نشریه ' فروغ فردا' که به تازگی مجوز انتشار گرفته است در شماره جدید خود مطلبی با عنوان 'تشکل های صنفی ناکارآمد' به قلم توحید مهدوی درج کرده است .
کد خبر: ۴۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 29 May 2015

به گزارش ایرنا، ' فلسفه وجودی تشکل های صنفی پیگیری مطالبات صنفی و رفع دغدغه های شاغلان عضو تشکل های صنفی است اما آیا تشکل های صنفی در استان اردبیل به وجود آمده و در راستای اهداف خود حرکت می کنند یا خیر؟

تلاش برای ساماندهی، ایجاد انسجام و هماهنگی بین اعضا، مشارکت گروهی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها، ایجاد بانک اطلاعاتی اعضا، ارتقای حیثیت و اعتبار، برگزاری دوره های آموزشی، مساعدت در راستای تحقق اهداف کمی و کیفی، حمایت از منافع مشترک اعضا و مواردی از این دست ضرورت وجودی تشکل های صنفی را دو چندان کرده است و بدون ایجاد و فعالیت واحدهای صنفی احقاق حقوق افراد شاغل در اصناف دور از ذهن به نظر می رسد.

فعالان در اصناف استان اردبیل نیز، بی نیاز از تشکل های صنفی نیستند و برای پیگیری مطالبات مختلف خود افرادی از جنس خود می خواهند که رابطی بین آنها و دستگاه های دولتی برای رفع مشکلاتشان باشند.

طبق اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور، در سطح استان اردبیل 125 اتحادیه و 30 هزار و 667 واحد صنفی فعال است که از این تعداد واحد صنفی 30 هزار و 477 واحد دائمی و 190 واحد موقت است یعنی به طور متوسط برای خر 245 واحد صنفی یک اتحادیه در استان اردبیل فعال است.

بیشترین تعداد اتحادیه در بین شهرستان های 10 گانه استان اردبیل، با 54 اتحادیه مربوط به مرکز استان است و بعد از آن شهرستان های مشکین شهر و پارس آباد به ترتیب با 23 و 14 اتحادیه در جایگاه های بعدی قرار دارند.

خلخال هم با فعالیت 13 اتحادیه چهارمین شهرستان استان است که تعداد اتحادیه های فعال در آن 2 رقمی بوده و تعداد اتحادیه های فعال در بقیه شهرستان ها کمتر از 2 رقمی است. گرمی با 8 اتحادیه، بیله سوار با 6 اتحادیه، نیر با 4 اتحادیه، نمین با 2 اتحادیه و کوثر با یک اتحادیه فعالیت می کنند اما در شهرستان سرعین طبق اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور هیچ اتحادیه ای فعال نیست.

فعالیت اتحادیه های صنفی در شهرستان های استان اردبیل حاکی از فعالیت هدفمند واحدهای صنفی و سازماندهی آنها توسط اتحادیه های تخصصی است که باید وجود این اتحادیه ها را به فال نیک گرفت.

از 30 هزار و 667 واحد صنفی موجود در استان اردبیل، 16 هزار و 556 واحد در شهرستان اردبیل فعال هستند که 16 هزار و 435 واحد دائمی و 121 واحد به صورت موقت فعال هستند. طبق سرشماری سال 90 از یک میلیون و 248 هزار و 488 نفر جمعیت استان اردبیل، 564 هزار و 365 نفر در مرکز استان سکنی گزیده اند که نشان می دهد به ازای هر 34 نفر ساکن در مرکز استان یک واحد صنفی وجود دارد.

شهرستان بیله سوار هزار و 213 واحد صنفی فعال دارد که یک واحد به صورت موقت و هزار و 212 واحد به صورت دائم فعالیت می کنند که با توجه به جمعیت آن، برای هر 44 نفر یک واحد صنفی در این شهرستان مرزی وجود دارد. 3 هزار و 125 واحد صنفی در شهرستان پارس آباد فعال هستند که 3 هزار و 104 واحد دائمی و 21 واحد از واحدهای صنفی موجود در این شهرستان شمال استان به صورت موقت راه اندازی شده اند.

شهرستان پارس آباد بعد از مرکز استان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان است که تعداد کم واحدهای صنفی در آن نسبت به شهرستان های دیگر نیازمند آسیب شناسی است.

در جنوبی ترین شهرستان استان اردبیل یعنی خلخال، 2 هزار و 193 واحد صنفی وجود دارد که 9 واحد آن موقت و 2 هزار و 184 واحد به صورت دائمی در این شهرستان ایجاد شده اند که امورات آنها توسط 13 اتحادیه پیگیری می شود که به ازای هر 169 واحد صنفی یک اتحادیه وجود دارد که می تواند نرم قابل قبول و نزدیک به استاندارد محسوب شود. 26 هزار 198 نفر در شهرستان کوثر زندگی می کنند و این شهرستان هم دارای 453 واحد صنفی است که تمامی آنها به صورت دائمی فعالیت می کنند و واحد صنفی موقت وجود ندارد.



شهری بدون اتحادیه

آمار گردشگر پذیرترین شهرستان استان اردبیل یعنی شهرستان سرعین در امار ارائه شده توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور منتشر نشده است که می تواند حرکتی شگفت انگیز باشد.

بر طبق آمار ارائه شده نه نامی از شهرستان سرعین برده شده است و نه تعداد واحدهای صنفی و اتحادیه ها در جدول گنجانده شده است. شهرستان گرمی هم به مانند شهرستان کوثر هیچ واحد صنفی موقتی ندارد و تمامی هزار و 439 واحد موجود در این شهرستان دائمی هستند.

شهرستان مشگین شهر بعد از شهرستان اردبیل، با 3 هزار و 744 واحد صنفی دارای بیشترین واحد صنفی است که 9 مورد آن موقت و 3 هزار و 735 واحد دائمی است که به طور متوسط برای هر 40 نفر یک واحد صنفی در شهرستان فعال است.

نمین دارای هزار و 326 واحد صنفی است که 27 واحد موقت و هزار و 299 واحد دائمی است که تنها توسط 2 اتحادیه پیگیر مطالبات می شوند اما شهرستان نیر با 618 واحد صنفی بعد از شهرستان کوثر، دومین شهرستانی است که کمترین واحد صنفی را در خود جای داده است اما 4 اتحادیه در این شهرستان فعال است.

تعداد بیشتر اتحادیه ها در نیر نسبت به نمین با توجه به کمتر بودن واحدهای صنفی این شهرستان در مقایسه با شهرستان نمین حساسیت اصناف این شهرستان برای پیگیری مطالباتش را نشان می دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار