کد خبر: ۱۲۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 30 October 2015
محمد داشی جان* در یادداشتی به بیان شاخص های توسعه پایدار شهری پرداخته است.

 با وجود اینکه امروزه توسعه پایدار برای شهری چون میناب، یک نیاز اجتناب ناپذیر و ضروری بوده ، اما میناب به عنوان دومین شهراستان بدلیل تصمیم گیری پیرامونی ، شهر را دچار روزمرگی کرده است.
 
از سوی دیگر گستره شهر، جمعیت روزافزون وموضوعاتی ناایمنی بنا ها دربافت های فرسوده و نارسایی درعرضه خدمات شهری میناب ، مدیریت شهری را دراین مسیر قرار می دهد که راهکارها و تصمیم گیری کارآمدی چون توسعه پایدار را اتخاذ کند.

براساس مبانی مدیریتی و برنامه ریزی جهت دست یابی به توسعه پایدار نیازمند مشارکت فعال شهروندان جهت دست یابی به منابع پایدار شهری می باشیم و در این راستا موفقیت مجموعه شهری در دستیابی به اهداف خود نیازمند ،ایجاد و تبیین حس مسئولیت شهروندی وانگیزش شهروندان برای مشارکت درساخت شهری پویا در تمامی زمینه های کارکردی شهرداریها می باشد که منوط به تحقق مواردی ازجمله اعتماد سازی وتحلیل هزینه ،مشارکت و رائه دستاوردهای میزان مشارکت فعال شهروندان در توسعه شهری می باشد.

دریک اقتصاد شهری سالم و شهرداری بعنوان مرکز اقتصاد شهری درحال مشارکت با همه فعالان عرصه های اقتصادی اعم از بخش عمومی، دولتی وخصوصی که استفاده کننده امکانات شهری هستند درارتباط می باشد ، که این فعالان اقتصادی وحتی غیراقتصادی بخصوص شهروندان که در آن شهر زندگی می کنند متناسب با بهره برداری که ازخدمات و فضای شهر می برند، پرداختی متناسب با سهم خود نیز به شهر باید داشته باشند که ازآن به عنوان «عوارض» یا بهای خدمات یاد می شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی شهرداریهای کشور وبطورخاص شهرداری میناب درسالهای اخیربه جهت کمبود منابع مالی مناسب و با توجه به احداث شهرک های مسکونی متعدد بخصوص مسکن های مهر وشهرکهای مسکونی ادارات و نهادها , ضرورت خدمات رسانی یکسان به همه ودرهمه جای شهر، بخش عمده درآمد شهرداری ازطریق درآمدهای دولتی ، فروش تراکم و کمیسیون ماده صد بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار و غیرقابل اتکا در بلند مدت که البته این منابع نیز و با منابع محدود به هستند.

درحالی که اگرمدیریت شهری بخواهد درچارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند، باید متکی به درآمدهای پایدار باشد که ازجمله مهمترین آن عوارض نوسازی وعمران شهری است و دستیابی به این مهم نیازمند مشارکت فعال و همکاری شهروندان و فعالان مختلف بخش خصوصی و دولتی و سایر گروه های فعال در محدوده شهری می باشد که با پرداخت مبلغ عوارض و بهای خدمات خود زمینه خدمت رسانی بهتر و بیشتر به خود را فراهم می کنند ، بطور کل می توان گفت ارائه خدمات بیشتر توسط شهرداری منوط به مشارکت خود شهروندان می باشد.

درهمین راستا شهرداری ها باید به دنبال منابع پایداری ازمسیر اخذ عوارض های پایدار باشند و راه حل این موضوع در جهت رفع مشکلات مد نظر شهروندان ، نیازمند مشارکت خود آنان می باشد و دلیل این مدعا هنگامی است که وقتی شهرداری بدنبال منابع مالی از سوی نهادهای دولتی می باشد ، دولت شهرداریها را خود کفا و مستقل می داند.

در واقع تا وضعیت درآمد شهرداریها روشن نشود، مسایل آنها حل نخواهد شد و لذا جهت انجام در خواست عموم شهروندان و فعالان سطح شهر هنگامی به نحو مطلوب و در کمترین زمان حل خواهد شد که آنها نیز با مشارکت فعال خود و با پرداخت به موقع عوارض و سایر منابع مالی زمینه فعالیت و کار را برای مجموعه شهرداری فراهم آورند، لذا شهرداری میناب باهمیاری مردم ومتخصصان حوزه مدیریت ومنابع مالی وهمچنین سایربخش های برنامه های را دردست اقدام دارد که شامل تشکیل کمیته های مختلف جهت تعریف منابع جدید درآمدی می باشد.

این گونه کمیته ها می بایست به معرفی منابعی بپردازند که موجب کاهش وابستگی شهرداری ها به درآمدهای ساخت و ساز گردد،جهت مدیریت هزینه، که به منظور پرهیز از دوباره کاری ها، کارهای کارشناسی نشده، حرکت بدون برنامه ریزی ، سلیقه ای و یا بخشی تصمیم گرفتن و عدول از تصمیم گذشته و... می باشد زیرا هر یک از این تصمیم گیری های غلط هزینه های زیادی را بر شهروندان تحمیل می نماید.

لذا همان گونه که در ابتدای سال برنامه های عمرانی مشخص می شوند می بایست برنامه های مدیریت هزینه نیز تعیین شود ،از دیگر برنامه ها و راهکارهای شهرداری میناب جهت دستیابی به منابع مالی پایدار پیگیری تخصیص بخشی از مالیات ها وئ درآمدهای شهر میناب محلی به شهرداری می باشد.

شهرداری میناب نیز همچنین در راستای انجام امور حوزه خدمات شهری در اواسط سال جاری اقدام به اجرای طرح بازیافت زباله (طلای کثیف)توسط پیمانکار را آغاز کرد که هدف شهرداری نیز جلوگیری از دفن زباله بود که با این تلقی که مواد مفید قابل بازیافت تلقی شده وازآن کالاهای اقتصادی تولید و روانه بازارمی گردد و از آن درآمدی سرشار به دست می آید و با توجه به اینکه شهرداری میناب هم اکنون از نیروی انسانی جوان و پرتلاش و دارای دانش آموخته دانشگاهی مرتبط با حوزه کاری خود بهره می برد اجرای طرح مدیریت واحد شهری، که البته به معنی افزایش وظایف و هزینه های شهرداری نباشد بلکه به معنی مدیریت و ساماندهی تمام امور شهری باشد را دردستور کار خود قرار داده است.

* شهردار میناب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار