مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در ایران نیز مانند سایر کشورها سرطان سینه در رأس سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶ 23 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی و به نقل از خبرگزاری فارس، فلوریا انفرادی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با رسانه‌ها با بیان اینکه در بیشتر کشور‌های دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، اظهار داشت: از طرفی میزان بروز این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز سرطان پستان در رأس سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است، افزود: افزایش سن، جنس، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی سن قاعدگی کمتر از ۱۱ سال، سن یائسگی بالای ۵۴، سال زمینه نژادی و قومی وضعیت اجتماعی اقتصادی، سابقه برخی بیماری‌های خوش‌خیم پستان از عوامل ابتلا به این بیماری هستند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: عوامل خطر قابل‌اصلاح شاخص توده بدنی بالای ۳۰، مصرف الکل، سن بالا در زمان اولین زایمان سابقه مواجهه با اشعه مصرف قرص‌های ضدبارداری، خوراکی هورمون‌درمانی جایگزین پس از سن یائسگی مصرف بالای چربی‌های اشباع شده هستند.

وی علایم سرطان پستان را نیز برشمرد و گفت: توده پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل عدم قرینگی یا قوام (سفتی) پستان، تغییرات پوستی پستان شامل هر یک از موارد پوست پرتقالی اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته‌پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک پستان (فرورفتگی یا خراشیدگی) ترشح نوک پستان از علائم این بیماری هستند.

انفرادی به اصول خودمراقبتی در سرطان پستان نیز اشاره و بیان کرد: انجام فعالیت بدنی و ورزش مستمر ثابت نگه‌داشتن وزن طبیعی، شیردهی و عدم مصرف هورمون پس از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: خودداری از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ‌کرده، نمک‌زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده و کنسرو‌ها و در مقابل افزایش مصرف میوه، سبزی، غلات و گوشت ماهی می‌تواند با افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها سبب کاهش بروز سرطان پستان شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام با کمک خودآزمایی پستان معاینه توسط پزشک یا ماما و ماموگرافی بوده و به معنی محدودکردن اثر عوامل قابل‌کنترل از طریق بیماریابی و تشخیص زودرس است.

وی یادآوری کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و ماموگرافی به‌صورت دقیق‌تر و با فواصل زمانی مناسب در افراد پرخطر است.

انفرادی با اشاره به برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، عنوان کرد: در این برنامه هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان پستان و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است.

وی افزود: مشخصات تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال که برای ارزیابی فراخوان شده‌اند در فرم ارزیابی اولیه ثبت و پس از تکمیل فرم به ماما ارجاع داده می‌شود، ماما از زنان معاینه بالینی به عمل می‌آورد و موارد دارای علایم یا معاینه غیرطبیعی را مطابق دستورالعمل به پزشک متخصص جراح ارجاع می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار