احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو با کشتارهای غیر مجاز

تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: کشتارهای غیر مجاز احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد .
کد خبر: ۴۳۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 08 June 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: شيوع اين بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد، تکثیر و فعاليت کنه‌ها) روي مي‌دهد و آلودگی با خون یا ترشحات بیمار ایجاد می‌شود.

وی افزود: فقط كنه‌هاي جنس هيالوما مي‌توانند ناقل اين ويروس باشند و ويروس بين دام‌هاي آلوده و كنه‌ها تا 800 روز فعال مي‌ماند و به نسل بعدي كنه منتقل مي‌شود.

نجاتی راه‌های انتقال بیماری را گزش توسط کنه‌های آلوده، تماس با خون و بافت‌هاي انسان مبتلا، تماس با خون و بافت‌هاي دام آلوده، انتقال بيمارستاني تب كريمه- كنگو از طريق استريليزاسيون نامناسب تجهيزات پزشكي و استفاده مجدد از سرسوزن‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: گروه‌های در معرض خطر اعم از دامداران، چوپانان و چوبداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، كاركنان آزمايشگاه‌ها و بازرسین کشتارگاه‌ها، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران و ساير کارکنان بیمارستان‌ها باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: علایم این بیماری در دام فقط تب زودگذر و خفیفی است در حالیکه این علایم در انسان به طور ناگهانی و با تب، سردرد و دردهاي عضلانی شروع می‌شود.

این مقام مسئول بهسازی توجه به جایگاه دام برای جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: سمپاشی بدن و جایگاه دام به خصوص در فصل فعالیت کنه‌ها و همچنین سم‌پاشی بدن دام‌های خریداری شده و قرنطینه به مدت 14 روز برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.

وی افزود: تهیه و توزیع دو هزار لیتر سم ضدکنه، تهیه و تکثیر و توزیع هفت هزار پمفلت آموزشی میان دامداران و بهره‌برداران و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای قصابان و سلاخان کشتارگاه‌های استان از اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از این بیماری توسط شبکه دامپزشکی استان بوده است.

نجاتی در پایان از مردم بویژه دامداران خواست: به موارد بهداشتی از جمله خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، شست‌وشوي كامل و ضدعفوني وسايل و لوازم كشتار، خريد گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، اجتناب از خوردن جگر خام يا نیم پخته توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار