رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس گفت: بازار طلا بر اساس سلیقه مردم می چرخد و از آن جائی که میل و سلیقه مردم در استانهای جنوبی به سمت و سوی کالاهای خارجی تولید شده در کشورهایی نظیر امارات،‌ هند و پاکستان است و لذا شاهد هستیم که برخی مصنوعات بصورت قاچاق وارد کشور می شود.
کد خبر: ۱۲۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵ 08 November 2015
شهاب الدین کلانتری رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس در گفتگو با خبرنگار تابناک هرمزگان با اشاره به اهمیت صنعت طلا و جواهر در کشور و نقش منحصربفرد این حوزه در اقتصاد ملی،‌ اظهار کرد: حوزه طلا و جواهر با قابلیت هایی که در زمینه اشتغال آفرینی در کشور داراست می تواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده و در مسیر پیشرفت اقتصادی بخصوص در حوزه مهار بیکاری و ایجاد اشتغال در جامعه نقشی اساسی ایفا کند.

 

وی افزود: طلا یک کالای سرمایه ای در نزد مردم است و با توجه به این که مردم پس انداز زندگی خود را گاها با توجه به شرایط اقتصادی و زمانی، صرف خرید این محصول می کنند لذا حفظ آرامش و ثبات روانی در این صنف و توجه به ارائه محصولاتی استاندارد و با کیفیت مطلوب در جامعه می تواند موجب آرامش خاطر مردم بوده و زمینه حفظ سرمایه های آنها را که سرمایه ملی بشمار می روند،‌فراهم سازد. 

کلانتری با بیان این که تقاضا برای مصنوعات خارجی در استان های مختلف کشور از جمله استان هرمزگان بالاست،‌ اظهار داشت:‌ با توجه به قانون " عدم اجازه واردات طلای ساخته شده خارجی به کشور" متاسفانه مصنوعات قاچاق در بازار وجود دارد و ضروری است تا به منظور حفظ سرمایه های ملی کشورمان و جلوگیری از خروج ارز و با هدف حفظ اشتغال فعلی موجود در حوزه طلا در کشور،‌ راه حلی اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس گفت: بازار طلا بر اساس سلیقه و نظر مردم می چرخد و از آن جائیکه میل و سلیقه مردم در استان  های جنوبی کشور به سمت و سوی کالاهای خارجی تولید شده در کشورهایی نظیر امارات،‌هند و پاکستان است و لذا شاهد هستیم که برخی مصنوعات قالبا بصورت همراه مسافر و یا به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

وی عنوان کرد: سبک تولید طلا در برخی کشورهای همسایه ایران بومی سازی شده و بنابراین لازم است که از طریق انتقال تجربیات  مشترک و دانش ضمنی با فعالان طلا و جواهر در کشورهای همسایه و فراهم آوردن زمینه های مناسب برای ایجاد زیرساخت های این حوزه،‌ روند انتقال تجربه در تولید و ساخت را مورد تبادل قرار دهیم تا دیگر ارز کشورمان برای ساخت و تولید طلا از کشور خارج نشود.

کلانتری ایجاد زمینه های تبادل تجربه در فرآیند تولید میان ایران و کشورهای همسایه را تقویت کننده اقتصاد ملی دانست و عنوان کرد: حوزه طلا و جواهر در کشور ظرفیت ایجاد بیش از 200 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را داراست و اگر در این زمینه بتوانیم حرکت مناسبی در کشور ایجاد کنیم، بدون شک دستاوردهای آن را نیز در مهار بیکاری و ایجاد ارزش بالای اقتصادی شاهد خواهیم بود. 

وی با اشاره به این که ضروری است تا دولت زمینه مشارکت در این حوزه به منظور انتقال دانش جدید تولید را فراهم کند، افزود: دبی (امارات متحده عربی) در مدت زمان کوتاهی توانسته به کانون تولید و پخش طلا در منطقه تبدیل شود و آمارها حکایت از گردش مالی بسیار بالای این حوزه دارد و ما می بایست برای مهار واردات غیرقانونی طلا به کشورمان از تجربه دیگر کشورها از جمله امارات و ترکیه در ایجاد مراکزی معتبر و علمی برای کسب دانش تولید طلا مطابق با سلایق موجود جامعه مان اقدام کنیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر بندرعباس با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در جهت برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر در کیش،‌ اظهار کرد: برگزاری نمایشگاهها اتفاق مبارک و میمونی در زمینه سازی برای رشد و پیشرفت این حوزه و فراهم آورنده همدلی در این صنف است اما باید تلاش کرد تا در سایه برگزاری این نمایشگاهها امکان ایجاد یک فهم مشترک میان بخش های مهم تصمیم ساز و تصمیم گیر مرتبط با طلا و جواهر در کشور نظیر گمرک، سازمان امور مالیاتی، مناطق آزاد و تجاری و ... را فراهم آورد تا به نوعی تکمیل کننده تلاش ها برای تقویت اقتصاد ملی باشیم.
 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار