گام به گام در مسیر توسعه قرار گرفتن آن چیزی ست که اکنون مردم دیار روستاهای شگفت انگیز خراسان‌جنوبی با استقرار دولت سیزدهم روز به روز آن را بیشتر در سربیشه حس می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 28 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، گام به گام در مسیر توسعه قرار گرفتن آن چیزی ست که اکنون مردم دیار روستاهای شگفت انگیز خراسان جنوبی با استقرار دولت سیزدهم  روز به روز آن را بیشتر در سربیشه حس می کنند و همین بر ریل توسعه قرار گرفتن نشان از تحقق مطالبه های مردمی این شهرستان دارد.

گوشه ای از اقدامات و فعالیت های دولت سیزدهم را در گفت وگو با فرماندار سربیشه جویا شدیم که در پی می آید.

الحاق ۱۶۳ هکتار زمین به شهرهای سربیشه

فارس: در حال حاضر وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان سربیشه چگونه است در این خصوص توضیح دهید؟

لکزائی: در حوزه مسکن بنا به وعده و قولی که رئیس جمهور به مردم دادند شهرستان سربیشه واقعا پیشرو است به طوری که در طول هشت سال دولت گذشته شاهد بودیم حتی یک متر زمین مسکونی به شهرهای این شهرستان الحاق نشد ولی در این مدت دو ساله دولت سیزدهم ۱۶۳ هکتار الحاق زمین به هر سه شهر مود، سربیشه و درح این شهرستان الحاق زمین صورت گرفته است.

از اتفاق مثبتی که در این حوزه رقم خورد این بوده که زمین ها ۲۰۰ متری و ویلایی تأمین و در اختیار همه متقاضیان قرار گرفت.

در دولت قبل در مجموع ۳۰ قطعه زمین آن هم دو طبقه در اختیار متقاضیان در این شهرستان قرار گرفت ولی دراین دولت تاکنون ۶۰۰ قطعه زمین در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شد.

تنها در شهرک اندیشه سربیشه ۵۰۰ قطعه در حال ساخت است که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 این آمادگی وجود دارد که در صورت متقاضی بودن زمین به آنها واگذار شود و تاکنون متقاضیانی که ثبت نام کرده اند و شرایط آنها تأیید شده زمین به آنها واگذار شده و برای برخی از متقاضیان در حال بررسی شرایط هستیم.

انقلاب در مسکن سربیشه

فارس: در مورد طرح جوانی جمعیت در این شهرستان توضیح دهید که وضعیت واگذاری زمین در این طرح در این شهرستان چگونه است؟

لکزایی: این طرح برای خانواده ها دارای سه فرزند، چهار فرزند و بالاتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ قطعه زمین ویلایی در این راستا در سطح شهرستان واگذار شده است.

همچنین انقلابی در حوزه مسکن در شهرستان رقم خورده که نسبت به گذشته بی سابقه بوده است.

علاوه براین خوشبختانه زیرسازی این سایت ها به طور کامل انجام شده و در شهرک اندیشه سربیشه حدود یک ماه گذشته روشنایی کامل انجام شده و تمام دستگاه های خدماتی و زیرساختی پای کار هستند.

برای واگذاری زمین به مددجویان بهزیستی نیز شورای مسکن تشکیل شده و از مسوولان نهادهای حمایتی تقاضا داریم که در این زمینه کمک یار مددجویان باشند تا بتوانند در مراحل ساخت این مسکن ها موفق باشند.

سقف تسهیلات مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و بازپرداخت تسهیلات دو سال آینده آغاز می شود ولی در مورد تسهیلات بانک ها و مسوولان باید پیگیری بیشتری داشته باشند با توجه به اینکه قرار است بانک ها برای پرداخت این تسهیلات از متقاضیان ضامن نگیرند ولی برخی از بانک ها تقاضای ضامن کرده اند و یا متقاضیان را رصد می کنند که شرایط مالی آنها باید به گونه ای باشد که بتوانند بازپرداخت آن را انجام دهند بنابراین از بانک ها تقاضا می شود برای پرداخت تسهیلات شرایط را سخت نگیرند و با سهولت بیشتری این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

فارس: یکی از نیازهای زیرساختی اصلی که از مطالبات جدی مردم با توجه به رشد تصادفات بوده بحث دوبانده سازی محورها است لطفاً در این خصوص توضیح دهید که چه اقداماتی در سربیشه صورت گرفته و یا در حال انجام است؟

لکزایی: یکی از اقدامات خوبی که در طول دولت سیزدهم در این شهرستان رقم خورده توجه به بحث دوبانده سازی بوده به طوری که در طی این دو ساله ۳۲ کیلومتر باند دوم در سطح شهرستان سربیشه افتتاح شده و ۱۸ کیلومتر در حال آماده سازی می باشد که به زودی افتتاح می شود.

محور سربیشه نهبندان به طول ۲۲ کیلومتر بوده که در طی هفته دولت امسال آغاز عملیات اجرایی دوبانده سازی آن صورت گرفته و تاکنون پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی داشته و همچنین محور سربیشه به ماهیرود از محورهای مهم در این شهرستان می باشد که بیشترین میزان دو بانده سازی صورت گرفته در سطح شهرستان مربوط به این محور است و چهار پیمانکار در این محور فعالیت دارند.

قطعات ۱۳ و ۱۴ راه آهن در سربیشه

فارس: پروژه راه آهن مشهد - چابهار یکی از پروژه های مهم ریلی در کشور است که خراسان جنوبی نیز در مسیر این پروژه قرار گرفته و یکی از مسیرهایی که راه آهن استان از آن عبور می کند سربیشه خواهد بود در مورد وضعیت این پروژه در این شهرستان لطفاً توضیح دهید؟

لکزایی: دو قطعه ۱۳ و ۱۴ راه آهن چابهار به مشهد در شهرستان سربیشه قرار دارد که در این دو قطعه پیمانکار در حال تجهیز کارگاه به طول ۱۱۵ کیلومتر بوده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکاران در این زمینه منعقد شده است.

از مجموعه ایستگاه های پروژه راه آهن که در استان پیش بینی شده یک ایستگاه در شهر سربیشه تعبیه شده که البته هنوز مکان یابی آن صورت نگرفته ولی با حضور کارشناسان مربوط به زودی در این شهرستان این مکان یابی انجام و قطعی می شود.

فارس: از جمله مشکلاتی که مردم خراسان جنوبی در اکثر شهرها با آن مواجه هستند و این موضوع به کمبود آب نیز دامن می زند بحث فرسودگی شبکه های آبرسانی و قدمت بالای آنها است؟ آیا این مشکل در شهرستان سربیشه نیز وجود دارد؟

لکزایی: بدون شک این مشکل یکی از معضلات در سطح شهرستان سربیشه نیز بوده ولی باید گفت در حوزه تعویض شبکه فرسوده انتقال آب در روستاهای مختلف و شهرهای شهرستان سربیشه در دولت قبل دریغ از یک متر تعویض لوله ها که انجام نشده ولی در این دو ساله دولت سیزدهم ۱۵ کیلومتر خطوط انتقال فرسوده در این شهرستان تعویض و ترمیم شده است.

پیشرفت ۶۰ درصدی تصفیه خانه سربیشه

فارس: از درخواست های به حق مردم این شهرستان موضوع ایجاد تصفیه خانه فاضلاب است در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

لکزایی: در حوزه فاضلاب یکی از درخواست های مردم سربیشه احداث تصفیه خانه فاضلاب و جمع آوری فاضلاب شهری بوده که این اتفاق با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان که در مصوبات سفر رئیس جمهور دیده شده رقم می خورد.

تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه هزینه شده و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد داشته است.

استفاده از پساب این فاضلاب نیز دنبال می شود و قرار است کارخانه فرآوری مس با توجه به درخواست داده شده از این پساب استفاده کند که در حال حاضر تجهیز کارگاه خود را انجام می دهد.

شبکه جمع آوری فاضلاب داخل شهر سربیشه نیز پیشرفت خوبی دارد و در حال حاضر ۸۰ درصد برای جمع آوری فاضلاب در داخل شهر کار به انجام رسیده و تا هفته دولت ۱۴۰۳ شاهد نصب انشعابات منازل خواهیم بود.

۱۲۰ روستای سربیشه در طرح نهضت آبرسانی

فارس: آیا طرح نهضت آبرسانی در روستاهای این شهرستان اجرا شده در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته و در حال انجام است؟

لکزایی: در دو ساله دولت سیزدهم آبرسانی پایدار به ۵ روستای این شهرستان صورت گرفته و اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن بوده به طوری که در حال حاضر حدود ۱۲۰ روستا از ۲۴۲ روستای شهرستان که آبرسانی انجام نشده در طرح آبرسانی قرار گرفته اند و الان مجتمع های آبرسانی در حال ساخت بوده که از آن جمله می توان به مجتمع آبرسانی خوشاب، درویش آباد و اسکی منگ در قالب قرارداد محرومیت زدایی اشاره کرد که توسط قرارگاه امام حسن(ع) در دست اقدام بوده و پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد دارد. 

حجم عملیات آبرسانی که در طی دو سال گذشته در این شهرستان صورت گرفته برابر نظر کارشناسان معادل ۱۵ سال قبل بوده و امیداست شاهد این باشیم که این پروژه ها به زودی به اتمام برسد و مردم شیرینی این اقدامات را بچشند.

احداث شهرک تخصصی زرشک سربیشه

فارس: لطفاً در مورد اقدامات صورت گرفته در این شهرستان در حوزه جهاد کشاورزی توضیح دهید؟

لکزایی: در حوزه جهاد کشاورزی به لحاظ اینکه ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن بوده و از طریق کشاورزی معیشت می کنند اقدامات خوبی انجام شده که از جمله احیای و مرمت ۷۰ رشته قنات در طول دو ساله اخیز، احداث شهرک تخصصی زرشک با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان که رفع دغدغه از کشاورزان زرشکار شده و بهره برداری از بزرگترین واحد پرورش شتر مرغ در سطح شهرستان بوده است.

فارس: در مورد پروژه های ورزشی که در این شهرستان اجرا می شود هم توضیح می فرمایید؟

لکزایی: در حوزه ورزش نیز در روستاهای مختلف ۱۳ مینی چمن با سکو در حال احداث بوده و همچنین خانه کشتی درح تا پایان سال جاری افتتاح می شود. 

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار