استاندار: آزادسازی زمین لازمه سرعت‌بخشی نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری است

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن از یادگارهای رییس‌جمهور شهید است گفت: با توجه به محدودیت زمین در این استان، دستگاه‌های اجرایی مسئول نسبت به آزادسازی زمین برای سرعت‌بخشی در روند اجرای نهضت ملی مسکن همکاری لازم را داشته باشند چرا که آزادسازی زمین لازمه سرعت بخشی به این طرح است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱ 21 August 2024
به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری» به نقل از ایرنا، غلامعلی حیدری روز چهارشنبه در نشست شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری افزود: در این ارتباط مجموعه‌های جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط‌زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملزم به همکاری لازم در خصوص آزادسازی زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری هستند.
 
وی اظهار داشت: همچنین شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری نیز نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند.
 
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین بر ضرورت پرداخت به موقع تسهیلات ساخت مسکن، تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مربوط به جوانی جمعیت، برگزاری نشست مشترک استانی مسکن برای رسیدن به مسائل و مشکلات و تامین خدمات زیربنایی در مناطقی که نهضت ملی مسکن در حال اجرا است تاکید کرد.
 
هزار میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با هماهنگی‌های انجام شده هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق ملی مسکن برای تامین امور زیربنایی از جمله آب، برق و گاز نهضت ملی مسکن تخصیص یافته است.
 
علی حیدری افزود: براساس تلاش انجام شده زیرساخت‌های اولیه شامل آب، برق و گاز در مناطقی که قرار است طرح‌های نهضت ملی مسکن اجرایی شود تامین شده و مشکلی وجود ندارد.
 
وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده طرح‌های انبوه‌سازی نهضت ملی مسکن تنها در شهر‌های شهرکرد و بروجن تعریف شده و در مابقی شهر‌ها به صورت خودسازنده باید برای ساخت مردم وارد شوند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از مردم خواست با توجه به تامین زمین انجام شده (به صورت تک واحد و گروه‌های ساخت) مردم با انگیزه بیشتری وارد کار شوند.
 
حیدری ادامه داد: در زمان حاضر مردم شهر‌های لردگان و فارسان خوب وارد عمل شده و انتظار می‌رود مردم مابقی شهر‌ها نیز با توجه به تامین زمین صورت گرفته وارد عمل شوند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نهضت ملی مسکن بخشی از هزینه را مردم باید انجام و مابقی را نیز با استفاده از تسهیلات تامین کنند.
 
محدودیت توسعه روستا‌ها به دلیل همجواری با اراضی حفاظت شده محیط‌زیست
 
فرماندار شهرستان فرخ‌شهر گفت: ۸۰ درصد وسعت روستا‌های این شهرستان در مجاورت با محیط زیست قرار دارد و همین شرایط موجب شده تا ساخت مسکن و ایجاد طرح‌های تولیدی با مشکل روبرو شود.
 
حسین کاووسی افزود: ظرفیت مناسب کشاورزی در شهرستان فرخ‌شهر، امکان ساخت و ساز را در این شهرستان با مشکل روبرو کرده است.
 
وی با بیان اینکه ۷۳۶ واحد در حال ساخت در شهرستان فرخشهر جود دارد اظهار داشت: پرداخت‌های نهضت ملی مسکن از سوی بانک‌های عامل این شهرستان از اردیبهشت امسال ضعیف شده که به توجه جدی نیاز دارد.
 
کاووسی یادآور شد: کارگاه ۵۷۶ واحدی این شهرستان از سوی پیمانکار تجهیز شده که با وجود نداشتن آب و برق، اما به واسطه نزدیک بودن به پروژه کناری این پروژه تعطیل نشده است.
 
فرماندار فرخ‌شهر ادامه داد: از ۴۸ بلوک نهضت ملی مسکن شهرستان فرخ‌شهر، کار‌های ثبتی ۴۵ بلوک انجام شده است.
 
واگذاری ۴۲ قطه زمین برای مسکن محرومان
 
فرماندار شهرستان لردگان گفت: ۴۲ قطعه زمین در قالب مسکن محرومان با قیمت مصوب بنیاد مسکن به متقاضیان واگذار شده است.
 
منصور کریم‌زاده افزود: مقرر شد ۹۶۳ هکتار زمین در حاشیه روستا‌های این شهرستان نیز به نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت واگذار شود که تاکنون در این زمینه از طرف دستگاه‌های مسئول اقدامی انجام نشده است.
 
وی در خصوص روند اجرای مسکن شهری در شهرستان لردگان افزود: ۲۰۰ پلاک جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط این شهرستان واگذار شده است.
 
فرماندار لردگان اظهار داشت: ۸۱ پلاک گروه ساخت در این شهرستان وجود دارد که ۴۵ واحد تکمیل و مابقی با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
 
وی با بیان اینکه ۳۹ هکتار زمین قرار بود در اختیار آرامستان لردگان قرار گیرد افزود: در زمان حاضر در مرحله انجام کمیته نظارتی قرار دارد و هیچ ابلاغی به شهرستان در این خصوص نشده است.
 
واگذاری ۷۴ پلاک زمین جوانی جمعیت
 
فرماندار شهرستان سامان گفت: ۵۴ پلاک زمین در این شهرستان به واجدان شرایط جوانی جمعیت و۲۰ پلاک نیز به مادران دارای سه فرزند زیر چهل سال در این شهرستان اهدا شده است.
 
عباس رحیمی افزود: بنیاد مسکن ۱۰۶ هکتار زمین در هشت روستا تامین کرده است و فقط مشکل تامین زمین در یک روستا به دلیل وجود زمین‌ها در محدوده زمین‌های معدن وجود دارد.
 
ضرورت تعیین تکلیف ۳۲۶ واحدی اردل
 
فرماندار اردل گفت: ۲۰۰ واحد مسکونی از سوی گروه‌های ساخت در این شهرستان در حال ساخت است و ۳۲۶ واحد دیگر نیز باید تعیین تکلیف شود.
 
یعقوب شکوهی افزود: همچنین یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی با تسهیلات بنیاد مسکن در بخش‌های میانکوه و مرکزی در حال ساخت است.
 
وی کمبود زمین و تامین برق را از مهمترین مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان اردل عنوان کرد.
 
آغاز عملیات اجرایی ۴۲هزار و ۶۶۷ واحد مسکونی در چهارمحال و بختیاری
 
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری سهمیه چهار ساله نهضت ملی مسکن در این استان را ۵۷ هزار و ۱۲۹ واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۲۵هزار و ۲۴۳ واحد حمایت، ۱۰ هزار و ۲۳۳ واحد خودمالک، هفت‌هزار و ۶۷۴ واحد بازآفرینی و ۱۴ هزار واحد روستایی است.
 
خدایار باقری افزود: از این شمار تاکنون عملیات اجرایی ۴۲هزار و ۶۶۷ واحد مسکونی درچهارمحال و بختیاری آغاز شده است.
 
وی یادآور شد: همچنین در بخش جوانی جمعیت نیز از ۱۴هزار و ۵۷۷ قطعه زمین پیش‌بینی شده ۱۰ هزار و ۸۲۷ قطعه قرعه کشی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار