قدمت آیین روضه‌خوانی در دهه آخر ماه صفر در روستای خرم آباد دهستان خرمدشت کوهبنان بالغ بر ۳۰۰ سال است و بانیان اصلی این مراسم از سلسله جلیل‌القدر سادات هستند.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ 16 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، آیین روضه‌خوانی و عزاداری طبق سنت هرساله در خرم آباد از توابع خرمدشت کوهبنان در دهه آخر ماه صفر برگزار شد.



به گفته سید محمد شریعتی از بانیان این مراسم، از گذشته تا امروز با حضور علما و بزرگانی همچون سید محمد علوی، سید محمدباقر طیب، سید علی اکبر هاشمی، سید علی اکبر شریعتی، سید علی شریعتی، سید حسین ترابی، سید یحیی علوی، سید محمد علوی و سید مرتضی ترابی در چهار روز آخر ماه صفر عزاداری در مسجد روستای خرم آباد دهستان خرمدشت برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قدمت عزاداری و روضه‌خوانی در دهه آخر ماه صفر در این روستا بالغ بر ۳۰۰ سال است. نکته جالب این است که بانیان اصلی این مراسم از سلسله جلیل‌القدر سادات هستند.

شریعتی افزود: بسیاری از علما و بزرگان این روستا از گذشته تا به امروز به‌منظور پر شورتر برگزار شدن مراسم بخشی از اراضی کشاورزی خود را وقف کردند.



وی تاکید کرد: در حال حاضر کل ۶ دانگ باغات و مزارع کشاورزی روستای خرم دهستان خرمدشت وقف امام حسین (ع) است تا درآمد آن صرف برگزاری مجالس و محافل سید الشهدا شود.

خادم و بانی مجالس حسینی در روستای خرم آباد گفت: سید علی اکبر و سید علی شریعتی تنها ساکن روستا بودند که سید علی فرزندش سید ابوتراب شریعتی در لبیک به فرمان حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس به جبهه اعزام شد و به فیض شهادت رسید.

اهالی این منطقه که سالکن خارج از این شهرستان هستند، در این ایام برای شرکت در مراسم روضه‌خوانی به زادگاه خود برمی‌گردند و خدمت می‌کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار