مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تنها راه حفاظت از محوطه باستانی شهریئری شهرستان مشگین شهر را ایجاد سایت موزه دانست.
کد خبر: ۲۵۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 02 July 2016

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، کریم حاجی زاده در جلسه تشکیل کمپین مردمی حمایت از اماکن تاریخی استان اردبیل افزود: در طول سه فصل حفاری این محوطه تاریخی به سرپرستی علیرضا هژبری نوبری از سال 83 تا 85 هیچ خسارت و آسیبی به آثار تاریخی این محوطه وارد نشد و با روی کار آمدن دولت بعدی و تغییر سیاست ها و سلیقه های دولت بخش پایانی این پروژه حفاری های باستان شناسی که حفاظت و مرمت بود نیمه تمام باقی ماند.
او با اشاره به تصویب ایجاد سایت موزه در محوطه تاریخی شهریئری توسط سید حسین مرعشی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و ابلاغ 40 میلیارد ریال در آن زمان اظهار کرد: در صورتی که سیاست ها و سلیقه های دولت در آن دوره تغییر نمی یافت بدون تردید این محوطه تاریخی اکنون تبدیل به سایت موزه بین المللی شده بود.
او در ادامه به تشریح هویت و پیشینه تاریخی محوطه شهریئری پیرازمیان پرداخت و گفت: تغییرات آب و هوایی نیمکره شمالی در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد، استپ نشین های اوراسیا را مجبور به مهاجرت به سرزمین های داخل فلات ایران کرد.
وی اضافه کرد: استقرار این مهاجران به دلیل دامپرور بودن در فلات آذربایجان که دارای ویژگی های طبیعی مناسب و جغرافیای مرتعی است منجر به تقابل با روستایی های یک جانشین بومی شد و در نتیجه نخستین ساختارهای اجتماعی و نظامی در این منطقه توسعه یافت و در واقع شکل گیری معماری دفاعی حاصل این منازعه بوده است.
او با اشاره به اینکه نخستین نمونه قلعه های نظامی عصر مفرغ از آذربایجان و منطقه شهریئری آغاز شده و به دنیا گسترانیده شده بیان کرد:
نماد نخستین سازمان های نظامی و ساختارهای نظامی که قهرمان از آن متولد می شود را می توان به وضوح در سنگ افراشته های محوطه تاریخی شهریئری مشاهده کرد و این نشانه بزرگ حوزه فرهنگ در تاریخ آن زمان به شمار می رود.
وی در زمینه نحوه حفاظت های فیزیکی و شیمیایی محوطه تاریخی شهریئری و باقی ماندن آن در زیر خاک برای دور ماندن از آسیب گفت: به دلیل مدفون شدن سنگ افراشته ها در طول چند هزار سال در زیر خاک ، املاح و رطوبت موجود در خاک به فضای بین مولکولی ساختار سنگ نفوذ می کند که پس از خارج کردن این سنگ ها از درون خاک ، رطوبت موجود در داخل آن به تدریج در هوای آزاد تبخیر شده و نمک و املاح آن باقی می ماند.
وی افزود: این نمک و املاح در زمستان تبدیل به بلور شده و با بزرگ شدن حجم بلورها ، تورق و ترک هایی در سنگ ها ایجاد می شود.
حاجی زاده با بیان اینکه بلافاصله تثبیت شیمیایی سنگ افراشته های این محوطه تاریخی برای جلوگیری از تخریب شیمیایی آن آغاز شده اظهار کرد: حفاظت شیمیایی مقدم تر از حفاظت فیزیکی است و برای حفاظت از این آثار تاریخی حتی نیازی به مسقف کردن آن نیست و باید به واسطه دانش مهندسی بتوان این آثار را در فضای آزاد نیز حفاظت و نگهداری کرد.
وی با اشاره به اینکه در محوطه 400 هکتاری شهریئری آثاری از دوره پارینه سنگی تا هزاره اول پیش از میلاد موجود است، افزود: طراحی ایجاد سایت موزه در مرحله تکمیل است و پس از تکمیل ، تصویب و تامین اعتبار ، اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
تعیین راهکاریی برای تامین بودجه حفاظت از آثار تاریخی ، گرفتن بلیط ورودی از بازدیدکنندگان محوطه تاریخی شهریئری همانند تخت جمشید ، اطلاع رسانی و تبلیغ شایسته محوطه های باستانی استان در سطح بین المللی و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری از جمله مناسب سازی جاده دسترسی به محوطه تاریخی شهریئری از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
برگزاری تور ستاره شناسی و رصد در روز سه شنبه 29 رمضان در محل سایت شهریئری ، توسعه فعالیت کمپین برای آثار ، ابنیه و داشته های فرهنگی و تاریخی تمام نقاط استان ، برگزاری جشن نمادین سالگرد ازدواج مسلم نجفی و همسر ایشان در محل سایت پیرازمیان که پیش از این نیز ازدواجشان را در قله ساوالان جشن گرفته بودند ، اجرای مرمت تخصصی برخی از استل های آسیب دیده و برگزاری تور تخصصی برای اقدام نمادین برای مرمت کهنه قلعه مشگین شهر از مصوبات این جلسه بود.
محوطه باستانی شهریئری در 25 کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر و در بالا دست روستای پیرازمیان واقع شده است.
هم اکنون آثار به دست آمده از سه فصل کاوش های باستان شناسی در این محوطه در موزه باستان شناسی مشگین شهر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل واقع است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار