وزارت نفت با 20 میلیارد ریال اعتبار به کمک پروژه توسعه و مرمت حرم دانیال می‌آید
کد خبر: ۳۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 07 November 2016
 پروژه توسعه حرم دانیال (ع) که قرار بود یک ساله تکمیل شود پس از گذشت دو سال اما تاکنون تکمیل نشده است.

روز پنج‌شنبه 13 شهریورماه سال 93 بود که کلنگ این پروژه به زمین زده شد؛ این پروژه در مساحت 2 هزار و 900 متر مربع و در دو طبقه، قرار بود که در مدت 24 ماه توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان در ضلع شمالی و جنوبی آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) تکمیل ‌شود.


صحن حرم دانیال با رویکرد افزایش به 11 هزار متر نظرها را به خود جلب کرد اما این افزایش در دی ماه سال 93 باعث تخریب دیواری شد که به زمان قاجار نسبت داده شده بود.

براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رفت که این پروژه در مدت زمان یک ساله تکمیل شود و حرم توسعه یافته، میزبان محرم سال 94 باشد اما محرم 95 هم گذشت و همچنان طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) نیمه‌کاره باقی مانده است...


این در حالی است که کمبود و عدم اختصاص اعتبارات، دلیل اصلی عملیات اجرایی کُند این پروژه عنوان می‌شود.

در نشست اخیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شوش از منابع استانی، تملک‌دارایی، ماده 180، قانون اساسی و دو درصد درآمد نفت به این طرح هیچ‌گونه اعتباری اختصاص داده نشد.

با این وجود اما به نظر می‌رسد که مشکل جذب اعتبارات برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه در حال برطرف شدن است.

 در همین ارتباط با تنی چند از مسئولان در خصوص آخرین اخبار و میزان پیشرفت کار گفت‌وگو گرفته‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

* وزارت نفت وارد گود شد

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت خیز، خبر از اختصاص اعتبارات از وزارت نفت به پروژه توسعه حرم دانیال می‌دهد.


محسن امیریان در این ارتباط گفت: با توجه به درخواست نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت، تخصیص اعتبارات در حال انجام است.

وی ادامه داد: ابلاغ 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات نفتی به طرح توسعه حرم دانیال (ع) تا کمتر از دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود.

*در انتظار اعتبارات تملک دارایی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز گفت: با توجه به پیگیری‌های نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در جذب اعتبارات برای طرح توسعه حرم دانیال نبی، نقشه و موارد مورد نیاز این پروژه برای ادامه عملیات اجرایی از طرف اداره نوسازی مدارس استان در حال انجام است.


رضا رضایی افزود: علاوه بر اعتبارات وزارت نفت، از تملک‌داریی هم مبلغ 300 تا400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: اعتبارات تملک‌داریی تاکنون برای ادامه عملیات اجرایی توسعه حرم اختصاص داده نشده است و ما منتظر تخصیص اعتبار آن هستیم.

*املاک اطراف حرم خریداری شد

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت نفت مبلغ 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات نفتی به طرح توسعه حرم دانیال (ع) اختصاص داده شده است.

سید راضی نوری ادامه داد: این 20 میلیارد در آینده نزدیک در اختیار سازمان نوسازی مدارس استان خوزستان به‌عنوان پیمانکار این طرح قرار خواهد گرفت.


وی همچنین از خرید تعدادی از املاک اطراف حرم حضرت دانیال نبی (ع) خبر داد و افزود: حمام قدیمی و تعداد دیگری از املاک مجاور حرم که در طرح توسعه قرار داشتند از محل اعتبارات داخلی توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش از مالکان آن‌ها خریداری شده‌اند.

*کمبود اعتبارات

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح توسعه و مرمت حرم دانیال(ع) که از مصوبه‌های سفر دولت پیشین به استان است، در سال 85 با 50 میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسید.

نوری اضافه کرد: از این مبلغ تنها 20 میلیارد ریال به حساب استانداری واریز شد اما به دلیل آماده نبودن طرح جامع، این مبلغ در جاهای دیگری هزینه شد.


وی ادامه داد: نشست‌های متعددی با استاندارهای پیشین، فرماندار و مدیر کل اوقاف وقت و مجموعه طرح محرومیت‌زدایی وزارت نفت در دولت دهم و یازدهم برای جذب اعتبارات لازم داشتیم، اما به دلیل مشکلات اعتباری تنها نزدیک به 300 میلیون از 2 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح جذب شد.

نماینده شوش خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم برای تکمیل طرح توسعه حرم حضرت دانیال نبی (ع) در چند مرحله و بر اساس پیشرفت عملیات عمرانی، تخصیص پیدا می‌کند.

*اربعین نزدیک است

پیمانکار طرح توسعه و مرمت حرم دانیال نبی نیز در شوش از عدم تأمین اعتبارات لازم گلایه کرد و اظهار داشت: طرح توسعه حرم حضرت دانیال نبی(ع) در مساحت 2 هزار و 900 مترمربع در دو طبقه از شهریورماه سال 93 آغاز شده که دو عامل عدم تأمین اعتبارات و طراحی یک نقشه قابل اجرا باعث شده که پیشرفت کار کُند دنبال شود.

نعمت احمدی با بیان اینکه کارفرمای وی، اداره نوسازی مدارس است، افزود: نقشه‌ای که مشاور اوقاف در اختیار ما گذاشت تطابقی با وضعیت موجود حرم نداشت و در واقع قابل اجرا نبود و همین امر نیز باعث کندی پیشرفت کار شد.


وی تصریح کرد: فاز نخست این پروژه باید در عرض 6 ماه به پایان می‌رسید و پیش‌بینی ما نیز همین بود ولی عواملی که پیش آمد باعث شد تا پیش‌بینی‌ها محقق نشود.

نعمت احمدی اضافه کرد: در 13 ماه نخست فاز اجرایی، 350 میلیون تومان به صورت ناخالص از اعتبارات پیش‌بینی شده به این پروژه تعلق گرفت که بعد از کسورات قانونی تنها 290 میلیون تومان به دست ما رسیده، حال آنکه با حفاری‌های صورت گرفته پیش‌بینی ما 800 میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های نماینده شوش در جذب اعتبارات قابل تحسین است، از مسؤولان مرتبط خواست تا با توجه به نزدیکی اربعین حسینی، همکاری‌های لازم برای رفع مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این پروژه ملی مذهبی را انجام دهند.

منبع: تابناک
برچسب ها: اداره کل اوقاف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار