کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان، به خطرات مصرف روزانه نوشابه‌های رژیمی پرداخت.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ 14 March 2024

به گزارش تابناک کرمان، فاطمه ابراهیمی ۲۴ اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال روزافزون مردم از نوشابه‌های رژیمی به دلیل تصور عامه مبنی بر بی‌ضرر بودن آنها، اظهار کرد: متاسفانه این تصور کاملاً اشتباه است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف نوشابه‌های رژیمی نه تنها فواید خاصی برای سلامتی ندارد، بلکه می‌تواند خطرات متعددی را نیز به همراه داشته باشد.

وی به برخی از این خطرات اشاره کرد و افزود: افزایش شاخص توده بدنی (BMI) و درصد چربی بدن یکی از این مضرات است و برخلاف تصور رایج، نوشابه‌های رژیمی لزوماً از افزایش وزن جلوگیری نمی‌کنند و مصرف بیش از حد آن‌ها حتی ممکن است منجر به چاقی شود.

وی به افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک اشاره و عنوان کرد: چاقی مجموعه‌ای از مشکلات متابولیک را به دنبال دارد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که نوشابه‌های رژیمی سبب افزایش خطر ابتلا به حوادث عروقی می‌شوند، ادامه داد: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه نوشابه رژیمی با افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط است.

ابراهیمی به خطر افزایش فشارخون اشاره و بیان کرد: مصرف نوشابه‌های رژیمی به ویژه در نوجوانان، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان این‌که مصرف بیش از حد شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد، یادآور شد: مطالعات نشان داده که مصرف بیش از حد نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به کبدچرب را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

ابراهیمی در ادامه به بیان توصیه‌هایی، عنوان کرد: به‌جای نوشابه‌های رژیمی، از آب، چای، قهوه یا سایر نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید. مصرف قند و شکر را در رژیم غذایی خود محدود و در صورت تمایل به مصرف نوشیدنی‌های شیرین، از نوشیدنی‌های طبیعی و کم‌شکر استفاده کنید.

وی افزود: به برچسب مواد مغذی روی نوشیدنی‌ها توجه کنید و از مصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، خودداری کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان اضافه کرد: با توجه به خطرات متعددی که مصرف نوشابه‌های رژیمی برای سلامتی دارد، لازم است مردم از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها خودداری کرده و به جای آن از نوشیدنی‌های سالم و مغذی استفاده کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار