نگارنده؛ غلامعباس شمس الدينی ،فعال رسانه ای
کد خبر: ۶۴۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸ 16 August 2018

 

تابناک هرمزگان- ‎سونامی جوک های قوميتی به بخشی از فرهنگ جامعه ايران تبديل شده و آنقدر رواج پيدا كرده كه امری عادی و رايج تلقی ميگردد ، ‎در اين ميان هيچ قومی از شمال تا جنوب در امان نيست.

در این یادداشت آمده است: غافل از اينكه بيان طنزهای قوميتی شأن گروه و قوم را به تاراج می برد ، با يک بررسی ساده می‌توان دريافت كه عمده جوک های قوميتی از زبان مركز نشينان است يعنی نگاه خود برتر بينی موجب اين اتفاق می شود.

گاهی اوقات ضعف شخصيت باعث مي شود فرد خود را درجايگاه برتري قرار دهد.هرچند كمي هم بايد به نژاد پرستی خودمان اعتراف كنيم نوع تلقی ما نسبت به فرهنگ همسايگان از كشور های حاشيه خليج فارس تا همسايگان شرقی و شمالی اثبات كننده اين مدعاست.

ماجرای طنز توهين آميز به مردم رودان كه در مراسم  17مرداد1397در آئين تجليل از خبرنگاران استان با حضور استاندار ، معاونين ، مشاورين ، مديران كل و ستادی و جمع كثيری از خبرنگاران اتفاق افتاد. آتش زير خاكستری است كه شخصيت ، فرهنگ ، حرمت و عزت نفس يک قوم را از درون مي سوزاند ، ‎اگر از راوی اين طنزها و مهمانانی كه آن شب لبخند مليحشان در فضای واقعی و مجازی منتشر شد سؤال شود كه آيا مصداقی از اين جوک ها و لطيفه ها را در شخصيت آن قوم ديده است؟ قطعاً توضيحی ندارد ، درحقيقت مردم رودان متهم به عادات فرهنگی نادرستی شده اند كه  از آن عاری هستند.

لذا بايد تا دير نشده اين رويه را تغيير داد ، وقتی مدير عالی استان ، نماينده مردم حوزه مركز - معاونين استاندار و مدعوين كه همگی دارای جايگاه حقوقی هستند با لطيفه توهين آميز لبخند می زنند ، اگر نگوئيم رفتار را تأیيد كرده اند می توان گفت در مقابل توهين اعمال شده ودفاع از فرهنگ غنی مردم اين شهرستان سكوت كرده اند اين سكوت هرگز جايز نيست و قطعاً به شيوع جوک های قوميتی كمک می كنند.

در اينكه ايرانيان دارای شوخ طبعی تاريخی هستند ترديدی نيست. در آثار ابراهيم بيگ زين العابدينی مراغه ای طالبوف ، دهخدا ، جمالزاده ، زاكانی ، سيد اشرف الدين حسينی نسيم شمال ، وديگران بخوبی اين مدعا اثبات مي شود ، اما حكايات ، داستان‌ها و اشعار آنها شادی آفرين و پندآموز بوده اند. اما متأسفانه در قريب يكصد سال اخير اين ويژگی مثبت بر ضد هدف اصلی كه شاد كردن مردم است حركت كرد و به سمت خشونت ، بی عدالتی ، بی احترامی به شخصيت ها و اقوام گرايش يافت.

طنز در حقيقت فاخر ترين گونه شوخ طبعی است اما به انحطاط رفتن آن موجب تمسخر اقوام وشخصيت های بزرگ گرديد. البته متاسفانه اقوامی موجب هجمه قرار گرفته كه بيشترين نقش و تأثير را در توسعه و شكل گيری فرهنگ و تمدن جامعه داشته اند. شايد هم با نگاهی به تاريخ شيوع اين ضد فرهنگ كه به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوی منتسب شده از نوعی سياست انگليسی تفرقه بينداز ، حكومت كن نشأت بگيرد قوم ترک بی ترديد حماسه ساز تاريخ در مقابل مغولان بود.
گيلانيان در تاريخ ايران شجاع ترين اقوام بودند كه در شكست والرين امپراتور رم ، نهضت بيداری و مبارزات مشروطه افتخار آفرين بودند.
اقوام لر با سلحشوری جلوی تجاوزات انگليس ها را در جنوب گرفتند ترديدی كه نيست اقوامی كه در تاريخ اثر بيشتری داشتند مورد هجمه قرار بگيرند.
حكايت رودانی ها هم همين است. شايد تاريخ هرمزگان بی نام رودان معنايی نداشته باشد.
اصطخری در المسالک و الممالک به تاريخ و تمدن اين قطعه بهشت گونه اشاره دارد ، سايكس در سفرنامه اش به قدرت و شكوه حوزه جنوبی تمدن رودان گواهی میدهد.
فردوسی ، طبری ، ابن اثير و ابن خلدون قوم بارز را قومی عصيانگر و شجاع می دانند  و ماركوپولو (آلفونس گابريل) از رودانی ها به مردم  جدی و خوب ياد ميكند.

مبارزات مردم رودان عليه قوام هرگز از يادها نخواهد رفت طبيعی است كه اين قوم مورد هجمه و طنز قوميتی قرار گيرند آن چه گلايه ی اين قوم بزرگ است ، اينكه چرا بايد مسئولان چنين طنزهای ضد فرهنگی را در مراسمی به شكوه و عظمت شأن اصحاب رسانه بشنوند و لبخند مليح سر دهند؟ چرا هيچ كس از اين قوم مسئول به خود اجازه يك عذر خواهی رسمی را نمی دهند؟

چرا و تا كی شأن مردم غيور رودان در آتش طنز زشت قوميتی بسوزد؟ كل حسين يا محمود قلندری نه خالق اين طنز هاست و نه قصد تخريب داشته است آنچه كه مهم است اينكه فرهنگ زشت طنز قوميتی بايد از صحنه ی اجتماعی رخت بر بندد اگر مردم به اين روش معترض اند ،چه ايرادی دارد كه مديران و متوليان با عذر خواهی ، شيوع اين رفتار ها را محكوم كنند.
اجازه دهيد اين بار هم رودانيها تاريخ ساز شوند و اولين قومی در جنوب باشند كه جلو طنز قوميتی ايستاده و مهر پايان بر اين شيوه نامبارک می  زنند.
انتهای پیام/*

 

              در همین زمینه :

 

مراسم به نام خبرنگار به کام کارمندان

 

فرماندار رودان خواستار عذرخواهی رسمی عوامل برنامه و برخورد قانونی با افراد خاطی شد

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
من رودانی ام و افتخار میکنم
|
Netherlands
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
آفرین آفرین زنده باد شمس الدینی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
سپاس از نویسنده مطلب که به درستی این موضوع را ریشه یابی کردند مشکل اینست که با این رفتارها برخورد نمی شود
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
باور کنید شما رسانه ها می توانند این فرهنگ ناصواب را تغییر دهید خبرگزاری تابناک در این زمینه فعال ورود کردند ای کاش در تغییر این رویه همه رسانه ها مشارکت کنند
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
باور کنید شما رسانه ها می توانند این فرهنگ ناصواب را تغییر دهید خبرگزاری تابناک در این زمینه فعال ورود کردند ای کاش در تغییر این رویه همه رسانه ها مشارکت کنند
سید محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
ضمن سپاس از تابناک که پیشقراول اقدام علیه توهین به قومیت ها هستند از فرماندار ،شورای اسلامی و شهردار رودان ،نماینده حوزه شرق و هنرمندان و نخبگان رودانی و همه مردمی که در این زمینه موضع شفاف و صریح گرفتند تشکر می کنم
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
عاااالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار