کد خبر: ۵۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 08 July 2015

21 ماه تیر در تقویم رسمی کشورمان به عنوان « روز حجاب و عفاف » نامیده شده است. حجاب که در فرهنگ لغات به مفاهیمی چون « پرده » و « درپرده انداختن » معنا شده است در فرهنگ کهن ایران ، پیشینه ای دیرین دارد زیرا با بررسی منابع سترگی چون خدای نامه ابوالقاسم فردوسی - این گنجینه دربرگیرنده باورها و کردارهای ایرانیان باستان - ابعاد مختلف حجاب و نیز مقوله مهم « عفاف » که عموما به نیروی درونی کنترل کننده غرایز انسانی اطلاق می شود و حجاب نیز بخشی از آن به شمار می رود به چشم می خورند.

مرد بی مانند ادب حماسی ایران و جهان در لابه لای اثر فنا ناپذیر خویش و در بازگویی رویدادهای گوناگون ، پندار عمومی ایرانیان درباره حجاب و عفاف را به زیبایی بیان نموده که درخور توجه و شایسته تامل اند. او بارها به ویژه در بخش های تاریخی و اسطوره ای شاه نامه که عمدتا به ایران قبل از اسلام پیوند دارند از حضور زنان نژاده در صحنه های مختلف سخن رانده است ، زنانی که هم از زیبایی و دلیری وهم از حجاب و عفاف برخوردار بوده اند. برای مثال ، « شیرین » یکی از زنان نام برده شده در شاه نامه است که فردوسی ذهنیت این شه بانوی ایرانی را درباره حجاب ، از زبان خود او با تعابیری مانند « ... مرا از هنر موی بُد در نهان / که آن را ندیدی کس اندر جهان ... » نقل کرده است.

جای خرسندی و بسی مباهات است که بسیاری از زنان در ایران کهن ، مواظب تن خود بوده اند ، آن را از چشم دیگران می پوشانده اند و به این امر می بالیده اند و دراین بین نباید فراموش کرد حجاب ، هرگز سبب خانه نشینی های انزوا آوربرای آنان نبوده به گونه ای که حتی برخی زنان آن دوران از جمله «پوران دخت» و «آزرم دخت» به جای گاه پادشاهی رسیدند.

براساس داده های شاه نامه ، زنان حتی در فضای متفاوت جنگ آوری ، باحجاب ظاهر می شده اند ، برای نمونه رفتار «گرد آفرید» در جنگ با «سهراب» که با موی پوشیده به نبرد سهراب دلیر رفت می تواند از جمله شهود این مدعا باشد .

درکنار اظهارنظرهای متخصصان رشته های مرتبط چون باستان شناسان و تاریخ دانان ، سیری در اعماق شاه نامه که از محورهای استنادی این یادداشت می باشد نشان می دهد پوشش زنان در ایران باستان ، سبک و اسلوب خاصی داشته و پوشش تمام بدن چه نزد زنان و چه نزد مردان ایران زمین حقیقتی غیرقابل چشم پوشی بوده‌است به بیان دیگر ایرانیان به یمن آیین متعالی و باورهای انسانی خود هرگز در برهنگی به سر نمی برده‌اند.

پس از ورود آیین انسان ساز اسلام به ایران که نقطه عطفی درتاریخ این سرزمین بزرگ به شمار می رود بسیاری از نکات فرهنگی ایرانیان نه تنها طرد نشدند بلکه مورد تایید این مکتب مبارک هم قرار گرفتند که از آن جمله می توان موضوع بسیار مهم حجاب و عفاف را که در ابعاد مختلف زندگی انسان ها اثرگذارند برشمرد.

قرآن مجید در آیه 31 سوره مبارک نور « وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ ...» با این بیان صریح که « و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند... » رعایت حجاب را فرمان داده است. باید توجه کرد این مقوله حیاتی و اثرگذار در تربیت انسان ، از دیدگاه علیم مطلق تا آن اندازه اساسی و لازم الاجراست که موضوع را در بخش های دیگری از کتاب هدایت نیز از جمله در آیه 59 سوره نورانی احزاب با این بیان که « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا / ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند این برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است » مورد ابرام قرار داده است.

موضوع انسان ساز و عزت آفرین عفاف در ادب بی کران فارسی هم پیشینه ای دیرین دارد و علاوه بر شاه نامه فردوسی که الگوهای رفتاری از گذشته های ایران را به شرحی که اشاره گردید بازگویی نموده ، شاعران متعددی در دوره ها و اعصار گوناگون به انحای مختلف از جمله در قالب آثارادب تعلیمی اهمیت عفاف و حجاب را گوشزد کرده اند که شعر حجاب استاد محمرضا ترکی به ویژه بیت « ... زیباترین! عروسک اهریمنان شدن / شایسته مقام اهورایی تو نیست! ... » را می توان نمونه ای از شعرهای سروده شده در این خصوص دانست.

بااین اوصاف به جرات می توان اذعان کرد حجاب نه تنها میراث گران سنگ تاریخی و سرمایه مهم فرهنگی بلکه تکلیف بزرگ دینی ووظیفه ای الهی برای هر ایرانی مسلمان است و همه آنانی که با هر توجیه و بهانه ای از عمل به آن طفره می روند و با زیرپاگذاشتن آیه های قرآنی و فرهنگ ناب ایرانی ، راهی مغایر با این مهم را برمی گزینند به جای صیانت ازهویت ایرانی و دینی خود ، خویشتن خویش را در معرض سقوط و آحادی از جامعه را نیز در آستانه گمراهی قرار می دهند.

روز حجاب و عفاف فرصتی برای تفکر و تامل چندباره دراین خصوص و به کار بستن همت مضاعف در صیانت از این سرمایه بی مانند است که امید می رود با عنایات الهی و عزم عمومی در جامعه اسلامی ما بیش از پیش رونق گیرد.

محمدرضا نوذریان – مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
یعقوب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
بسیار جالب وآموزنده، ومن الله توفیق ،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
عالی...
ریشه همه ی انحرافات جنسی از بی حجابی افراد ورعایت نکردن حریم ها در برخورد با نا محرم منشا گرفته... طلاق و تجاوز و دوستی با جنس مخالف و زنا و سقط جنین ویا قتل نفس همش زیر سر بی حجابی هستش
البته آقایونم همچین بی گناه نیستن الان متاسفانه آقایون تو بدحجابی خیلی از خانوما بدترن و دست اونارو از پشت بستن و الان دیگه دخترام با تیپ پسرا تحریک میشن
اینا رو میگم که فک نکنین فقط دخترا بی حجابن
نگاه به نامحرم و پوشش نامناسب و رابطه دوستی باهاش منشا همه مفاسد اجتماعیه و مسلما هرکی (زن یا مرد) که با کاراش دیگران رو به فساد بکشه و خانواده ها رو از هم بپاشونه حق الناس گردنشه و اون دنیا باید جواب پس بده



ریشه همه بی حجابی و بد حجابی به این بر میگرده که ماها خیلی از قرآن و اسلام دور شدیم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
عالی...
ریشه همه ی انحرافات جنسی از بی حجابی افراد و رعایت نکردن حریم ها در برخورد با نا محرم منشا گرفته ... طلاق و تجاوز و دوستی با جنس مخالف و زنا و سقط جنین و یا قتل نفس همش زیر سر بی حجابی هستش
البته آقایونم همچین بی گناه نیستن الان متاسفانه آقایون تو بدحجابی خیلی از خانوما بدترن و دست اونارو از پشت بستن و الان دیگه دخترام با تیپ پسرا تحریک میشن
اینا رو میگم که فک نکنین فقط دخترا بی حجابن
نگاه به نامحرم و پوشش نامناسب و رابطه دوستی باهاش منشا همه مفاسد اجتماعیه و مسلما هرکی (زن یا مرد) که با کاراش دیگران رو به فساد بکشه و خانواده ها رو از هم بپاشونه حق الناس گردنشه و اون دنیا باید جواب پس بده

ریشه همه بی حجابی و بد حجابی به این بر میگرده که ماها خیلی از قرآن و اسلام دور شدیم...
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
از این متن شیرین لذت بردم و به نیاکانمان بالیدم سربلند باشید
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
متن مستند و متینی است به تابناک خسته نباشید میکم که به سراغ این اساتید میرود وبه بهترین شکل مقالات مفید منتشر میکند امیدوارم این رویه را ادامه دهید
ارسلان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
سلام به تابناک عزیز و کاربران محترم پیشنهاد میکنم این متن فاخر را در روز حجاب و عفاف به سایت سراسریتان هم بفرستید تابانام نویسنده استانمان در آنجاهم منتشر شود
hassan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
جای این مباحث امروزه خیلی خالیست در جامعه
واقعا حجاب به قهقرا رفته بخصوص در شهر اردبیل که یکح زمان جز با حجاب ترین شهر ها بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
با سلام و عرض تبریک عید فطر به نظر من اینگونه استدلالات منطقی در اغنای مخاطبان و نهادینه شدن حجاب آثار خیلی مثبتی دارد. از نوشتار بسیار وزین استاد و رویکرد تابناک برای پرداختن به این ارزشها ممنونیم
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
بهتر بود استاد گرانمایه ادب وزین پارسی به این ابیات فردوسی بزرگ هم اشارتی می نمودندی تا فرهنگ والای ایران باستان بر همگان مکشوف می گشتندی تا کور شود هر آنکه نخواهد حرمت والای ایران بانوان را نتوانند دید:
زن و اژدها هردو در خاک به
جهان پاک ازین هردو ناپاک به
نهادند هیزم دو کوه بلند
شمارش گذر کرد بر چون و چند
ز دور از دو فرسنگ هرکس بدید
چنین جست باید بلا را کلید
همي‌خواست دیدن درِ راستی
ز کار زن آید همه کاستی
چُن این داستان سر بسر بشنوی
به آید ترا گر به زن نگروی
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
آقای سیاوش معلوم می شود شاهنامه را به طور کامل نخوانده اید و قضاوت کرده اید که اگر می خواندید متوجه می شدیداين بيت به داستان سايوش (سياوخش)، شاهزاده پاك نهاد ايراني مربوط مي‌شود كه نامادريش سوداوه بدو دل مي‌بازد و او را به سوي خود مي‌خواند؛ اما پس از آنكه با مخالفت سياوش روبرو مي‌شود و از وصل نااميد، نزد شوهرش كيكاوس چنين وانمود مي‌كند كه سياوش قصد دست‌اندازي به او را داشته است. سرانجام به پيشنهاد موبدان سياوش براي اثبات بي‌گناهي خود بايد از آتش بگذرد. هيزم انبوهي گرد مي‌آيد و همه منتظرند كه سياوش از كوه آتش بگذرد:

نهاد هيزم دو كوه بلند
شمارش گذر كرد بر چون و چند
ز دور از دو فرسنگ هر كس بديد
چنين جست بايد بلا را كليد
همي خواست ديدن در راستي
ـ زكار زن آيد همه كاستي
چن اين داستان سر بسر بشنوي
به آيد ترا گر به زن نگروي ـ
(چ. خالقي، ج 2، ص 234، ب 476ـ472)

در برخي از چاپهاي شاهنامه پس از بيتهاي بالا كه بي‌گمان اصلي است ، دو بيت زير مي‌آيد:

به گيتي بجز پارسا زن مجوي
زن بدكنش خواري آرد به روي
زن و اژدها هر دو در خاك به
جهان پاك ازين هر دو ناپاك به

بيت آخر در 15 دستنويس از كهن‌ترين و معتبرترين دستنويسهاي شاهنامه4 كه تصحيح جلال خالقي مطلق براساس آنها استوار است، نيست و در چاپهاي معروف ژول مول و مسكو و حتي بروخيم نيز ديده نمي‌شود. پس اين بيت چگونه معروف خاص و عام شده است؟ تا آنجا كه بنده جستجو كرده است،‌ بيت مذكور در چاپ كلكته (رك. چ وُلرس، ج 2، ص 551، پانوشت 2) و بمبئي (1276 هـ.ق، ص 119، ب 5 از پايين) كه اساس آنها دستنويسهاي متأخر و كم اعتبار شاهنامه بوده، آمده و از همان طريق به برخي از چاپهاي كم‌اعتبارتر ايران مانند شاهنامه چاپ اميربهادر (ص 110، ب 21)، شاهنامه‌اي كه انتشارات ايران باستان به يادگار جشن هزارمين سال فردوسي منتشر كرده (ج 1، ص 131، ب 6 از پايين)، چاپ محمد رمضاني (ج 1، ص 432، ب 10679)، چاپ اميركبير (ص 123، ب 35) و چاپ دبير سياقي (ج 2، ص 487، ب 524) راه يافته است.
بنابراین مثل شما مثل کسی است که تارکی نماز پیشه کرد ودرپاسخ به انتقاد اطرافیان از قران دلیل آورد که : لاتقربوا الصلوه غافل از این که آیه شریف ادامه ای نیز دارد که می فرماید : وانتم سکاری - سوره مبارک نساء- آیه 43
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
با عرض سلام ، به نظرم آقای سیاوش متن را متوجه نشده زیرا مستنداتی که از شاهنامه آورده شده اند نظرات شخصی فردوسی نیستند بلکه توصیفی از وضعیت ایران آن زمان می باشند از طرف دیگر نیمی از نوشته جناب سیاوش از نظر آیین نگارش کاملا غلط است ایشان که دو سطر مطلب ساده را نتوانسته درست بنویسد چطور درباره شاعر جهانی مانند فردوسی و شاهنامه نظر می دهد؟؟!!
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
باسلام به تابناک وکاربران محترم ، به مناسبت هفته حجاب دنبال مطلب می گشتم که به این مقاله رسیدم و استفاده کردم بااین حال به استاد محترم پیشنهاد میکنم برای جلوگیری از اظهار نظرهای اشتباه افرادی مثل سیاوش که کاملا خلط مبحث کرده ، از ارسال مطالب تخصصی به سایتهای عمومی حداقل تا زمانی که مطمئن باشند مدیری آشنا با ادبیات فاخر این مرز وبوم ، به انتشار کامنتها نظا رت میکند صرف نظر فرمایند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار