کد خبر: ۶۳۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 20 July 2018

به گزارش تابناک در گفتگو با حسن عباسی فعال رسانه‌ای را می‌خوانید: مقصر گرانی ها و بی ارزش شدن پول و بسیاری از مشکلات کیست؟ مجلس است یا مقصر شخصی مبهم یا دولت و یا تحریم ها یا همه انگشت‌های مسئولین به سوی همدیگر نشانه می‌رود مسئله این است؟

حال جوابگو این وضعیت فعلی چه کسی است؟ بدی ماجرا این جاست که این روزها باب شده مسائل را پاس می‌دهد به همدیگر و این فرایند همینطور درحال گردش است.... خروجی و حاصل عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آنچه که محرز می‌شود ، به روایت معیشت مردم می‌توان گفت هیچ بوده و آنچه که ما شاهد بودیم از دکتر پور ابراهیمی «ریاست فعلی و قبلی این کمیسیون» که نایب به حق و سخنگوی اقتصادی آن است ، جزء شفاهیات پردازی و مطرح کردن مطالب متعدد و مبهم اقتصادی که ذهن مردم را می‌برد به نقاط نامعلوم هیچ دستاوردی نداشته ، وضعیت معیشتی به مراتب بدتر هم شده و درحال ، حاضر با یک وضعیت اقتصادی تاریخی ، مجلس و دولت ساخته روبرو شده‌ایم که بی‌سابقه است.

آنچه که مردم ایران شاهد آن بودند از سوی دولت و مجلس آزمون خطاهای متعددی است، که خروجی آن کاهش 40درصدی که بامبالغه می‌توان گفت کاهش 200 درصدی قدرت خرید مردم، ورشکستگی تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف بوده است ، وضعیت امروز به جایی رسیده که دیگر مردم نمی‌توانند اعتماد کنند به سخنان مجلسیون و دولت ، ضمن اینکه تیکه کلام‌هایی با این عناوین که «انشاالله بازار ارز متعادل می‌شود» آنهم از سوی رئیس بانک مرکزی همین سخن التهاب ایجاد می‌کند و آدم را یاد مقلد سخنان ایشان در کمیسیون اقتصادی مجلس میاندازد که از اول سال باکلام امسال سال خوبی است شروع کرد و این قبیل گفتارها که بازخورد آن در اجتماع علاوه بر ایجاد یک حس تمسخر و ناامید کردن ملت، موجب تحریک عمومی چیز دیگری نبوده است.

نگرانی ارزی به قول آقای نوبخت، ناگوار، موجب تکدر خاطر و حاصل توطئه رقباست و باید مهار شود، یا به تعبیر آقایان مسعود نیلی و اکبر ترکان،اقدام خوبی است و باید گران‌تر شود،چگونه می‌توان توقع داشت برای مهار قیمت تدبیر کنند؟

زمانیکه عملکرد دولت و مجلس بر این مبناء باشدکه به صورت بی رویه ای مبادرت به واردات و پر کردن بازار از انواع اقلام مصرفی «دارای مشابه داخلی» و تجملاتی برخی مدیران در روزگار تداوم تحریم به سبک زندگی مصرفی‌ تر و ولنگارانه‌ تر نسبت به منابع ارزی کمیاب و پس‌انداز ، سرمایه گذاری ، تولید ملی دامن زده‌اند.

دشمن به دنبال این است که درآمدهای ارزی به کشور باز نگردد و بتواند با ترفندهای ویژه ای ارز را ازکشور خارج نمایدکه این خروج عمدتاً دارد به مقصد دبی و ترکیه صورت می پذیرد.

آنها ازطریق تشویق به مسافرت‌های بی‌رویه، واردات های غیر ضروری مصرفی و تجملاتی سازماندهی شبکه جمع‌ آوری و انتقال ارز به اسم کمک به برخی کشورهای مرتجع و شبکه صهیونیستی بهائیت دارد رقم می خورد.

این سیاست های لیبرالی هستند که باعث سقوط روزانه ارزش پول ملی شده است، وتا زمانیکه به جای شایسته سالاری آن هم دربانک مرکزی که رئیس کل این بانک آمده کاملاً برخلاف کلیه وعده‌هایش روند بازار ارز درست نشد ، باید فکری به حال معاونت ارزی‌ این بانک کند.

جناب آقای سیداحمد عراقچی، برادر زاده جوان عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای که بدون کمترین سابقه‌ای در حوزه ارزی بانک مرکزی ، سال گذشته جایگزین مرد کهنه‌ کار معاونت ارزی این بانک یعنی غلامعلی کامیاب شد آیا این جایگزینی به جا بود؟!

با دستورالعمل بانک مرکزی؛ ارز صرافی‌ها قطع شد که بااین روش رفتار درمورد نوسانات ارزی یک مانع جدی خواهد بود برای تحولات اقتصادی ، این شرایط به نفع هیچکس نیست تداوم ضد و نقیض کاری های مجلس و دولت قطعاً تاوان آن افزایش ربا در بانک‌ها و سایش قیمت دلار است ، طوری نباشد که اظهارات نمایندگان و دولتمردان افزایش نرخ ارز را به گردن تلگرام بیندازند که این قبیل گفتار هیچگونه مبنای کارشناسانه نداشته ، تلگرام و دشمنی‌های کشور عربستان و امارات در تعطیلات نوروزی دلار را گران کرد یا بهتر است بگویم عده‌ای با منافع ارز، در کشورهای همسایه ویلا خریده‌اند بهتر است.

در ادامه گفتگو عباسی تصریح کرد: حمایت از کالای ایرانی در گرو مهار قاچاق ، رانت و فساد اداری خواهد بود درصورت عدم اصلاح اقتصاد کشور اصلاح ناپذیر میشود ، وقتی پیدا کردن غذا برای انسانها غیر قانونی باشد ، پس چه راهی برای مردم می‌ماند ، وقتی کار نباشد ملت چه کار کنند ، چطوری لقمه نانی درآورند برای خوردن ؟ آیا مسئولین و نمایندگان محترم طعم و مزه گرسنگی را چشیدند چرا نظر به اینکه درآمد نفتی ما 100میلیارد و هزینه‌ها 70میلیارد تومان است، پس با این معادله نباید هیچ مشکلی داشته باشیم پس این مشکلات از کجا سبز میشود، وضعیت خراب اقتصادی را چرا داریم در کنار آن حباب ارزی، طلا در بازار سکه را پیدا میکنیم.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ ذخایر ارزی ایران دو سال پس از برجام 20میلیارد دلار آب رفته این حکایتگر این است که مجلس در نظارت و قانونگذاری موفق نبوده است.

در روایت دیرهنگام دیگری از کمیسیون اصل 90 مجلس چرا فاجعه معوقات بانکی پیگیری نمیکند ، که رقم آن به 136هزار میلیارد تومان رسیده است.

صداهای زیادی در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و مجلس بیرون می آید و راه میافتد که کاملاً نشانگر این است ، دشمنان نظام و انقلاب برای ضربه زدن به ملت ایران برنامه دارند و مفسدین اقتصادی هم ابزار دست دشمنان ما هستند که در جهت تمتع منافع مادی خود بر مصالح عمومی کشور و نظام و مردم ترجیح داده و تلاش کردند به هر قیمتی که شده به گرانی مورد نظر دشمنان نظام دامن بزنند ، تا از یک طرف کیسه خود را پر کنند وازطرف دیگر درعرصه رقابت سیاسی یک گام به جلو بردارند.

طرح های متفاوتی در مجلس شورای اسلامی کلید می‌خوردمثلاً سؤال از رئیس‌جمهور بابت گرانی ارز وسکه امانتیجه بازخورد آن میبینیم هیچ است و باز هم گرانی ادامه دارد، یا تحقیق و تفحص ازبانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت و هزار برنامه نافرجام دیگر در دستور کارقرار گرفت یا دارد اما نتیجه بی نتیجه ، یا مقرر می شود که تیم اقتصادی دولت بگوید اشتباه کرده خب چه فایده‌ای دارد ، راهکار بهبود شرایط چیست؟

در طول زمان 12 سال گذشته دولت ها با کمال بی‌توجهی رشد نقدینگی را به بالای 20 درصد در سال رساندند از طرفی رشد تولید ناخالص سه تا چهار درصد بوده و مسبب افزایش نرخ تورم و نرخ همه کالاها و خدمات از جمله ارز شد.

زمانی هم این نقدینگی شروع به حرکت می‌کند، دیگر نمی‌توان جلوی آنرا گرفت وهمیشه معادلات و صحبت‌های مسئولین بر عکس آنچه که وعده داده بودند، پیش آمد و امروز اعتماد مردم از بین رفته مجلس هم قصور مسؤلان در خروج شرکت‌های خارجی را بدون دادن خسارت پیگیری کنند؛ تا منافع اقتصادی کشور، قربانی محرمانگی قرار دادهای خارجی نشود.

انتهای پیام /*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار