هواداران فوتبال اردبیل با تاکید بر لزوم توجه به چهره های ماندگار ورزش این استان، خواستار برگزاری یادواره مرحوم مقصود بایرامی از فوتبالیستهای حرفه ای و با اخلاق اردبیل پس از ۲۰ سال شدند.
کد خبر: ۳۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 27 May 2015

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از هواداران و علاقمندان به ورزش این استان با یادآوری افتخار آفرینی های فوتبال اردبیل در سالهای نه چندان دور ارزشگذاری به بازیکنان قدیمی اردبیل را مورد تاکید قرار دادند.

این افراد از مسئولان ورزش استان اردبیل به دلیل کم توجهی به ورزشکاران پیشکسوت اردبیل به ویژه فوتبالیستهای قدیمی این استان که در ادوار مختلف برای این منطقه افتخار کسب کرده بودند، انتقاد کرده و متذکر شدند که مسئولان ورزش استان نباید فراموشکار باشند.

یکی از طرفداران فوتبال اردبیل در این خصوص طی گفتگو با خبرنگار مهر خواستار برگزاری یادواره مرحوم مقصود بایرامی به عنوان وزشکار نمونه و با اخلاق در اردبیل شد و این اقدام را باب فتحی برای سایر رشته های ورزشی افتخارآفرین اردبیل دانست.

فوتبال اردبیل مدیون مقصود بایرامی

اکبر نادری افزود: بسیاری از ورزشکاران و فوتبالیستهای این استان همچون مرحوم بایرامی سالها با گذشتن از جان و مال خود برای آوازه اردبیل افتخار آفریده اند، اما امروز نامی از این بازیکنان و ورزشکاران نبوده و کاری در شان و به منظور زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنها از سوی مسئولان انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه آوازه امروز فوتبال اردبیل مدیون تلاشهای بازیکنانی نظیر مقصود بایرامی است، ادامه داد: تاکنون در حق این فوتبالیست با اخلاق اقدامی که بتواند گوشه ای از تلاشهای وی را جبران کند، انجام نگرفته است.

این طرفدار فوتبال اردبیل تاکید کرد که بسیاری از علاقمندان فوتبال اردبیل حاضر هستند در این خصوص و با حمایت دستگاه های ورزشی یادواره مرحوم بایرامی را همزمان با ۲۵ آذر سالگرد این فوتبالیست خوشنام برگزار کنند.

برگزاری یادواره مرحوم مقصود بایرامی تاکنون در اردبیل برگزار نشده اما مسئولان مرتبط با فوتبال و ورزش این استان طی سالهای اخیر رقابتهای فوتبال بنام این ورزشکار را برگزار کرده اند.

اما علاقمندان به فوتبال استان اردبیل این برنامه را به تنهایی در شان بازیکن قدیمی فوتبال اردبیل ندانسته و بر لزوم معرفی این بازیکن نمونه برای توسعه روح سالم ورزش در جامعه و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان تاکید می کنند.

نکته ای که در صورت تحقق می تواند فارغ از ارزشگذاری و انگیزه دهی به پیشکسوتان ورزشی، تاثیرات مثبتی را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

رئیس هیئت فوتبال استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آمادگی نسبت به برگزاری این یادواره حتی با محوریت خود هواداران و همبازیان این بازیکن گفت: بایرامی از فوتبالیستهای بنام استان هم از لحاظ فنی و هم اخلاقی در فوتبال کشور سرآمد بود.

امسال یادواره مناسبی برگزار می کنیم

صمد نوتاش با بیان اینکه یاد و خاطره این مرحوم با فوتبال اردبیل و آذربایجان شرقی عجین شده است، ادامه داد: برگزاری هرگونه یادواره و پاسداشتی بنام فوتبالیستهای سابق و پیشکسوت کار پسندیده و ماندگاری است.

وی گرامیداشت یاد و خاطره بایرامی را پاسداشت فوتبال کشور دانست و بیان داشت: برگزاری یادواره مرحوم بایرامی می تواند در تقویم سالانه هیئت فوتبال استان اردبیل ثبت شود و ما این مهم را در اولویت قرار خواهیم داد.

رئیس هیئت فوتبال استان تاکید کرد که براین اساس در بیستمین سالگرد این ورزشکار اخلاق و نمونه تلاش می کنیم که در آذرماه امسال یادواره ای در شان آن مرحوم برگزار کنیم.

وی برگزاری مسابقات چند جانبه، برگزاری دیدار خیریه و.... را از برنامه های پیشنهادی دیگر برای برگزاری هرچه بهتر این یادواره خبر داد.

در عین حال علاقمندان به فوتبال اردبیل و به این بازیکن علاوه بر این با گله مندی از شورای شهر اردبیل تاکید می کنند که برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره و ترویج الگوی مردانگی و اخلاق در بین نوجوانان و جوانان اعضا شورا معابری را برای نامگذاری این بازیکن نمونه و ورزشکاران قدیمی اردبیل در نظر بگیرد.

نامگذاری خیابان به نام بایرامی

یکی از هواداران فوتبال این استان در این خصوص با اشاره به نامگذاری های شخصیتها و افراد مختلف در کوچه و خیابانهای جدیدالاحداث شهر از سوی شورای اردبیل متذکر شد: اینکه چرا تاکنون خیابان و یا بلواری بنام مرحوم بایرامی و افرادی از این دست نامگذاری نشده سئوالی است که در ذهن تمام علاقمندان حک شده است.

سراج امینی ارزشگذاری به پیشکسوتان و سرمایه های واقعی ورزش را عاملی برای ترویج فرهنگ ورزش توام با اخلاق در جامعه دانست و ادامه داد: در این راستا برای ارزشگذاری به مرحوم مقصود بایرامی به عنوان چهره ماندگار فوتبال اردبیل شورای شهر اردبیل می تواند خیابانی را بنام وی نامگذاری کند تا یاد و خاطره این ورزشکار همیشه در اذهان ماندگار شود.

وی با انتقاد از اینکه تاکنون این اقدامات از سوی مسئولان ورزش اردبیل پیگیری و به سرانجام نرسیده است، متذکر شد: در استانهای دیگر می بینیم که چطور با قهرمانان خود برخورد می کنند، مرحوم سیروس قایقران که هم دوره بایرامی بوده باید نمونه ای از این ارزشگذاری باشد.

امینی با اشاره به عملکرد مسئولان ورزش استان در این خصوص یادآور شد: به نظر می رسد در زمینه بحث های فرهنگی و اجتماعی ورزش اظهارات مدیران ورزش شعارزده بوده و عملا اقدام موثری در این زمینه دیده نمی شود.

شورای شهر: پیشنهاد ایده آلی است، استقبال می کنیم

در پاسخ به این انتقادات نائب رئیس شورای شهر اردبیل در پاسخ به طرح پیشنهادی خبرنگار مهر مبنی بر نامگذاری معابر جدیدالتاسیس اردبیل به نام ورزشکاران صاحب نام اردبیل تاکید کرد که این طرح و پیشنهاد ایده آلی است و بی شک شورا از آن استقبال می کند.

سالار شاکر با بیان اینکه شورا آمادگی نامگذاری خیابان و معابر بنام ورزشکاران فقید دارای مقبولیت عمومی را دارد، گفت: باید این طرح به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیشنهاد گردد تا با بررسی در کمیته نامگذاری معابر، اعمال نظر شود.

وی با تاکید بر اینکه شورا دید مثبتی به اینگونه طرحها دارد، متذکر شد: اعتقاد داریم این طرحها علاوه بر مباحث ارزشگذاری به افرادی که برای ورزش استان تلاش کرده اند دارای کاردکردهای فرهنگی و اجتماعی است و می تواند در الگوگیری جوانان و نوجوانان موثر باشد.

نائب رئیس شورای شهر اردبیل بحث توسعه ورزش توام با شاخصه های اخلاقی و رواج جوانمردی را از اهداف شورای شهر دانست و اجرای این طرح را در این راستا تاثیرگذار خواند.

بخشی از زندگینامه ورزشکار اخلاق اردبیل

مرحوم مقصود بایرامی در بیست و ششم آبان ماه سال ۱۳۳۸ در یک خانواده ورزش دوست ودر محله کوچه اسلامی اردبیل به دنیا آمد. او در دوران تحصیل ابتدایی با دنیای توپ گرد آشنا شد و همین آشنایی موجب آن گردید که مرحوم بایرامی با تمام وجود عاشق فوتبال شود.

وی در سایه عشق و علاقه و با مدد گرفتن از هوش سرشار خود پله های ترقی و تعالی در فوتبال را به مرور طی کرد، با تیم ملوان که یک تیم محلی در کوچه اسلامی اردبیل بود رقابت در دنیای فوتبال را آغاز کرد و سپس پیراهن تیم صفوی را بر تن کرد.

در تیم صفوی به مرور مرحوم بایرامی توانایی های خود را نشان داد و به عنوان بازیکنی با استعداد و با تکنیک معرفی شد. وی در سال ۱۳۵۸ عضویت تیم پاس اردبیل را پذیرفت و با این تیم افتخارات بسیاری در سطح باشگاههای اردبیل و استان آذربایجان شرقی دست یافت.

مرحوم بایرامی بعد از درخشش در تیم پاس توسط بیوک صباغ مربی تیم فوتبال آذربایجان شرقی به تیم منتخب استان دعوت شد و با حضور در این تیم در خط هافبک بهترین بازیها را در لیگ قدس به نمایش گذاشت.

وی در زمان مربیگری معلم برجسته اخلاق و توانا مرحوم پرویز دهداری به اردوی تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و در جریان مسابقات فوتبال جام فلق به عنوان کاپیتان تیم اردبیل بهترین دوران فوتبالی خود را پشت سر گذاشت.

او در سال ۱۳۶۸ در جریان مسابقات فوتبال جام فجر در شیراز چهره استثنایی فوتبال اردبیل معرفی شد و از آنجا به تیم بنیاد شهید تهران رفت و در رقابت های باشگاهی تهران با ارائه بازیهایی زیبا خاطراتی ماندگار به یادگار گذاشت.

بایرامی در بازگشت به اردبیل پیراهن تیم های شهرداری و راه ترابری را برتن کرد و تا آخرین روزهای عمر خود برای پیشرفت و توسعه فوتبال منطقه تلاش کرد.

به نظر همه کارشناسان ورزشی، پیشکسوتان و اهالی فوتبال منطقه مرحوم مقصود بایرامی ابر مرد فوتبال اردبیل بود. او پرچمدار فوتبال نوین در منطقه بوده و با اخلاق نیکو، تکنیک بالا، هوش سرشار و توانایی مثال زدنی سهم بزرگی در معرفی فوتبال اردبیل در کشور داشت.

آقای گل جهان علی دایی، محمد قلیزاده، عزیز گنجگاهی، بهنام دولت، داور مجنون، جمال پیله ور و.. برخی از هم بازی های مرحوم مقصود بایرامی در تیمهای مختلف بودند.

مرحوم مقصود بایرامی بازیکن بزرگ فوتبال و ورزشکار نمونه و با اخلاق استان اردبیل به دلیل ابتلا به بیماری گوارشی در بیست و پنجم آذرماه سال ۱۳۷۴ چشم از جهان فرو بست و همه دوستداران فوتبال منطقه را عزادار کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار