سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: برخلاف برخی ادعاها و اظهارنظرهای متفاوت سرانجام معلوم شد که مشکل راه‌آهن اردبیل فنی نیست بلکه کمبود اعتبار دارد.
کد خبر: ۱۵۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵ 02 January 2016

مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: در این چهار سال برای راه‌آهن هر کار و تلاشی می‌شد انجام دادیم که از تذکر، اخطار، نطق اضطراری، جلسات متعدد با وزیر و کارشناسان و پیمانکاران گرفته تا پیگیری‌های مختلف اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این پروژه از کمبود اعتبار رنج می‌برد.

وی گفت: به هیچ‌وجه با رقم محدود و کم 48 میلیارد تومان نمی‌توان پروژه راه‌آهنی که رئیس جمهور وعده تزریق 700 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه را از طریق فاینانس داده بود بتوان جمع و جور کرد در حالی که خبری از فاینانس و تامین اعتبار کافی برای این پروژه نیست.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه گفته می‌شود راه‌آهن اردبیل توجیه فنی و اقتصادی ندارد همه این اظهارات رد شده و ما از وزیر راه و شهرسازی خواسته‌ایم تا با صرف 320 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه که تاکنون هزینه شده به دنبال راه چاره‌ای برای حل مشکل تامین اعتبار این پروژه باشد تا مردم اردبیل به آرزوی دیرین خود که همان شنیدن سوت قطار است دست یابند.

افضلی‌فرد عنوان کرد:‌ وعده رئیس جمهور در تکمیل راه‌آهن اردبیل با رقم 700 میلیارد تومان تزریق اعتبار ظرف چهار سال دولت تدبیر و امید هنوز عملیاتی نشده و یک ناامیدی در جذب اعتبارات فاینانس مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بالاخره در تامین اعتبار این پروژه از محل صندوق توسعه ملی دست به دامان عنایت ویژه مقام معظم رهبری در دادن مجوز برای برداشت اعتبار این پروژه از محل صندوق توسعه ملی شدیم و امیدواریم از این طریق و پیگیری‌هایی که با رونوشت نامه رئیس جمهور به دفتر مقام معظم رهبری شده است هر چه سریع‌تر تامین مجوز اعتبار از محل صندوق توسعه ملی گرفته شود.

یقین داریم که منطقه آزاد در مجلس نهم به تصویب می‌رسد

دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل در مورد پیگیری‌ مجدد لایحه منطقه آزاد تجاری استان و طرح دوباره آن در مجلس افزود: منطقه آزاد تجاری استان که با تصویب دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده و به دلیل تعیین نبودن حدود و ثغور آن در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود بالاخره با محدود شدن به مناطق شمالی استان به صحن علنی مجلس آمد تا با پشت سر گذاشتن 16 اولویت طرح و لایحه مجلس در ردیف دوم در صحن علنی مطرح شود.

افضلی‌فرد مدعی شد که این لایحه در صحن علنی مجلس 120 رای آورد که رای خوبی به نظر می‌رسد اما به دلیل تفسیر غلط باهنر از برخورداری مناطق آزاد از معافیت‌های مالیاتی که در قانون تصریح شده است براساس ماده 117 قانون برنامه پنجم مانع از تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل شد و با استناد به کسب دو سوم آرا مشکلاتی را به وجود آورد.

وی بیان کرد: دفاع بد برخی از همکاران در مجلس و رای ندادن برخی از نمایندگان تهران به خاطر این ادبیات نامناسب بالاخره همه دست به دست هم داد تا فضای رد لایحه را در مجلس شاهد بودیم اما با نشستی که با رئیس مجلس در هفته گذشته داشتیم در وهله اول به تفسیر غلط باهنر در راس اداره مجلس تاکید شد که مناطق آزاد از ماده 117 قانون برنامه پنجم مستثنی هستند و نیاز به یک دوم آرا بعلاوه یک است.

این نماینده مجلس یادآور شد: اینکه گفته می‌شود لوایح و طرح‌ها در صورت رد در صحن مجلس تا شش ماه نمی‌توانند دوباره مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرند قرار شد در این زمینه نیز لایحه منطقه آزاد اردبیل همراه با منطقه آزاد زابل مطرح شود که رئیس مجلس قول دادند اداره جلسه را بعد از تعطیلات مجلس در هفته آینده بر عهده گرفته و حتما برای منطقه آزاد اردبیل مصوبه مجلس را بگیرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار