رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در اولین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۳ مصوب شد، برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷ 23 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حمید جهانشاهی امروز ۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سند توسعه دانش‌بنیان در اولین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۳ مصوب شد. این مطالعه با رویکرد ارتقای زیست‌بوم کارآفرینی، نوآوری و فناوری خراسان جنوبی، جلب مشارکت ذی‌نفعان کلیدی و برگزاری بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: این سند در استان با همکاری مؤثر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشگاه‌ها، نهادها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان تدوین شده و در این فرایند تلاش شده مشارکت نمایندگان تمام گروه‌های ذی‌نفع جلب شود و در مجموع دعوت از ۹ لایه و ۳۲ بازیگر اصلی زیست بوم صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در تدوین سند توسعه دانش‌بنیان استان، اسناد فرادست نظیر مطالعات طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی بررسی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

جهانشاهی تأکید کرد: بر اساس این سند، مهمترین ارزش‌های توسعه دانش‌بنیان خراسان جنوبی توجه به اقتدارآفرینی علم و دانش، توجه به امنیت و انسجام ملی، توجه به فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و فناوری علمی، ثروت‌آفرینی، افزایش رفاه عمومی و افزایش اشتغال به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی، عدالت‌محوری در دستیابی به فرصت‌های برابر دانش پایه برای افراد، شرکت‌ها و نهادها، صیانت از محیط زیست، منابع انرژی و آب مبتنی بر حکمرانی دانش و توجه به مزیت‌های نسبی استان همچون توسعه ظرفیت‌های کشاورزی، معدن، مرز و ... خواهند بود.

وی گفت: بر اساس اهداف بنیادین سند، ۸۵ برنامه عملیاتی و ۷۷ شاخص ارزیابی در ۹ محور کلیدی تدوین شده که پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در این سند ۱۲ هدف بنیادین تدوین شده است، توسعه فرهنگ کارآفرینی دانش‌پایه، بهبود محیط کسب و کار دانش‌بنیان، تحقق توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش پایدار، فراگیر و عادلانه به نفع همه اقشار جامعه، توسعه سرمایه انسانی، آموزش و مهارت برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه زیرساخت و توزیع خدمات دانش‌بنیان و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان مبتنی بر آمایش سرزمینی را از جمله اهداف این سند بنیادین برشمرد.

جهانشاهی، ارتقاء بهره‌وری و حفاظت از منابع استان با استفاده از نوآوری و فناوری‌های دانش بنیان، تقویت نقش نهاد علم، دانش، نوآوری و فناوری در تکمیل زنجیره‌های ارزش استان، شبکه‌سازی نوآوری، فناوری و کارآفرینی برای توسعه زیست بوم، توسعه بهره­‌برداری از فناوری‌های نوین نظیر هوش­ مصنوعی، اینترنت اشیاء و متاورس، توسعه فناوری‌های پرچم‌دار به منظور رشد و رقابت‌پذیری اقتصاد منطقه‌ای، تقویت بنیان‌­­های پژوهش­ در زیست‌بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی استان و ارتقای سطح سلامت و بهداشت استان با گسترش خدمات و محصولات دانش‌بنیان را از دیگر اهداف این سند بنیادین بیان کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار