد خان که هر دو شخصیت از مفاخر هرمزگان هستند، گلایه داشتند.
 
وی افزود: این افراد بدون تحقیق و مطالعه، سعی در کتمان حقایق تاریخی و ضربه زدن به تاریخ و فرهنگ مردم هرمزگان بودند و ظاهرا از اسناد تاریخی موجود درباره این دو شخصیت اطلاع نداشتند.
 
آذرمهر با تاکید بر اینکه شهرداری بندرعباس در این دوره مدیریتی سعی در معرفی هرچه بیشتر فرهنگ غنی مردم این دیار در گذشته را دارد، اظهار کرد: این در حالی است که تمامی مطالعه کافی برای ساخت تندیس مرد حاسب و سرتیپ احمد خان انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: ما باید در مسیری گام برداریم که اسناد تاریخی شهر و دیارمان را به عموم معرفی کرده و آن را تثبیت کنیم، چرا که ممکن است در کمال ناباوری، شخصیت‌های فرهیخته هرمزگانی به سرقت بروند.
 
مشاور شهردار بندرعباس تاکید کرد: ادعای این افراد درباره اولویت نداشتن ساخت و نصب این تندیس‌ها، موضوعی عوام‌فریب و در راستای تخریب خدمات در حال انجام است، چرا که اسناد معتبر تاریخی گواه بر صحت این موضوعات داشته و معرفی پیشینه هر دیار، باید از ابتدا صورت پذیرد.
 
آذرمهر تاکید کرد: شهرداری بندرعباس بزودی المان شخصیت‌های معاصر بومی را نیز طراحی و نصب خواهد کرد که در این ارتباط، بزودی شاهد نصب سردیس مرحوم ناصر عبداللهی، هنرمند سرشناس هرمزگانی خواهیم بود.
 
 شهرداری بندرعباس پیش از ایام نوروز اقدام به نصب 11 المان تاریخی، فرهنگی و اجتماعی با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار