برخی جاده‌های مازندران به دلیل روستایی بودن از گذشته باریک و کم عرض هستند اما با افزایش جمعیت مهاجر و گردشگر به این منطقه بر میزان تردد در این محورها افزوده شده و مانند محور آمل چمستان سالانه جان ده‌ها نفر را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۹۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 12 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، جاده‌‌های مازندران همه به زیبایی شناخته شده‌اند.

جاده‌هایی که حداقل یک طرفشان دریاست و یک طرفشان جنگل؛ دل هر مسافری را می‌رباید.

در شهرهای مرکزی استان مازندران از شهرستان آمل که به سمت غرب مازندران گذر کنید، جاده‌ای زیبا با روستاهایی جنگلی در حاشیه طبیعت به چشم‌‌هایتان استراحت نمی‌دهند و تا از دیدن روستاها و جاده‌ای در وسط جنگل و طبیعت سیر نشوید راه‌تان را به جایی نمی‌برید.

جاده‌های این منطقه به دلیل روستایی بودن از گذشته باریک و کم عرض هستند اما با افزایش جمعیت مهاجر و گردشگر به این منطقه بر میزان تردد در این محورها افزوده شده است.

محور آمل چمستان در حد فاصل دو شهرستان نور و آمل قرار دارد که از این ویژگی برخوردار است.

افزایش گردشگران موجب رونق ساخت و ساز دراین مناطق شده است و درکنار جمعیت بومی منطقه، جمعیت مهاجر و مسافر نیز به خانه‌های ویلایی این منطقه رفت و آمد می‌کنند.

حال این جمعیت و در کنار آن افزایش تردد در جاده کم عرض، موجب مرگ بسیاری از اهالی و گردشگران در این منطقه می‌شود.

روز جمعه تصادف پراید با نیسان در این محور موجب مرگ دو نفر شد.این امر موجب شد اهالی منطقه به مدت سه ساعت این محور را مسدود کرده و خواهان حضور مسئولان شوند اگرچه از گذشته ضعیف بودن پیمانکار منطقه و تعلل مسئولان برای تعریض محور آمل چمستان از سوی نمایندگان و برخی افراد اعلام شده بود و مسئولان امروز نیز آن را تایید می‌کنند اما باید دید چرا این مسئولان میزان کشته‌ها و جان دادن مردم در جاده‌ای را به سرعت پیگیر نمی‌شوند.

هادی خنجری فرماندار نور درباره این تجمع گفت: به دلیل تصادف منجر به فوت در منطقه عملیات راهسازی و وجود سابقه تصادفات شدید و منجر به فوت، مردم منطقه در اعتراض به كندی عملیات راهسازی در منطقه اقدام به مسدود كردن این جاده كردند.

وی با اشاره به اینكه به عرض 5 سانتی متر و به طول 1200 تا 1300 متر از این طرح در منطقه تعریض نشده باقی مانده است، ادامه داد: به مردم منطقه قول داده ایم و در حال پیگیری هستیم و با توجه به پیگیری های انجام شده هنوز مسئولین راه و شهر سازی برای رفع مشكل حضور پیدا نكرده اند.

عدم اختصاص اعتبار ملی به پروژه آمل-چمستان

فرماندار نور اضافه كرد: این پروژه ملی است و از محل اعتبارات ملی باید برای آن هزینه شود ولی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات و همچنین ضعف پیمانكار تاخیر در انجام پروژه ایجاد شده است.

عدم خلع ید پیمانکار ضعیف!

خنجری تصریح كرد: دو یا 3 پیمانكار در این پروژه كار كرده اند و این پیمانكاران قوی نبوده و با جلسات مختلف خواستار خلع ید شدیم ولی تا كنون كاری به جایی نبرده ایم.

از سویی حیدر نوروزی مدیرکل راه‌وشهرسازی مازندران اظهار کرد: محور نور چمستان آمل جزو پروژه های ملی است که از طریق اداره کل راه و شهرسازی در دست اقدام است.

وی افزود: پیگیری های خوبی در خصوص این جاده در سال 94 انجام شده و ایمن سازی 60تا 70 درصد مسیر صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهر سازی استان مازندران تصریح کرد: فقط جاده و راه عامل تصادفات نیستند و شرایط محیطی، وسیله نقلیه و عوامل انسانی نیز در تصادفات نقش دارند.

نوروزی ادامه داد: در این مسیر از سمت شهرستان نور به فاصله 40 کیلومتر ایمن سازی و با نیوجرسی جدا سازی صورت گرفته و در مسیر آهو دشت نیز ایمن سازی انجام شده است.

پایان پروژه فعلا سال 95!

وی بیان کرد: در سال 95 در صورت اختصاص بودجه این طرح به پایان خواهد رسید و در خصوص ضعف پیمانکار نیز باید کمیته فن و دستگاه اجرایی به جمع بندی برسند که در اداره کل راه و شهرسازی بر اساس بودجه اختصاص یافته ضعف وجود نداشته است.

مدیرکل راه و شهر سازی استان در خصوص حضور عوامل راهداری و راه سازی در ساعات اولیه تصادف در منطقه گفت: همکاران راهسازی و راهداری در دقایق اولیه در محل حاضر شدند و در حال بررسی طرح هستند و عامل حادثه را اختلاف سطح 5 سانتی متری آسفالت جاده را حوزه فنی تائید نمی کند!

سه عامل عدم اختصاص اعتبار، عدم نظارت بر فعالیت پیمانکار و به یکدیگر محول کردن وظایف مسئولان درباره پروژه تعریض محور آمل چمستان در مرگ سالانه ده‌ها نفر را رقم می‌زند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار