کد خبر: ۹۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 07 September 2015

به گزارش خبرنگار ایرنا، اشاره محمدعلی نجفی استاندار دولت تدبیر و امید در گیلان به انتصاب حدود پنج ماه پیش بخشدار اهل سنت بخش حویق بود؛ انتصابی که به موجب آن برای اولین بار در طول 36سال گذشته در گیلان ، فردی از اهل سنت به عنوان بخشدار انتخاب شد. 
این موضوع، نشانه بارزی از توجه دولت تدبیر و امید برای استفاده از تمام ظرفیت های اجتماعی و بکارگیری افراد مختلف با گرایشات مختلف قومی و مذهبی در جهت وفاق ملی و پیشرفت و ترقی کشور در عرصه های گوناگون است؛ ظرفیتی که نماینده عالی دولت تدبیر و امید در گیلان بخوبی از این توانمندی های دیده نشده در منطقه ای به نام تالش استفاده کرده است.
این تنها سند و دلیل بر نگارش مطلب و اثبات رویکرد عملگرایانه دولت تدبیر و امید برای تحقق شعارهای رییس جمهوری اسلامی در خصوص استفاده از ظرفیت های مذاهب و قومیت ها نیست بلکه دلایل متعددی در این شهرستان وجود دارد که برای اولین بار دولت تدبیر و امید موفق به گشودن راهی برای استفاده از تمامی ظرفیت های اجتماعی و مشارکت دادن آنها برای مدیریت اجتماعی و ایفای نقش های متفاوت شده است که دلیلی محکم بر جدیت دولت در عمل به شعارها و و عده های خود در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است. 
نگاهی به تالش به عنوان بزرگترین برخوردار اقلیت قومی تالشان و با داشتن اقوام کرد ، ترک ، تالش ، تات و گیلک در استان و الگویی از وحدت و برادری و هم خانوادگی شیعه و اهل سنت بخوبی اهمیت این شهرستان را دو چندان می کند و عارفان نیز بخوبی می توانند دریابند که این قالی پرنقش و نگار دارای ظرفیت های مختلفی در زمینه های گوناگون می تواند باشد که به کار بستن و به فعل در آوردن آنها، می تواند توفیقی در راستای رشد و پیشرفت و هم افزایی و انسجام ملی باشد. 
از جمله موفقیتهایی که دولت یازدهم در سرزمینی همانند تالش آن هم برای اولین بار بدست آورده است انتصاب بخشدار اهل سنت برای اولین بار در گیلان برای بخش حویق شهرستان تالش بود اگرچه حدود دو ماه قبل از آن هم برای اولین بار یکی از معاونین آموزش و پرورش شهرستان که از شخصیتهای فرهنگی اهل سنت است، انتخاب و منصوب شده بود.
این گونه رویکردها در مورد استفاده از قومیت های موجود در شهرستان نیز بکار گرفته شد. رویکرد جدید دیگر دولت یازدهم که آن هم برای اولین بار در شهرستان تالش انجام گردید استفاده از ظرفیت های نیروهای بومی شهرستان بود؛ برای اولین بار فرماندار، معاونین و بخشداران شهرستان همگی از فرزندان تالش و نیروهای بومی هستند که تاکنون بی سابقه بوده است ، این روند در انتصابهای دیگر دولت یازدهم در بین مدیران دستگاه های اداری شهرستان هم تعمیم داده شد؛ رویکردی که باعث جلب رضایتمندی عمومی در منطقه شده اگر چه مسوولیت مدیران بومی بیشتر و توقعات از آنها فراتر می شود.
این رویکرد باعث شده مسوولان شهرستان با مردم و عناصر صاحب نظر و صالح محلی مشورت کنند و با برقراری ارتباط دو جانبه رای و نظر اهالی را در روند توسعه خدمات لحاظ داشته و با یکرنگی و صداقت، حسن نیت خود را برای رشد و توسعه منطقه و تامین سعادت مردم نشان دهند که نتیجه آن بالا رفتن میزان اعتماد مردم به دولتمردان و در کل تحکیم رابطه دولت و ملت و ارتقای میزان احساس مشارکت و تعلق مردم به حاکمیت سیاسی است.
از ویژگی دیگر مدیران بومی شهرستان برقراری ارتباط نزدیک و متقابل مردم و مسوولان است؛ سهل الوصول بودن و در دسترس بودن از ویژگی بارز مدیران شهرستان است همان ویژگی که نماینده عالی دولت تدبیر و امید در گیلان هم دارد.
حضور برای بار دوازدهم در شهرستان تالش آن هم در کمتر از دوسال دلیلی بر این ادعاست که اتفاقا در طول تاریخ هیچ استانداری حتی با حضوری چهار یا پنج ساله در مسند استانداری گیلان این تعداد حضور را در شهرستان نداشته است.
رویکرد دیگر دولت یازدهم در شهرستان استفاده از سلایق سیاسی موجود در راستای مشارکت دادن همه گروه ها و جریان های سیاسی داخل نظام است بویژه استفاده مناسب از نیروهایی که در تحقق گفتمان دولت و پیشبرد آن نقش ایفا کرده و می کنند.
اینگونه رویکردها دولت تدبیر و امید را که دو سالگی خود را به تازگی پشت سر گذاشته است، به نوعی متمایز کرده و پیوند بین دولت و مردم را مستحکمتر نموده؛ بی گمان این پیوند نتیجه ای جز همدلی و همزبانی و همراهی ندارد.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان شنبه هفته جاری در سفر به تالش، 19 پروژه عمرانی با اعتباری به مبلغ 73 میلیارد و 40میلیون ریال را افتتاح کرد.
شهرستان تالش در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
گزارش از: سیدجلال سیدمحمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار