مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندر عباس از اجرای طرح «حراست از میراث زیستی، درختان کهنسال» برای شناسنامه‌دار کردن درختان کهنسال در این شهر خبر داد.
کد خبر: ۲۴۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 20 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مصطفی خادم ضمن تاکید بر حفظ و حراست درختان به‌عنوان میراث زیستی شهر، اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس در اجرای این طرح با همکاری شهروندان اقدام به شناسایی درختان کهنسال شهر و بررسی نقش عوامل مختلف تنش‌زا بر روی آنها و نیز ارائه راهکارهایی در جهت حفظ و نگهداری این درختان در معابر شهری کرده است.
 
وی افزود: جهت انجام مطالعات بر اساس شرح خدمات ارائه شده به منظور ارزیابی وضعیت درختان و تعیین توان زیستی آنها بررسی و اندازه‌گیری‌های کمی و کیفی درختان کهنسال انجام و برای تهیه شناسنامه هر یک از درختان فرم لازم تهیه شده است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس ادامه داد: در این فرم‌ها کلیه موارد از جمله نام علمی، موقعیت، قطر بن، قطر برابر سینه، سن تقریبی، وضعیت سلامتی، کیفیت آب، اقدامات حفاظتی و تهیه نقشه موقعیت درختان کهنسال شهر تعیین شده است.
 
خادم خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا مطالعات هواشناسی شامل بارش، دما، تبخیر، رطوبت، باد، آبهای زیرزمینی، زمین‌شناسی و خاکشناسی انجام شده است.
 
وی افزود: راهکارها و پیشنهاداتی در جهت حفظ و نگهداری درختان با تعیین سن درختان، تهیه شناسنامه برای هر درخت شامل جزئیاتی مانند سن، گونه، کدشناسایی، توصیه‌های زیست محیطی، صدمات وارده به بن درخت در اثر خاکریزی و جدول‌بندی نامناسب احتمالی و عدم تهویه اطراف درخت و نیز افزایش رطوبت و پوسیدگی طوقه، نصب شبکه و پنجره فلزی اطراف درختان به گونه‌ای که با رشد تنه درخت به آن آسیب نرساند، اصل و مبنا قرار دادن درختان کهنسال در شهرسازی و معماری، ایجاد حریم به شعاع 2 متر از سازه‌های ساختمانی و حریم به شعاع 10 متر برای گسترش تاج پوشش، مشخص کردن محل و منبع تأمین آب مورد نیاز، بازدید سالانه از درختان کهنسال به منظور پیشگیری از آفات و امراض، هماهنگی با سازمانها و ادارات از قبیل آب، برق، مخابرات، و گاز و ...) جهت جلوگیری و کاهش صدمات ناشی از عملیات عمرانی، افزایش اطلاعات در زمینه حفظ و نگهداری درختان، پیشگیری از صدمات مکانیکی و شیمیایی، ترمیم و رسیدگی سریع به درختان آسیب دیده درطرح مذکور، مدنظر است.
 
خادم با اشاره به اینکه شهروندان باید درختان و خصوصا درختان کهنسال را به‌عنوان میراث زیستی خود بدانند و از آنها مراقبت کرده و از صدمات محیطی به آنها خودداری نمایند، تصریح کرد: از شهروندان فهیم بندرعباسی درخواست داریم به منظور شناسایی هرچه بهتر این درختان در اجرای طرح، مانند همه طرح‌ها یاری‌گر مجموعه شهرداری باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار