هر چند در سال های اخیر شهرداری ها اقدامات تقریبا مناسبی برای توسعه ورزش همگانی در اماکن عمومی و پارک ها انجام داده اند اما این مساله تنها در برخی شهرهای بزرگ اتفاق افتاده و در اکثر شهرهای دور افتاده و به ویژه روستاها که از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارند، ورزش همگانی جایگاه خود را از دست داده و شرایط خوبی ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲ 18 October 2015

به گزارش ایرنا، ضرورت توجه به همه گیر کردن ورزش درمناطق محروم از آن جهت احساس می شود که شیوه زندگی شهری که مبتنی بر عدم تحرک و تغذیه ناسالم می باشد با سرعت نسبتا زیادی در روستاها در حال گسترش می باشد.
با افزایش بکارگیری از تکنولوژی در کشاورزی و کاهش نقش انسان در کشت و کاشت ، دوری از زندگی پرتحرک روستایی، بیماری های نوظهور ویژه مناطق شهری در این مناطق در حال گسترش می باشد.
این وضعیت موجب شده است که متولیان توجه بیشتری به گسترش ورزش و جنب و جوش در مناطق روستایی داشته باشند تا آسیب های موجود در شهرها در این مناطق کمتر پیشروی نماید.
به نظر می رسد که ارزان کردن برخی ورزشها، توسعه امکانات وفضاهای ورزشی، توجه جدی به ورزش مدارس وایجاد فرهنگ ورزش کردن در بین افراد جامعه روستایی از طریق رسانه ها راهکارهایی در جهت توسعه این امر مهم است.
بی شک سلامت جسم و روان ضرورت زندگی است و طبیعتا ورزش بخشی از این ضرورت زندگی انسان را بر عهده دارد، وجود سلامتی دارای جنبه های مختلفی است که تحرک وفعالیت جسمی بخشی از آن راتشکیل می دهد.
بخش اعظمی ازمردم بر این موضوع آگاهند که ورزش تشکیل دهنده مهمی از نحوه زندگی است، ورزش منظم سلامت جسمی و روانی را حفظ می کند ، پیدایش برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهد، امید به زندگی را افزایش داده و درنهایت کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
درشرایط کنونی با توجه به تغییرات زندگی ، تاثیرعلوم وتکنولوژی بر زندگی افراد، ماشینی شدن کارها ، افزایش اوقات فراغت وکم تحرکی درجنبه های مختلف ، بیماریهای مربوط با بی تحرکی خود را بیشترنمایان کرده وتقریبا همگان این خطررا احساس کرده اند.
با این وضعیت ، تربیت بدنی و ورزش از ملزومات زندگی معاصر است ومزایای اجتماعی و تربیتی وروحی آن باید در میان طبقات مختلف جامعه گسترش یابد.
تردیدی نیست که نداشتن فعالیت بدنی عامل زمینه سازبسیاری بیماری ها ومعلولیت ها است، تحقیقات بسیاری نشان داده که ورزش علاوه بر اینکه عامل اصلی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی نیز با سلامت روانی و جلوگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
طبق بررسی ها ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و خودپنداره را تقویت می کند، ورزش درسالهای کودکی و نوجوانی نیز زمینه مناسبی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده بوده و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است.
هدف ورزش وتربیت بدنی درجامعه ما باید با انگیزه سالم سازی و تربیت انسان سالم ، شاداب و امیدوار بوده و این باید یکی از شاخص های توسعه پایدار کشورمان باشد.
درتوجه به تربیت بدنی و ورزش است که در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت مقوله تربیت بدنی و ورزش در زندگی روزمره مردم اشاره و بر لزوم توسعه آن در بین آحاد مردم تأکید شده است.
دین اسلام نیز برای سلامت انسان و اهمیت ورزش جایگاه ویژه ای قائل بوده و در قرآن کریم هم آیاتی وجود دارد که بر اهمیت ورزش و نیرومند سازی جسم تاکید شده است.
پیامبر اکرم (ص) هم درباره حق بدن بر انسان می فرمایند: پروردگارت بر تو حقی دارد و بدنت بر تو حقی و خانواده ات نیز بر تو حقی دارد.
درجهان امروز جایگاه ورزش به ویژه بعد همگانی آن در دنیا از شاخصه های توسعه یافته است. طبق آماروزارت ورزش وجوانان کمتر از 15 درصد مردم ایران ورزش می کنند واین در صورتی است که در کشورهای توسعه یافته این رقم 70 درصد است.

انتهای پیام /*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار