رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد که فعالیت های علمی از جمله در جهاد دانشگاهی باید مبتنی با پژوهش، فناوری و اقتصاد دانش بنیان باشد اما این امر زمانی محقق می شود که به طور جدی در سطح کشور اراده حرکت از اقتصاد متکی بر نفت، به سمت اقتصاد دانش بنیان حاکم شود.
کد خبر: ۴۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 11 June 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا طیبی روز پنجشنبه در همایش معاونان پژوهشی واحدها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی کشور در شهرستان سرعین گفت: این امر هنوز صورت اجرایی جدی به خود نگرفته است.

وی افزود: مسوولان در دولت های مختلف از این امر حمایت می کنند و برنامه هایی هم ارایه می دهند اما برنامه ها قائم بر دولت و مدیر است و تاکنون نگاه فناورانه و بلند مدت نداشتیم و با این رویه نیز به جایی نخواهیم رسید.

طیبی بیان کرد: دولت ها برای پاسخگویی به نیازهای کوتاه مدت مردم زیر فشارهای سیاسی قرار می گیرند و در عمل از اجرای برنامه های بلند مدت باز می مانند در حالی که کشور نباید دولت محور اداره شود.

وی اظهار کرد: تفاوت های قابل توجهی را در روش اداره کشور در دولت های گذشته حتی در مقاطعی برخلاف سند چشم انداز شاهد بودیم و این نقد باید صورت بگیرد تا این سیر پرتلاطم متوقف شده و در منافع ملی وحدت نظر و وفاق سیاسی به وجود آید چرا که کشور بیش از حد سیاسی شده است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظام ملی نوآوری فاقد کارکرد مناسب می باشد، عنوان کرد: تبدیل دانش به ثروت امروز درست انجام نمی شود و دارای مشکلات زیادی است و نظام ملی نوآوری باید به درستی شکل گرفته و در جهت تجاری سازی علم حرکت کند.

وی افزود: شرایط فعلی پاسخگو نیست و باید به اصلاح ساختار نظام پژوهشی نیز توجه شود و به سمت توسعه متوازن پژوهش یابی همگام با نیازهای کشور گام برداریم.

به گفته وی ، مراکز علمی کشور از جمله واحدهای جهاد دانشگاهی باید دارای فعالیت های شاخص بر اساس نیازهای ملی و مزیت های بومی باشند و دستاوردها طوری باشد که در سطح بین المللی نیز عرضه شود.

طیبی همچنین گفت : سند جامع نقش علمی این مجموعه تصویب و هفت ماموریت برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده که در انتظار ابلاغ آن هستیم؛ در قبال این ماموریت، مسوولیت پذیرفته و در عین حال خواهان همکاری سایر دستگاه ها و نهادها در این زمینه می باشیم.

چهل و چهارمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و سازمان های جهاد دانشگاهی طی 21 و 22 خرداد ماه در شهرستان سرعین استان اردبیل در حال برگزاری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار