امام به ابوی ما وصیت کردند که "نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند." بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام(ره) و آرمان‌های ما سازگار نیست.
کد خبر: ۸۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳ 29 August 2015
«امام به ابوی ما وصیت کردند که "نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند." بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام(ره) و آرمان‌های ما سازگار نیست. وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آنها انجام دهند.» گویی خونی تازه به دلسوزان تزریق شد وقتی شنیدند و دیدند که یادگار امام بار دیگر اینگونه با اقتدار از در صحنه بودن و در صحنه ماندن برای کشور سخن می‌گوید و حتی تاکید می‌کند که آبروی خود را برای کشور باید در طبق اخلاص گذاشت. او آگاه است عافیت‌طلبی چه بر سر ملت‌ها می‌آورد و از این رو همگان را از آن برحذر می‌دارد.
 
آیت‌ا... سیدحسن خمینی بسیار خوب می‌داند که چه جریاناتی در اتاق‌های تخریب خود به این موضوع می‌اندیشند که با ناامید کردن بزرگان کشور مسیر را برای تحقق افکار آلوده و تندروی‌های خود هموار سازند و برای تحقق این موضوع باطل از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند چه آنگاه که در زمان سخنرانی نوه حضرت امام(ره) به هیاهو پرداختند و چه آن زمان که با ساخت شایعاتی مانند لغو دعوت و سخنرانی او در استان گلستان سعی در سیاه‌نمایی کردند که البته علاقه مردم کشورمان به امام خمینی و بیت ایشان تمام این توطئه‌ها را خنثی کرد و یادگار امام هر روز محبوب‌تر از دیروز در افکار ملت جای می‌گیرد.

 یادگار امام نسبتی با یک ندارد چنانکه نمی‌توان ادعا کرد او برای یک دوره در عرصه حضور خواهد داشت یا برای یک انتخابات در صحنه حاضر می‌شود و ... او خود را برای همیشه می‌داند بویژه آن زمان که کشور نیاز به حضور دلسوزان دارد تا خطر تندروها دور شود. در انتخابات سال92 آیت‌ا... سیدحسن خمینی بود که در کنار آیت‌ا... هاشمی اندیشه پراکندن عطر اعتدال در کشور را مطرح کردند و در تحقق آن موفق شدند، امروز هم سیدحسن بر بودن تاکید دارد.

 اگر می‌بینید کسی بهتر کار می‌کند، بگذارید او کار کند
یادگار گرانقدر امام در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان استان مازندران در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عنوان شعار بنیادین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: استقلال، همان آزادی در بعد ملی است و آزادی نیز استقلال در بعد فردی است؛ زیرا اگر کسی به نتواند به دیگری زور بگوید او آزاد است و اگر دولتی هم بخواهد مقابل دولت‌های دیگر آزاد باشد، مستقل خواهد بود. وی افزود: استقلال و آزادی با یکدیگر ملازمت ندارند، زیرا ممکن است دولتی مستقل باشد اما مردم آن آزاد نباشند که نمونه آن حکومت اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ معاصر است.

سیدحسن خمینی با اشاره به فرازهای مختلف تاریخ ایران که نمایانگر عدم وجود آزادی و استقلال در جامعه و حکومت ایران است، گفت: در کوتاه مدت ممکن است مردم نسبت به نبود آزادی حساس نشوند، اما در دراز مدت متوجه خلأ آن خواهند شد. وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برخی اشتباهات تاریخی را مجددا تکرار کنیم دچار گسست نسلی می‌شویم، تصریح کرد: نسل‌های جدید نباید بدون مطالعه دقیق، نسل‌های قبل را متهم به بی عرضگی یا سوء نیت کنند، بلکه باید بررسی کنند که برخی آرمان‌ها و اهداف آیا اساسا در آن دوران غیرممکن بوده است یا اینکه مجریان ناتوانی داشته است؟

 سیدحسن خمینی با اشاره به حرکت‌های مختلف تاریخی 100سال اخیر در مبارزه با استبداد، استعمار و دین گریزی موجود در کشور به عنوان سه درد تاریخی، یادآور شد: امام نسخه‌ای برای این دردهای تاریخی نوشتند که همزمان پاسخگوی همه این دردها بود؛ ایشان استقلال، آزادی و اسلام را در قالب نظام جمهوری دنبال کردند؛ امروز هم برای ماندگاری این نسخه باید سه رکن آن را توامان مورد توجه قرار داد، زیرا فراغت از هر کدام موجب تکرار تجربه‌های شکست خورده ی قبلی خواهد شد.

 یادگار امام تأکید کرد: همانطور که بارها گفته‌ام نباید به یک شیء کاریکاتوری نگاه کرد. وی گفت: اگر تناسب‌های درونی یک مکتب و سیستم فکری به هم بریزد، آن مکتب دیگر مشکل‌گشا نبوده و دردی را دوا نمی‌کند. لذا اگر تفکری در دست عده‌ای بد تفسیر شد، مشکل از آن فکر نیست بلکه ایراد از تفسیر کنندگان آن است. سیدحسن خمینی در ادامه سخنان خود با توصیه به وحدت میان گروه‌ها، اظهار داشت: همه گروه‌هایی که با هم کار می‌کنند نباید انسجام خود را از دست بدهند؛ لذا تفرق و تشتت ایجاد نکنید و بدانید که هر حرکت سیاسی در سطح ملی، استانی و شهری احتیاج به ایثار دارد و اگر کسی ببینید که دیگری می‌تواند کاری را بهتر انجام دهد، بگذارد که او کار کند. 

 امیدوار نگه داشتن مردم اولین وظیفه حکومت‌هاست
سیدحسن خمینی در دیدار با استاندار و مدیران اجرایی استان تهران در حسینیه جماران نیز با ارزشمند خواندن «امید» به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم، گفت: باید امید را با بیان حقایق کارهایی که در جامعه انجام شده، به مردم القا کرد و به آنها گفت وظیفه ما بوده است که این کارها را انجام دهیم و اگر جایی هم کوتاهی شده است از آنها بخواهیم که ما را ببخشایند. وی با اشاره به اهمیت موضوع «امید» در جامعه اظهار داشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت فعلی، موضوع امید است که در کلمات اخیر رهبر معظم انقلاب هم مطرح بود.

ممکن است برخی تصور کنند امید امر ساده‌ای است در حالی که امید یک واقعیت بسیار مهم، ارزشمند و شاید کم نظیر در زندگی مردم است و می‌توان گفت بزرگترین کار هر حاکمیتی این است که جامعه خود را با امید توام کند. یادگار امام در ادامه افزود: فردی که امید دارد، توانش برای تبدیل توانایی‌های بالقوه به بالفعل بیشتر می‌شود اما انسان مأیوس همان توانمندی‌های فعلیت یافته خود را نیز از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه توانایی نشاندن بذر امید و ایجاد حس رجاء میان مردم موضوعی بسیار مهم است، یادآور شد: در روایات نقل شده از معصومین، یأس از رحمت الهی در زمره بزرگترین گناهان است. یادگار امام با بیان اینکه انسان اگر همه گناهان را هم مرکتب شود نباید از رحمت الهی ناامید شود، زیرا خمودگی را به دنبال خواهد داشت خاطرنشان کرد: امیدوار نگه داشتن مردم، کاشتن بذر امید و خالی کردن دلها از یأس اولین وظیفه حکومت‌هاست و در این صورت جامعه خودش به حرکت در می‌آید. 
  
دولت کارهای بزرگی انجام داده است
وی با تقدیر از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امید اگر تنها دستاورد دوستان ما در دولت بود بسیار ارزشمند بود؛ چه رسد به آنکه در حوزه‌های مختلف کارهای بزرگی در کشور انجام گرفته است. یادگار امام سپس به توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر بیان کارهای صورت گرفته در کشور به مردم، اشاره کرد و گفت: با نیت خودنمایی، از کارهای خود به مردم نگویید، بلکه سعی کنید نیت خود را پاک کرده و سپس سخن بگویید؛ زیرا گاهی اوقات برای گرفتار نشدن به ریا اصل عمل را کنار می‌گذاریم؛ در حالی که این رویکرد غلط است و باید ضمن کنار گذاشتن ریا عمل نیک را هم انجام دهیم. وی خطاب به حاضران در جلسه ادامه داد: انسان باید از افتادن به ورطه عجب و خودبزرگ‌بینی پرهیز کند زیرا آغاز انحراف و اضمحلال روحی است و همچنین از ریا دوری کنید؛ شما مسئولان باید نیت خود را پاک کنید و کارهای بزرگ صورت گرفته را به مردم بگویید. 

یادگار امام خاطرنشان کرد: کارهای خوب خود را با آغشته کردن آنها به منت و اذیت، باطل نکنید. ما همه سر سفره مردم نشسته‌ایم و مسئولان اگر کاری برای آنها می‌کنند ادای دین به جامعه کرده‌اند و منّت به گردن کسی ندارند. سیدحسن خمینی ادامه داد: باید با انجام کار و خدمت، فرهنگ ارزشمند بودن، تلاش و کار را در جامعه گسترش داد و آن را آغشته به منت و آزار نکرد. 
منبع: زوزنامه آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار