وغانداری و پرورش کرم ابریشم به دلیل کوتاه بودن دوره فعالیت و کسب درآمد به منظور برطرف کردن مشکل کشاورزان می‌تواند همزیستی با دیگر مشاغل داشته باشد زیرا یکی از منابع درآمدی روستائیان محسوب می‌شود و این مزیت در 15 استان کشور وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹ 14 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، کشاورزی از مردمی‌ترین بخش اقتصادی است و پیش‌بینی اهدافی برای آن موجب ثبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در جامعه می‌شود. نوغانداری بخشی از کشاورزی گیلان محسوب می‌شود و روزگاری دوران طلایی را سپری کرده است و با برنامه‌ریزی مناسب و همگرایی بین دستگاه‌های مربوطه می‌توان دوران شکوفایی این صنعت را احیا کرد.

نوغانداری و پرورش کرم ابریشم به دلیل کوتاه بودن دوره فعالیت و کسب درآمد به منظور برطرف کردن مشکل کشاورزان می‌تواند همزیستی با دیگر مشاغل داشته باشد زیرا یکی از منابع درآمدی روستائیان محسوب می‌شود و این مزیت در 15 استان کشور وجود دارد.

فراز صنعت نوغانداری را در سال 79 شاهد بودیم و 200 هزار جعبه تخم نوغان در این سال بین کشاورزان توزیع شد و اما توزیع تخم نوغان در سال 90 به 20 هزار جعبه کاهش پیدا کرد و این تغییر محسوس در کاهش ابریشم تولیدی در کشور تاثیر بسیاری داشته است. قیمت تضمینی از عواملی است که می‌تواند کشاورزان را تشویق به پرورش کرم ابریشم کند و دولت از سال 91 قیمت تضمینی را اعلام کرد اما خرید براساس نرخ توافقی در سال‌های اخیر انجام شده است.

با توجه به اینکه فرود بسیار شدیدی در تولید پیله ابریشم داریم اما در میزان سطح زیر کشت باغ‌های توت خیلی محسوس نیست و زمینه‌ای برای بهره‌برداری و احیای صنعت نوغانداری تلقی می‌شود. رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گیلان را یکی از قطب‌های نوغانداری در کشور دانست و اظهار کرد: 50 درصد از مباحث نوغانداری در گیلان وجود دارد و مرکز نوغانداری کشور به این دلیل در گیلان راه‌اندازی شده است.

علی‌اصغر داداش‌پور به فعالیت شرکت ابریشم سال‌های گذشته در گیلان اشاره کرد و افزود: دلیل‌های برای کاهش تولید و فاصله گرفتن مردم از شغل دیرینه و میراث نوغانداری وجود دارد. وی برخی از تصمیم‌های اتخاذ شده و عملکردها در رکود صنعت نوغانداری را موثر خواند و بیان کرد: افزایش هزینه و کهولت سن تولیدکنندگان و نبود جایگزین نیروهای جوان از جمله دلیل‌های رکود صنعت نوغانداری محسوب می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه پرورش پیله کرم ابریشم تکنولوژی‌بر نبوده و اقبال نسل جوان به این صنعت کم است، تصریح کرد: نرخ تضمینی می‌تواند به عنوان نقطه امید تاثیر خوبی در رونق پرورش کرم ابریشم داشته باشد و در سال‌های اخیر با رشدی که داشته، به نظر می‌رسد اقبال جوانان بیشتر شده است.

وی به مصوبه هیئت وزیران در مورد استفاده از امکانات شرکت ابریشم توسط مرکز نوغانداری به عنوان نهاد متولی نوغانداری برای اعمال وظایف حاکمیتی و توسعه در سال 89 اشاره کرد و گفت: فروردین سال 93 اتفاق مذکور افتاد و از ابتدای سال جاری فعالیت مرکز توسعه نوغانداری آغاز شده است. داداش‌پور با اشاره به اینکه در دوره گذار انتقال اموال و دارایی‌ها از شرکت ابریشم به مرکز توسعه نوغانداری هستیم، یادآور شد: برخی مشکلات در زمینه مذکور وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور حمایت از صنعت نوغانداری را از وظایف حاکمیتی این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: فراهم کردن بستر و توسعه زیرساخت‌ها، حمایت‌های تسهیلاتی، دانش‌افزایی و تامین نهاده‌های مورد نیاز برای ایجاد انگیزه در راستای توسعه صنعت نوغانداری از جمله وظایف حاکمیتی مرکز مذکور است.

وی با بیان اینکه ساختار مرکز توسعه نوغانداری کشور توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، اظهار کرد: 67 پست سازمانی با ردیف اعتباری برای راه‌اندازی سه اداره در استان‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی با مرکزیت گیلان انجام شده است. داداش‌پور، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها را رابط مرکز توسعه نوغانداری در کشور عنوان کرد و افزود: تولید نهال توت و تخم نوغان اصلاح شده مد نظر مرکز مذکور است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور قیمت تضمینی، کنترل واردات با تعرفه‌های مشخص، تامین نهال توت، بیمه پیله ابریشم و صنایع جانبی را از جمله اقدام‌های این مرکز برشمرد و بیان کرد: از صفر تا صد صنعت نوغانداری در مرکز مذکور پیش‌بینی شده است. وی انتظار کشاورزان را اعلام قیمت تضمینی پایه‌ای با شرایط تورمی دانست و تصریح کرد: اعلام نرخ پایه‌ای اقبال تولید پیله ابریشم را بیشتر می‌کند.

داداش‌پور با اشاره به پیشنهاد 16 هزار و 650 تومانی نرخ خرید تضمینی پیله تر برای سال 94 از طرف مرکز توسعه نوغانداری کشور به دولت، گفت: دولت نرخ 15 هزار و 100 تومان برای خرید تضمینی پیله ابریشم را مصوب کرده است. رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور نرخ تضمینی خرید پیله تر ابریشم در سال 93 را 13 هزار تومان خواند و یادآور شد: دولت خرید نمی‌کند و خرید توافقی طبق تقاضای موجود در بازار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 200 هزار اصله نهال توت رایگان بین کشاورزان به صورت رایگان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: شرکت برای کندن هر اصله نهال مبلغ 100 تومان دریافت کرده است. داداش‌پور از کاشت نهال توت در 15 استان خبر داد و افزود: نگاه ما در تولید نهال به حمایت از بخش خصوصی باید تغییر کند زیرا انحصار تولید با سیاست‌های دولت سازگار نیست.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه 100 میلیون تومان یارانه تولید نهال از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای اختصاص به بخش خصوصی تامین اعتبار شده است، بیان کرد: توافق اولیه با بخش خصوصی برای تولید نهال توت انجام شده است. وی بر تولید تخم نوغان توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: 36 هزار جعبه تخم نوغان تولیدی در شرکت ابریشم وجود دارد و از اکنون برنامه‌ریزی برای توزیع جعبه‌های تخم نوغان از ابتدای سال 94 انجام شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار