حضور داوطلبانه پزشکیان و پرستاران از صحنه‌های زیبایی به شمار می‌رود که در جنگ تحمیلی رقم خورده است و تا ابد ماندگار خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 22 August 2020

روایت تلخ و شیرین پزشکی در جبهه‌های جنگ تحمیلی/امدادگران داوطلبی که تا پای شهادت پیش رفتند

به گزارش تابناک سمنان: درست پس از پشت سر گذاشتن سال های پر التهاب و پر حادثه‌ای که برای پیروزی انقلاب اسلامی سپری کردیم، کشور ما درگیر جنگی نابرابر با بعثی‌ها شد. روزهایی که هنوز به طور کامل از مشقت‌ها و سختی‌های حفظ انقلاب نو پای خود عبور نکرده و علاوه بر دشمنان خارجی، با تعداد بی‌شماری از منافقین و دشمنان داخلی روبرو بودیم.

برخی از تحصیل کرده‌های وطنی رفتن از ایران را به ماندن و خدمت به مردم صبور و قهرمان کشور ترجیح دادند و برخی هم مثل قهرمانان به نام این سرزمین پای تمام سختی‌هایش مردانه ایستادگی کردند و با جان و دل برای نجات کشور زحمت کشیدند. پس از شروع جنگ تحمیلی پزشکان و پرستاران بی‌شماری به صورت داوطلب و خودجوش در حالی راهی جبهه‌های نبرد شدند که می‌توانستند مثل برخی‌ها به بهانه حفظ جان خود و خانواده‌شان مهاجرت کنند، اما ماندند تا انقلاب نوپای ایران پا بگیرد.

پرستاری از رزمندگان مجروح باعث شد تا پزشکی بخوانم

حضور داوطلبانه افراد تحصیلکرده و متخصص در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی و پرستاری از صحنه‌های زیبایی است که توسط مردم در جنگ تحمیلی رقم خورده است و البته تا ابد ماندگار و ارزشمند خواهد بود.

احمدرضا زرگر پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی با درخواست خودم و به صورت داوطلبانه  زمانی که ۱۸ سال بیشتر نداشتم به جبهه اعزام شدم.

او اضافه کرد: آن روزها بهداشت‌ یار عملیاتی بودم و ماجرای حضور در میان سایر رزمندگان و اینکه بتوانم برای بهبود حال آن‌ها قدمی بردارم، شوق جبهه رفتن را در من چند برابر کرده بود.

این پزشک عمومی در ادامه به تشریح نقش بهداشت ‌یار اعزامی به جبهه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: کار نیروهای بهداشت‌ یار عملیاتی نظارت بر نحوه طبخ مواد غذایی، مبارزه با مالاریا، دفع اصولی فاضلاب و سایر موارد بهداشتی از این دست بود.

زرگر یادآوری کرد: پس از اینکه مدتی را به عنوان بهداشت ‌یار عملیاتی در جبهه‌ها حاضر بودم، به عنوان امدادگر عملیاتی ایفای نقش کردم و البته پیش از آن مثل سایر نیروهای درمانی در دوره ۴۵ روزه آشنایی با اورژانس، آموزش های مورد نیاز را فرا گرفتم.

روایت تلخ و شیرین پزشکی در جبهه‌های جنگ تحمیلی/امدادگران داوطلبی که تا پای شهادت پیش رفتند

او اضافه کرد: خدمت به رزمندگان مجروح و تلاش برای حفظ جان آن‌ها و بازگرداندن سلامتی‌شان برایم لحظات تلخ و شیرینی را ثبت و ضبط کرد و نجات جان مجروحان یکی از عوامل انجام خدمت در آن دوران به عنوان پرستار داوطلب و همچنین دلیل اتنتخاب شغل پزشکی از طرف من بود.

 

این پزشک عمومی تصریح کرد: دوره ۳ ماهه پزشکیاری را در حالی در کنار دیگر پرستاران سپری کردم که همچنان در کنار سایر همکارانم در قالب تیم‌های درمانی و پزشکی، با جان و دل برای نجات جان رزمندگان مجروح تلاش می‌کردیم.

روحیه خوب  بهیاران در جبهه‌های جنگ

بدون تردید نقش امدادگران و بهیاران در جبهه‌های جنگ تحمیلی غیر قابل انکار است و از روحیه خوب آن‌ها با وجود سر و کار داشتن با تعداد بی‌شماری از رزمندگان مجروح نیز نمی‌توان غافل شد.

زرگر در ادامه بیان کرد: تا پیش از تاسیس و تجهیز بیمارستان‌های صحرایی مدتی را هم به عنوان بهیار پرواز، رزمندگانی که حجم جراحات آن‌ها شدیدتر بود را با هواپیمای ویژه انتقال مجروحان به بیمارستان‌های تعیین شده منتقل می‌کردیم و البته ماجرای بهیاری پرواز من به قبل یا بعد از احداث این بیمارستان‌ها مربوط نمی‌شود.

او افزود: یکی از بیمارستان‌های مجهز و نزدیک به خط مقدم که کادر درمانی بسیار قوی و متخصصی داشت، بیمارستان علی‌بن ابیطالب سه راهی کرخه بود و این مرکز درمانی از تجهیزاتی چون آزمایشگاه و رادیولوژی برخوردار بود.

این پزشک عمومی یادآوری کرد: یکی از با روحیه‌ترین گروه‌های حاضر در جبهه‌های جنگ تحمیلی نیروهای بهداری رزم مستقر در مناطق عملیاتی بودند و نیروهایی مثل امدادگر عملیاتی ساده تا فوق تخصص‌های رشته‌های مختلف در آنجا با روحیه‌ای عالی و قوی به مجروحان خدمت رسانی می‌کردند.

زرگر تاکید کرد: نیروهای درمانی حاضر در جبهه‌های جنگ تحمیلی از امدادگران ساده گرفته تا پزشکان متخصص و فوق تخصص تمام تلاش خود را برای حفظ جان رزمندگان مجروح به کار می‌گرفتند و در آن زمان رکورد دار زمان انتقال بیماران از خط مقدم جبهه به بیمارستان در جهان بودند.

روایت تلخ و شیرین پزشکی در جبهه‌های جنگ تحمیلی/امدادگران داوطلبی که تا پای شهادت پیش رفتند

او اضافه کرد: با وجود مجروح شدن من در یکی از عملیات‌ها هیچ‌گاه از جبهه رفتن پشیمان نشدم. در حال حاضر نیز شرایط فعلی که بیماری کرونا در جامعه ما ایجاد کرده است کار پرسنل درمانی را چند برابر افزایش داده است و این امر برای ما تداعی‌گر بیخوابی‌ها و تلاش مضاعف درمانگران حاضر در آن روزهای جبهه‌های جنگ تحمیلی و حضور رزمندگان بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در خط مقدم است.

این پزشک عمومی بیان کرد: این روزهای سخت که بیماری کرونا همه را به نوعی درگیر کرده است، زمان همدلی و اتحاد دوباره مردم با یکدیگر را فراهم کرده و دقیقا مثل همان روزها کادر درمان ضمن استفاده از تخصص کاری خود و تعهد بالایی که در کار خود دارند، با گشاده رویی و لبخند از بیماران مراقبت و پرستاری می‌کنند.

از خط مقدم رزمندگان تا خط مقدم کادر درمان 

روزگاری خط مقدم جبهه را رزمندگان دلیری حفظ کردند که علاوه بر اینکه شاهد شهادت بسیاری از همرزمان خود بودند، اغلب آن‌ها تا مرز شهادت هم پیش رفتند و مُهر جانبازی بر پیشانی دارند.

امروز نیز حضور قهرمانانه پرسنل مراکز درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا حاضر شده‌اند، مدال افتخاری دیگر از انسانیت است که با تلاش بی‌وقفه کادر درمان کسب شده است. همدلی و همراهی مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از طرف آن‌ها نیز صحنه‌های زیبایی را رقم زده است.

 

گذر از این روزهای سخت تنها با یک دل شدن همه مردم و توجه به نکات مورد تایید پزشکان گرانقدر است که جامه سفید خدمت را با افتخار بر تن کرده‌اند و همچون رزمندگان دفاع مقدس مردانه ایستاده‌اند تا برای سلامتی مردم قدم بردارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار