به گزارش تابناک : نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در حالی آغاز شده است که خودروسازان جهانی در نیمه نخست امسال بیش از پیش به سوی خودروهای برقی و نیز استفاده از مواد سبک در تولیداتشان گرایش پیدا کردهاند. اما به غیر از این تحولات درونی که متاثر از عوامل بیرونی و تقاضای بازار از این صنعت است، صنعت خودروی جهان همچنان در قبال چشمانداز برخی متغیرهای کلان اقتصاد جهانی سردرگم است.
متغیرهایی مانند آینده قیمت نفت، رشد تولید ناخالص داخلی چین و تاثیرات ادامهدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تغییرات مدیریتی در سطح رهبران سیاسی کشورهای بزرگ جهان. فروش خودرو در سال ۲۰۱۶ کموبیش خوب بوده است اما یکی از اصلیترین عوامل این فروش، تقاضای بالای بازار چین بهدلیل ارائه مشوقهای مالیاتی بود. از سوی دیگر افزایش بدهیهای چین به میزان ۲٫۵ برابر تولید ناخالص داخلی این کشور کماکان ادامه دارد.
همه اینها در حالی است که چین بزرگترین بازار خودروی دنیاست و علاوه بر واردات خودرو از کشورهای دیگر، خودروهای بسیاری را نیز از برندهای جهانی در داخل خاک خود مونتاژ یا تولید میکند. یکی دیگر از شرایط مبهمی که بدان اشاره شد، آینده قیمت نفت خام است. بنا بر برخی پیشبینیها اگر اوپک تولید نفت خود را بیش از آنچه در توافق اولیه تعیین و اخیرا تمدید شد، کاهش ندهد، قیمت نفت ممکن است تا ۳۰ دلار به ازای هر بشکه سقوط کند اما اگر افزایش قیمت نفت ادامه یابد، هزینههای تولید خودرو نیز بالا خواهد رفت، زیرا نهتنها ۴۰ درصد از مواد اولیه بهکار رفته در تولید خودرو از مشتقات نفتی است بلکه در تولید مواد اولیه فلزی آن هم سوختهای فسیلی و قیمت آنها نقش تعیینکنندهای دارد.
از سوی دیگر در طرف تقاضا نیز با کاهش روبهرو خواهیم بود، زیرا افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، هم توجیهات اقتصادی را در بخشی از صنعت حملونقل نیازمند بررسی مجدد خواهد کرد و هم به تشدید رقابت در میان خودروسازان برای ساخت خودروهای کممصرفتر خواهد انجامید که هزینهها را در بخشهای تحقیق و توسعه افزایش میدهد و از سود خودروسازان میکاهد.
عامل تاثیرگذار بعدی تغییر ذائقه بازار بزرگ آمریکا و افزایش تمایل آمریکاییها به پیکاپها بهعنوان خودروهای چندمنظوره و کاهش فروش سواریها در این کشور است. بدین ترتیب در صورت تاثیرگذاری متغیرهای منفی بر صنعت خودروی جهان، تولید خودروهای بزرگ بیشتر از تولید خودروهای کوچک آسیبپذیر خواهد بود. بازار بزرگ تاثیرگذاری بعدی بر صنعت خودرو، برزیل است که نهمین اقتصاد جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی، پنجمین قدرت خرید دنیا و هفتمین بازار خودروی جهان بهشمار میرود. این در حالی است که تا سال ۲۰۱۴ برزیل چهارمین بازار خودروی دنیا بود. اما با افزایش رکود، بیکاری، هزینههای بالای استقراض و کاهش تولید ناخالص داخلی که به نظر میرسد امسال نیز ادامه داشته باشد، این جایگاه تنزل یافت. با این حال پیشبینی شده است امسال فروش خودروی سواری در این کشور ۳۰۰هزار دستگاه افزایش یابد، هرچند این افزایش شامل خودروهای کاروتجاری که تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴ درصد کاهش داشتهاند، نمیشود.
در این میان بد نیست اشارهای نیز به صنعت خودروی ایران داشته باشیم که با توجه به عملکرد جزیرهای و راه نیافتنش به بازارهای جهانی، از عوامل برشمرده تاثیرپذیر نیست و تنها ممکن است در صورت افزایش قیمت نفت، با افزایش هزینههای تولید و تا حدودی کاهش تقاضا مواجه شود. اما از سوی دیگر در صورت افزایش میزان درآمدهای نفتی و حجم نقدینگی کشور نیز احتمال دارد سرمایههای بیشتری در این صنعت جذب شود.
منبع: دنیای خودرو