بازگشت عشایر به لرستان ادامه دارد/ وجود 14 هزار خانوار عشایری در استان

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: بازگشت عشایر به لرستان تا 15 روز آینده همچنان ادامه داشته و شاهد شرایط مناسب لرستان برای میزبانی از جامعه عشایری هستیم.
کد خبر: ۴۱۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 03 May 2017
حاجی مراد بیرانوند مدیر کل امور عشایر لرستان، بیان کرد: در استان لرستان جمعیت عشایری لرستان در حدود ۱۴ هزار خانوار و به معنای دیگر ۸۴ هزار نفر بوده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار آن کوچ‌رو بوده و در ۶ ماهه دوم سال به جنوب استان شامل شهرستان پلدختر، شرق ایلام و شمال خوزستان کوچ می‌کنند .


وی عنوان کرد: لرستان دارای ۱۴ ایل‌راه و ۱۵ طایفه بوده و خوشبختانه عشایر لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید انواع محصولات دارند.


تولید 12 هزار تن گوشت قرمز توسط جامعه عشایری لرستان


مدیرکل امور عشایر لرستان اظهار کرد: سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و 21 هزار تن شیر، 17 تن عسل و 18 تن روغن حیوانی توسط عشایر لرستان تولید می‌شود.


بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه ۵ درصد از صنایع‌دستی لرستان توسط جامعه عشایری تولید می‌شود، افزود: خوشبختانه عشایر ظرفیت بسیار مناسبی در تولید انواع محصولات صنایع‌دستی داشته و بر اساس آمارها ۵ درصد صنایع‌دستی تولید شده توسط هنرمندان لرستانی توسط عشایر تولید و روانه بازار می‌شوند.


وی عنوان کرد: از سوی دیگر عشایر لرستان دارای یک و نیم میلیون واحد دامی هستند که این آمار به خوبی نشان‌دهنده نقش ویژه این قشر در تولید انواع محصولات مرتبط با حوزه دام است.


این مسئول اظهار کرد: اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد عشایر لرستان با استفاده از خودرو کوچه می‌کنند و کوچ عشایر استان از ۲۰ روز پیش آغاز و تقریباً تا ۱۰ تا ۱۵ روزه آینده نیز ادامه خواهد یافت.


مدیرکل امور عشایر لرستان کرد: عشایر زیادی از سایر استان‌ها سالانه به استان لرستان کوچ کرده که به عنوان نمونه حدودا ۱۵۰۰ تا ۲ هزار خانوار استان همدان به این دیار کوچ می‌کنند.


بیرانوند ادامه داد: البته کوچ عشایر استان همدان به لرستان به صورت کاملاً سنتی و با استفاده از پیاده‌راه بوده که همین موضوع باعث بروز مشکلات زیادی برای این عشایر و ایجاد حادثه شده است .


لرستان متصل‌کننده ییلاق و قشلاق عشایر منطقه


وی در ادامه با اشاره به اینکه استان لرستان به عنوان استان میان‌بند در حوزه عشایر محسوب می‌شود، افزود: با توجه به موقعیت لرستان شاهد هستیم که عشایر استان‌های همدان، ایلام، کرمانشاه و اصفهان برای رسیدن به ییلاق و قشلاق خود باید از لرستان عبور کنند، به همین دلیل لرستان را باید استان میان‌بند و پل ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر منطقه دانست .


مدیرکل امور عشایر لرستان اظهار کرد: خوشبختانه امسال برای حمایت از جامعه عشایری لرستان اقدامات مختلفی انجام شده که نمونه بارز این موضوع را باید استقرار۶ تانکر ۱۲ هزار لیتری در منطقه پل‌زال و احداث استراحتگاه با تمامی امکانات مورد نیاز همچون عرضه کنسانتره، علوفه و سایر امکانات مورد نیاز عشایر دانست.


بیرانوند عنوان کرد: از سوی دیگر با هماهنگی‌های صورت گرفته با دامپزشکی لرستان تمامی دام‌های عشایر لرستان در مقابل چهار بیماری به صورت رایگان واکسیناسیون شده‌اند .


وی ادامه داد: زمان کوچ و بازگشت عشایر به استان با توجه به اینکه در ییلاق شاهد کمبود بارش‌ها و سایر مشکلات هستیم امسال زودتر از موعد مقرر اتفاق افتاده است.


وی اظهار کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد باید در زمان کوچ عشایر در استان‌های مختلف تجدید نظر شود و زمان کوچ عشایر هر منطقه بر اساس شرایط اقلیمی و آب‌وهوای مساعد باشد.


این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب به استان برای میزبانی از عشایر، افزود: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های مناسب اکنون وضعیت چراگاه‌ها و همچنین استان در شرایط مناسبی قرار داشته و لرستان آماده میزبانی از جامعه عشایری است.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار