رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش از کشف اسناد و قرآن خطی در امامزاده محمد علیه السلام تفرش خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳ 16 September 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حجت الاسلام کرمی  در خصوص کشف اسناد و قرآن خطی در امامزاده محمد علیه السلام تفرش گفت: در عملیات نوسازی یکی از اتاقهای امامزاده، کارگران در حین بهسازی یکی از دیوارها، متوجه حفره ای شدند، کار متوقف شد و هماهنگی لازم با مسئولان مربوطه صورت گرفت؛ پس از اخذ دستورات قضایی لازم، شکاف دیوار انجام و اسناد و قرآن‌های خطی کشف شدند.

کرمی اظهار کرد: در اتاقک ضلع شرقی امامزاده در طاق نمای شمالی اتاق، قرانها و کتب ادعیه به صورت ورق ورق شده در طاق جمع آوری و با آجر آن را پوشانده و سپس در روی آن گچ گرفته شده بود.

کرمی در خصوص تعداد موارد کشفیات بیان کرد: تعداد قرآنها مشخص نیست ولی محتویات کشف شده شامل صفحات ورق ورق شده قرآن و ادعیه که بخشی از آن موریانه زده و از بین رفته است. کشفیات در ۸ کارتن جمع آوری شده است.

وی افزود: تعدادی کنگره ضریح چوبی خراطی شده متعلق به امامزاده ع و همچنین ۲ تسبیح ناقص کشف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش ادامه داد: موارد کشف شده با حضور نیروی انتظامی و جمعی از مسئولین شهرستان صورتجلسه و به نیروی انتظامی منتقل شد؛ پس از تعطیلات، با حضور نماینده هیئت امنا، اوقاف و میراث فرهنگی کارتنها باز می شوند.

کرمی یاداور شد: مواردی که قابلیت تاریخی دارند جداسازی و مابقی که فاقد ارزش تاریخی هستند به صورت خمیر در می آیند تا جهت ساخت قرآن‌های جدیدتر استفاده شوند.

علی حُجَبری دکتر باستان شناس و کارمند پژوهشکده ایران نیز که در عملیات کشف حضور داشت  در خصوص ارزش موارد کشف شده گفت: ارزش تاریخی ۲ مورد از اسناد کشف شده که قابلیت موزه ای هم دارد، مهم است. قرآن خطی متعلق به زمان قاجار و دیگری سند تاریخی متعلق به سال ۱۰۴۹ هجری قمری که مربوط به ۳۹۵ سال پیش است.

حجبری افزود: هدف اینکه قرآن های خطی به صورت ورق ورق در دیوار جاسازی شده، حفاظت از ورقهای قرآن بوده است تا از بین نروند.

وی در خصوص زمان تقریبی جاسازی قرآن‌ها و اسناد ادامه داد: احتمالا قدمت انجام این کار به زمان پهلوی می رسد. در میان قرانهای خطی، قرآن چاپی هم وجود داشت. ولی ورقهای کشف شده اغلب چاپ سنگی هستند و قرآن دوره قاجار به صورت دست نویس بود، کشف شد.

این باستان شناس اضافه کرد: همچنین یک سند دوره صفوی هم کشف شد،که اسمی به نام "علی" در بین اسناد وجود داشت که با خط نسخ نوشته شده بود. سند ممهوری وجود دارد که احتمالا خیلی مهم است و کارشناسان امر پس از پژوهش‌های لازم در این خصوص این سند، اظهار نظر خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار