رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت : تلاش می کنیم از طریق حمایت ها ، قیمت تضمینی پیله ابریشم و کنترل به موقع تعرفه واردات پیله و نخ ابریشم نوغانداری و صنعت ابریشم را به جایگاه خودش بازگردانیم.
کد خبر: ۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶ 16 February 2015
' علی اصغر داداش پور ' در حاشیه بازدید از نمایشگاه تابلو فرش دستباف و صنایع دستی و بومی گیلان ، با بیان این که امسال حدود یکهزار تن پیله تر ابریشم در کشور تولید شده ، افزود : از این میزان؛ حدود 400 تن پیله خشک و در نهایت 165 تن نخ ابریشم تولید شده است .

وی با اشاره به متفاوت بودن قیمت پیله ابریشم در سال های مختلف اظهار کرد : دولت قیمت پایه تضمینی پیله تر در سال جاری را 13 هزار تومان برای هر کیلو تعیین کرده بود که با توجه به کششی که در بازار وجود داشت قیمت به صورت توافقی انجام شد و خریداران بالاتر از قیمت تضمینی پیله را خریداری کردند .

داداش پور در ادامه به تغییر ساختار شرکت سهامی ابریشم به مرکز توسعه نوغانداری کشور اشاره و تصریح کرد : مرکز توسعه نوغانداری کشور از ابتدای امسال از محل امکانات شرکت ابریشم و به استناد مصوبه هیات وزیران راه اندازی شده است. 

وی این مرکز را متولی نوغانداری کشور برای اعمال وظایف حاکمیتی ، نظارتی و توسعه ای در زمینه نوغانداری در ساختار جهاد کشاورزی عنوان کرد. 

وی اضافه کرد : در راستای این وظایف برای احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم به عنوان یکی از مشاغل کهن با قدمت طولانی و حفظ میراث گذشتگان تلاش می کنیم. 

داداش پور تصریح کرد : این مرکز برای احیای نوغانداری با در اختیار گذاشتن تخم نوغان، نهال توت ، تامین نهاده های مورد نیاز ، تسهیلات بانکی و بیمه محصولات کشاورزی از تولید کنندگان حمایت می کند. 

وی با بیان اینکه در دهه 80 تا 90 توزیع تخم نوغان و تولید پیله ابریشم روند شدید کاهشی را داشت ، افزود : از سال 91 روند رو به افزایش این محصولات را شاهد هستیم. 

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت : تلاش می کنیم از طریق حمایت ها ، قیمت تضمینی پیله ابریشم و کنترل به موقع تعرفه واردات پیله و نخ ابریشم نوغانداری و صنعت ابریشم را به جایگاه خودش بازگردانیم. 

به گفته داداش پور؛ گیلان حدود 50 درصد ابریشم کشور را تولید می کند. 

وی یاد آور شد : توزیع تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم از فروردین هر سال به مدت سه ماه انجام می شود .

سومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع دستی و بومی استان گیلان با 46 غرفه در سالن وارش آتش نشانی رشت گشایش یافته است.

بیش از یک هزار و 500 تابلو فرش دستباف و بیش از 700 تخته فرش دستباف تولید اتحادیه های صنفی تولیدکنندگان، اتحادیه شرکت های تعاونی، کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز استان گیلان حاصل تلاش فرش بافان گیلان، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه تا اول اسفندماه امسال دایر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار