کد خبر: ۶۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶ 20 July 2015

یک فعال سیاسی – مطبوعاتی دیپلماسی ایرانی آغازگر فصلی نوین در روابط بین‌الملل دانست و گفت: پیام قاطع دیپلماسی ایرانی به جهان این است که کسی قادر به تهدید ایران در صحنه‌ی بین‌الملل نیست.

«آیت قیصربیگی» با بیان اینکه دیپلماسی یک عرصه کاملاً تخصصی ست که ابزار و سلاح اصلی آن گفتگوست، اظهار کرد: در جبهه دیپلماسی بجای شلیک گلوله‌های سربی این نوع و نحوه بیان واژه‌ها هستند که تعیین‌کننده نتیجه یک نبرد تمام‌عیار دیپلماتیک را رقم می‌زنند. ازاین‌رو دیپلماسی عرصه شعور و عقلانیت است نه احساس و هیجان، دیپلماسی جای آزمون‌وخطا نیست بلکه صحنه انگاره‌های استانداردشده بین‌المللی است که در آن نوع واژه‌ها، مفهوم واژها، لحن و بیان واژه‌ها و زبان بدن مذاکره‌کنندگان تعیین‌کننده نتیجه هر مذاکره‌ای است.

این فعال سیاسی ویژگی‌های مثبت و منحصربه‌فرد دکتر ظریف که منجر به نمایش کلاسی بالا از رفتار دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌ای شد را برای جهانیان شناخته شده عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشور در دولت تدبیر و امید از وجود یک پدیده کاریزماتیک به نام محمدجواد ظریف بهره‌مند است که از جنبه روان‌شناختی فردی متعادل، آرام، صبور، اما بسیار قاطع و از جنبه سیاسی یک سیاستمدار زیرک، باهوش و یک سخنور قهار و از بعد شخصیتی یک انسان باادب و سالم است که هرگز اخلاق را در پیچ‌وخم سیاست گم نکرده است.

وی ادامه داد: مجموعه همین خصلت‌های خوب دکتر ظریف عاملی بسیار مهم در اتخاذ تصمیمات درست در مقابل کنش و واکنش‌های طرف مقابل تحت شرایط سخت و دشوار مذاکرات بود تا وی هیچ‌گاه احساسی و هیجانی تصمیم نگیرد.

این فعال مطبوعاتی توانمندی دکتر ظریف در زبان گفتاری و بدنی را عامل دیگر موفقیت این فرزند خوب انقلاب دانست و گفت: شاید به جرات بتوان گفت ظریف یکی از معدود دیپلمات‌های ایرانی در سال‌های اخیر بوده است که با تبحر شگرفي زبان انگلیسی را همچون زبان مادری صحبت می‌کند، لحن و بیان و زبان بدن دیپلماسی را به‌خوبی می‌داند تا از تمامی ظرفیت‌های موجود برای کسب بهترین نتیجه در مذاکرات استفاده کند.

قیصربیگی ظریف را یک ایرانی غیرتمند و متعهد دانست که ضمن حفظ خطوط قرمز نظام با همه سلول‌های وجودش یکسره فریاد 70 میلیون ایرانی بر سر زورگویان عالم شد تا حقانیت سرزمین مادری خود را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: اگرچه ما همیشه چهره‌ای خندان از سردار دیپلماسی سراغ داشتیم اما در نبرد دیپلماتیک «فریاد ظریف» هم شنیدنی بود؛ «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید!» و امروز او چهره محبوب این روزهای ایران است که سپاس میلیون‌ها ایرانی قدرشناس را بدرقه راه خود کرده است و اینجا بایست ندای ظریف را پیام قاطع دیپلماسی ایرانی به زورگویان عالم قلمداد کرد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اینکه ظریف یک دیپلمات حرفه‌ای است که آداب گفتگو در عالم دیپلماسی را به‌خوبی می‌داند، تصریح کرد: ظریف می‌داند برای ایجاد یک گفتگوی نتیجه‌بخش نیازی به درهم کشیدن ابروها نیست بلکه باید از تمامی ابزارهای موجود استفاده کرد تا اول ارتباطی بر اساس احترام متقابل شکل گیرد بعد بتوان انتظار یک منطق درست در پشت زبان مذاکره‌کنندگان داشت. ازاین‌رو وی در طریق ایستادن، نشستن، دست دادن، حالات چهره، سبک سخن گفتن و همه و همه کلاسی بالا از رفتار دیپلماتیک حرفه‌ای همراه باادب و تواضع در عالم دیپلماسی به نمایش گذاشت و حتی نشان داد که گاهی حتی خنده هم می‌تواند در فضای گفتگوها گره‌گشایی کند.

وی با بیان این موضوع که دیپلماسی ضعیف دولت گذشته در ارتباط با مسئله پرونده هسته‌ای گاهی اوقات بهانه‌های لازم به غربی‌ها می‌داد تا ناخواسته در زمین آن‌ها بازی کنیم و در جهت اعمال تحریم‌ها به‌نوعی آن‌ها را علیه خودمان بسیج و متحد کنیم، تصریح نمود؛ اگرچه چارچوب دیپلماسی غربی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای بر اعمال فشار از طریق تحریم‌ها شکل‌گرفته بود اما در طرف دیگر دولت گذشته نیز با یک ادبیات تهاجمی فارغ از توجه به مفهوم کلمات در زبان بین‌الملل گاها واژهایی را بکار می‌برد که طرف مقابل را به‌اشتباه در ارتباط با مسئله پرونده هسته‌ای می‌انداخت!

وی ادامه داد: به‌طور نمونه دستگاه دیپلماسی کشور در دولت گذشته بجای استفاده از واژه فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای از ایران هسته‌ای استفاده می‌کرد و شاید همین اشاره کافی بود تا طرف مقابل مفهومی نظامی از مسئله پرونده هسته ایران استنباط کند درحالی‌که در عالم دیپلماسی بایست واژه‌ها را به‌درستی بیان کرد چون بر روی آن‌ها فکر می‌شود و دست‌آخر بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

این روزنامه‌نگار فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام دانستن استفاده از سلاح هسته‌ای که برگرفته از مبانی دینی اسلام است را عاملی بسیار مهم در فضاگشایی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای قلمداد و تصریح کرد: وقتی‌که جمهوری اسلامی ایران از همان اول دنبال بمب اتمی نبوده است، شفاف‌سازی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت تدبیر و امید را باید نقطه قوت یک دیپلماسی قوی دانست که با اعتماد به عملکرد خوب خود بهانه‌های واهی طرف مقابل را خنثی و از بین می‌برد.

وی چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری و رعایت آن توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را عامل توافق خوب برای ایران دانست و گفت؛ اصرار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بر حفظ خطوط قرمز ترسیم‌شده باعث عقب‌نشینی طرف مقابل از بیانیه لوزان شد تا بجای یک توافق بد یک توافق خوب رقم بخورد و امروز خشم و عصبانیت رژیم صهیونیستی از این توافق خود گویای یک پیروزی بزرگ برای ایرانیان در این مذاکرات است.

قیصربیگی به اظهارات خلاف واقع رییس‌جمهور آمریکا بر طبق آنچه که در توافق وین گذشته است اشاره کرد و گفت: امروز رییس‌جمهور آمریکا ناچار است برای راضی نگه‌داشتن جمهوری خواهان جنگ‌طلب همچون گذشته برای مصرف داخلی به‌دروغ متوجه شود اما برای ما حرف فرزندان انقلاب سند است و به گفته آنان اعتماد داریم.

این فعال سیاسی اظهار کرد: که پیروزی غرورآفرین دستگاه دیپلماسی کشور را نه صرفاً درنتیجه مذاکرات، بلکه باید در گام‌هایی جستجو کرد که شوق رسیدن به قله را با عزت و افتخار هرچه‌تمام‌تر برداشته است و خاطرنشان کرد: به عبارتی دفاع درست و تمام‌قد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از حق‌وحقوق ملت نشان داد اگر جنس وسیله درست باشد هدف درست نیز در دسترس قرار می‌گیرد و این رویکرد عقلانی

می‌تواند مدل و الگویی مناسب در سیاست خارجی در پیگیری امورات پیش رو باشد.

این فعال مطبوعاتی، دیپلماسی ایرانی را پیشگام فصلی نوین در روابط بین‌الملل دانست و گفت؛ کار بزرگ دکتر ظریف و یارانش در دستگاه دیپلماسی کشور ازآن‌جهت حائز اهمیت است که راهی نو پیش روی عالم دیپلماسی گذاشته است که در آن گفتگو بر اساس احترام متقابلی که نتیجه‌ای برد - برد در پی داشته باشد منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل برطرف نمودن مشکلات در روابط بین‌الملل معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در کار عظیم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فرصت سازی دستگاه دیپلماسی کشور از یک چالش بزرگ بود تا با توافق هسته‌ای ضمن برداشتن گامی بلند در جهت صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی، شاهد گشایش دریچه‌ای نو از تعامل در روابط بین‌المللی باشیم.

قیصربیگی در پایان ظریف را ستاره صلح و دوستی در صحنه مذاکرات هسته‌ای قلمداد کرد و گفت: در کشاکش تاریخ، این کره خاکی همواره شاهد حضور بزرگ‌مردان کوچک و کوچک مردان بزرگی بوده است که با افکار کوچک و بزرگشان دنیا را آبستن تحولات عظیمی کرده‌اند. یک‌زمان هیتلر بر فراز هتل کوبورگ سان نظامی می‌دهد و آغازگر جنگ جهانی دوم می‌شود در روزی دگر ظریف ایران اسلامی برفراز همان هتل لبخند بر لب پیام صلح و دوستی سر می‌دهد تا جهان خاطره خوش این قهرمان ایرانی را به خاطر بسپارد و به‌یقین تاریخ نام او و یارانش را به خاطر می‌سپارد و به احترام آن‌ها خواهد ایستاد.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دولت تحقیروامید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
وقتی معلم ورزش ابتدایی دم ازسیاست میزنه بایدبه حال سیاست گریه کرد
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
به راستی اگر ایشان واقعا یک معلم ورزش هستند با این تحلیل زیبایشان باید او را یک نخبه سیاسی شناخت. من کمتر سراغ دارم در استان کسایی باشند اینچنین به شیوایی دیپلماسی کشور را تحلیل کنند. درضمن مرزی بین سیاست و ورزش نیست، امروزه دیپلماسی ورزش نقش تعیین کننده ای در روابط بین الملل بازی می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار