۱۴ شهید غریب متعلق به چهارمحال و بختیاری است

دبیر کنگره شهدای غریب چهارمحال و بختیاری تعداد اسرای این استان در دوران دفاع مقدس را ۴۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در دوران اسارت شهید شدند و شناسایی سه شهید دیگر نیز در دست بررسی است.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵ 28 August 2024

به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری» به نقل از ایرنا، سید رحیم موسوی روز چهارشنبه در یادواره شهدای غریب شهرستان بروجن افزود: شهدای غریب به شهدایی گفته می‌شود که در اسارت شهید شدند اما این واژه از سوی شهید آیت‌الله رئیسی مرسوم شد زمانی که در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ جلسه‌ای در تهران برگزار می‌شود و آیت‌الله رئیسی سخنران آن برنامه بودند و در این نشست مقرر شد تا برای بزرگداشت و گرامیداشت کسانی که در غربت شهید شدند و نام و نشانی از آنها نیست و خیلی از آنها پیکرشان به وطن بازنگشت به دستور آیت‌الله رئیسی کنگره‌ای برگزار شود.

وی ادامه داد: به دنبال آن برگزاری کنگره و یادواره‌های شهدای غریب در سراسر کشور آغاز شد و چهارشنبه چهارم مهرماه نخستین یادواره شهدای غریب استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می شود.

دبیر کنگره شهدای غریب چهارمحال و بختیاری تعداد اسرای کشور در دفاع مقدس را حدود ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده تاکنون یک هزار و ۹۰۲ شهید دوران اسارت شناسایی شده است و شناسایی‌ها تداوم دارد و امکان دارد در ادامه تعداد شهدای غریب کشور و استان افزایش نیز پیدا کند.

به گفته موسوی، شناسایی شهدای غریب بسیار سخت است و بسیاری از شهدایی که تاکنون شناسایی شده‌اند از روی نشانه‌ها و خاطرات اسرای دیگر بوده است.

وی یادآور شد: تاکنون از یک‌هزار و ۹۰۲ شهید غریب کشور برای یک‌هزار و ۸۰۰ نفر پرونده پژوهشی تشکیل شده است.

دبیر کنگره شهدای غریب چهارمحال و بختیاری افزود: سهم شهرستان بروجن از آزادگان دفاع مقدس نیز ۱۴ نفر است که از این تعداد سه رزمنده در دوران اسارت شهید شدند.

موسوی افزود: از مجموع آزادگان استان نیز ۷۰ نفر پس از دوران اسارت در خاک کشور از دنیا رفته و به هم‌رزمان شهید خود پیوستند.

به گزارش ایرنا، خاطره‌گویی از دوران اسارت و تجلیل از خانواده شهدا از جله مادر شهید عبدالعظیم خلیل‌زاده که گفته می‌شود کوچکترین شهید از شهیدان دوران اسارت کشور است نیز از دیگر برنامه‌های این یادواره بود.

۱۴ شهید غریب متعلق به چهارمحال و بختیاری است

به گزارش ایرنا، مردم چهارمحال و بختیاری در هشت سال مقدس بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن را تقدیم نظام اسلامی کردند، همچنین حدود ۴۰ هزار رزمنده از این استان عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۶ رزمنده شهید، هفت هزار و ۵۰۰ نفر جانباز و حدود ۵۰۰ نفر آزاده شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار