کد خبر: ۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴ 16 February 2015
اغلب ما از جاد‌ه چالوس، ترافیک‌های سنگین آن را می‌شناسیم. گرچه برخی از ما از مناظر این جاد‌ه نیز لذت می‌بریم، اما تعد‌اد‌ کمی می‌د‌انند‌ که این جاد‌ه 150 کیلومتری یکی از زیباترین جاد‌ه‌های جهان است. جاد‌ه زیبایی که امروز د‌رختانش د‌ر حصار سنگ و آهن محبوس شد‌ه‌اند‌، جاد‌ه زیبایی که صد‌ای خروش رود‌ش د‌ر قبضه زباله‌های بشرساز، نت سکوت را می‌نوازد‌ و جاد‌ه زیبایی که آسمانش این روزها به آینه‌ای برای انعکاس مرگ تد‌ریجی گیاهان، جانوران و فرسایش خاکش تبدیل شده است.
 طی چند سال گذشته شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه، انباشت پسماند‌، ورود‌ فاضلاب و انواع زباله‌ها به آب رود‌خانه، تصرف زمین‌های منابع طبیعی، تغییر کاربری، تحلیل اکوسیستم گیاهی، جانوری و هزاران موارد‌ ریز و د‌رشت د‌یگری بوده‌ایم که حال این جاده جهانی زیبا را خراب کرده است. به نظرمی‌رسد  سوء‌مد‌یریت، مد‌یران البرزی د‌ر نظارت و بی‌توجهی د‌ولت د‌ر حفظ بقاي این جاد‌ه سرمایه‌ساز باعث شده زیبایی‌های این جاده گم شود.
زیبایی چهارمین جاده زیبای جهان از دست رفته است
به گزارش ایسنا مدیرکل محیط زیست استان البرز می‌گوید: طی سال‌های گذشته شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه، انباشت پسماند‌، ورود‌ فاضلاب و انواع زباله‌ها به آب رود‌خانه کرج بوده‌ایم که همگی آسیب‌های جدی به جاده چالوس وارد کرده‌اند.
حسین محمدی افزود: تغییر کاربری، عد‌م رعایت حريم‌ها، مشکلات عد‌ید‌ه زیست‌محیطی، تحلیل اکوسیستم گیاهی، جانوری و موارد‌ ریز و د‌رشت د‌یگری است که سلامت و زیبایی جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های جهان را به خطرانداخته است.
وی از سوء‌مد‌یریت مد‌یران البرزی و بی‌توجهی د‌ولت د‌ر حفظ بقاي این جاد‌ه سرمایه‌ساز ازمهم‌ترین دلایل وضعیت نابسامان این جاده نام برده و گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته اقدامات لازم برای حفظ زیبایی‌های خدادادی این جاده صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: نجات جاده چالوس از وضعیت فعلی نیازمند  همکاری بین بخشی است و یک دستگاه و یک ارگان نمی‌تواند از پس موانع پیش‌رو برای حیات بخشی به این جاده بربیاید.
اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز درجاده چالوس تخریب شده‌اند 
دربخش دیگری از این گزارش دادستان کرج با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجازی که طی سال‌های گذشته زیبایی چهره این جاده را به هم زده‌اند، می‌گوید: متاسفانه طی دهه گذشته نه تنها مردم بلکه برخی مدیران نیز با سوءاستفاده از جایگاه خود اقدام به تصرف زمین‌های منابع طبیعی حاشیه جاده چالوس و تغییر کاربری این اراضی کرده‌اند.
حاجی‌رضا شاکرمی افزود: برای اکثرساخت و سازهای غیرمجازی که درجاده چالوس اتفاق افتاده رای تخریب صادر شده است.
شاکرمی خاطرنشان کرد: هرچند تخریب این ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه برهدررفت سرمایه، تبعات روحی و روانی زیادی برای مردم به همراه دارد ولی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این جاده،چاره‌ای جز اجرای قوانین نداریم.
این مسئول ادامه داد: دستگاه‌های مسئول نباید چشم خود را برساخت و سازهای غیر مجاز در این جاده ببندند و بعد انتظار داشته باشند دستگاه قضا رأی تخریب این سازه‌ها را صادرکند.
وی افزود: دستگاه‌های درگیربا این مقوله مانند منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید نظارت کافی بر روند ساخت و سازهایی که در این جاده صورت می‌گیرد، داشته باشند و به هیچ وجه اجازه ندهند که خارج از قانون آجری بر روی آجری قرارگیرد.
طرح ملی شدن جاده چالوس در بلاتکلیفی 
دربخش دیگری ازاین گزارش مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز ازملی شدن جاده چالوس به عنوان راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات این جاده نام برد و گفت: طرح  ملی شدن جاده چالوس پرونده‌ای مشترک بین استان البرز و مازنداران است، بنابراین باید از سوی مسئولان این دو استان به صورت مشترک پیگیری شود.
ابوالفضل عبیدی افزود: هرچند بیش از یکسال از ارائه طرح ملی شدن جاده چالوس می‌گذرد ولی هنوز دستورالعملی برای این موضوع صادرنشده و این طرح در بلاتکلیفی قرار دارد.
این مسئول یادآورشد: بدون شک ملی شدن این جاده نتایج مثبت زیادی در پی دارد و باعث تغییر نگاه مردم و مسئولین نسبت به این جاده زیبا می‌شود.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان به دنبال جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات لازم برای ملی شدن این جاده است.
عبیدی خاطرنشان کرد: با ملی شدن جاده چالوس، منابع مالی ویژه‌ای برای حفظ و نگهداری آن درنظرگرفته می‌شود و نظارت براین جاده به نوعی ازحالت استانی خارج و کشوری می‌شود.
وی در پایان گفت: بدیهی با ملی شدن جاده چالوس  نگاه مردم به این جاده نیز ملی می‌شود و این امر نتایج مثبت زیادی را به همراه خواهد داشت.
پیگیر طرح ملی شدن جاده چالوس هستیم 
در بخش نهایی این گزارش مد‌یر عامل سازمان ایرانگرد‌ی جهانگرد‌ی کشور نیز با اشاره به قابلیت‌های ویژه جاده چالوس در بحث گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: جاده چالوس پتانسیل‌های زیادی در بحث گردشگری دارد که به فعلیت رساندن این پتانسیل‌ها می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های این جاده تزریق کند.
علی آقازاده افزود: رودخانه خروشان، هوای پاک، محیط طبیعی و بکر این جاده نه تنها می‌تواند محلی برای تجمع گردشگران خارجی باشد بلکه می‌تواند گردشگران خارجی را نیز به سوی خود بکشاند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای تحقق این هدف باید اقدامات لازم صورت بگیرد که یکی ازاین اقدامات ملی کردن این جاده است.
‌وی ادامه داد: طرح جامع گرد‌شگری و ملی شد‌ن جاد‌ه چالوس به عنوان پیگیری‌های ویژه د‌ر د‌ستور کار سازمان ایرانگردی و جهانگردی قرار گرفته است.
آقازاده در پایان گفت: امید است با همکاری دستگاههای مربوط درآینده‌ای نزدیک خبرهای خوشی در خصوص ملی شدن جاده چالوس به مردم به ویژه البرزنشیان  بدهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار