روزنامه 19 دی چاپ قم در شماره روز چهارشنبه 24 شهریورماه مطلبی با عنوان « تفریح ، اقامت ، سرمایه گذاری مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبانند» را به قلم سعید عباسی منتشر کرد.
کد خبر: ۲۹۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 14 September 2016
به گزارش تابناک قم، دراین مطلب آمده است: انتشار چندین و چندباره تصاویر کودکانی که در حوضچه های آب میدان های شهر در حال شنا هستند به تنهایی کافی است تا تصویری ناخوشایند از شهری منعکس کند که سابقه حوزه علمیه آن به بیش از 100سال پیش بر می گردد و دارای بسیاری از عالمان و تولیدکنندگان اندیشه های جهانی است و آن را به شهری بین المللی می شناسند.

تصویر رنج آور مسافرانی که در پارکها و گوشه پیاده روها می خوابند و سال هاست به سادگی از کنار آن عبور می شود نیز ذهنیت مناسبی را برای بینندگان این تصاویر در هر جای جهان به جا نمی گذارد، در حالی که تصاویر هتل ها و خدمات تفریحی شهر مقدس مشهد را هم دیده اند و می بینند.

دور دور کردن خانواده های قمی در خیابان های شهر به دلیل عدم اماکن تفریحی و پارک های مناسب و شلوغی بی اندازه اغذیه فروشی ها تا پاسی از شب، در کنار شلوغی و در هم پیچیدگی خیابان های تنگ و ناهمگون شهر با سیستم حمل و نقل نامناسبی که نگفتنش بهتر است، همه و همه گویای یک چیز است و آن هم عدم نگاه درست کسانی است که می توانند در تغییر این فضا و شرایط موثر باشند اما گویا غفلتا یا تعمدا از آن سر باز می زنند. 

شهردار قم اخیرا این شهر را یک روستا شهر اعلام کرد که هیچ یک از شرایط استان و کلانشهر را ندارد و این کاملا حرف درستی است. اگر جذب منابع دولتی و سرمایه گذاری با تامین امور زیربنایی، رفاهی، خدماتی و گردشگری در سال های گذشته، متناسب با یک استان و کلانشهر صورت گرفته بود، دیگر شاهد چنین تصاویر خجالت آوری نبودیم.

امری که دیگر صدای رئیس مجلس را هم درآورده است و وی از ضعف عملکرد مدیران و فرار سرمایه در قم خبر می دهد و شاهدش هم اختصاص بیشترین منابع تسهیلات استان قم به سرمایه گذاران خارج از استان است.

امروز با این حجم جمعیت مهاجر که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون 4 برابر شده است، نه تنها همان حداقل امکانات تفریحی گذشته را نداریم که اندک مجموعه های تفریحی ایجاد شده با کاربری های خاص و برای گروه های سنی خاص هم، به لحاظ هزینه بسیار بالاست و درصد کمی از مردم توان استفاده از آن را دارند.

سال هاست دغدغه مندان از کمبود فضای اقامتی و امکانات رفاهی و خدماتی در قم سخن می گویند که با رشد جمعیت، افزایش مهاجرت، 20 میلیون مسافر در سال، قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان، عقب ماندگی های فراوانی نسبت به سایر استانها دارد و متأسفانه هنوز به جدیت و توجه تصمیم سازان و تصمیم گیران منجر نشده است.

قم امروز در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، با داشتن سردترین و گرم ترین و جنگلی ترین و کویری ترین نقاط در یک مرز، از همه آنها بی بهره است تا جایی که از کاشان هم در جذب سرمایه گذار و ایجاد اماکن تفریحی و اقامتی کمتر است. که البته این به اعلام هم نیاز ندارد و اگر کسی همین مسیر کوتاه را بپیماید، به عینه متوجه این مسأله خواهد شد.

کاشان، امروز فرودگاهی دارد که قم همان را هم ندارد. اراک، امروز توسعه صنایعی دارد که قم ندارد. تهران، امروز تفرجگاه هایی دارد که قم ندارد. اصفهان، امروز رونق صنایع دستی ای دارد که قم ندارد. مشهد، امروز اقامتگاه هایی دارد که قم ندارد. شیراز، امروز گردشگاه هایی دارد که قم ندارد. و قس علی هذا.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار