رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه‌های را برای هنگام مواجه شدن افراد با گرمازدگی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 02 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از ایسنا، دکتر تقی دولت آبادی در گفت و گویی  اظهار کرد: هنگام مواجهه با فردی که گرما زده شده، حتما با اورژانس تماس بگیرید و فرد را تا رسیدن اورژانس به یک قسمت سایه‌دار و خنک منتقل کنید و ماهیچه‌های گرفته و گرمازده فرد را ماساژ بدهید.

وی گفت: برای جلوگیری از بروز گرمازدگی بهتر است که در مصرف مواد غذایی از قبیل غذاهای سرخ شده و ادویه جات مانند فلفل، سیر، میخک، دارچین، فلفل قرمز، جوز هندی و ترشی جات که موجب افزایش دمای بدن می‌شوند دقت شود و همچنین سبزیجاتی مانند ترب، تربچه و خردل که موجب گرمای بدن می‌شوند مصرف نشود.

دولت آبادی با اشاره به روش های پیشگیری از گرمازدگی بیان کرد: در ورزش افراط نشود، دوش آب سرد گرفته شود و تا حد امکان از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری شود.

وی توصیه کرد: علاوه بر آن طی این مدت باید مقدار زیادی آب خنک نوشیده و همچنین سطح پوست نیز مرتب با آب خنک شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند و هرچه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب شدیدتر و خطر بروز عوارض جدی یا مرگ افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، افزود: به عبارت دیگر گرمازدگی، به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، انجام می‌شود.

دولت آبادی ادامه داد: علل گرمازدگی شامل قرار گرفتن در معرض دمای بالا است به ویژه هنگامی که با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید همراه باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: سن، فعالیت فیزیکی در هوای گرم، افزایش دما به صورت ناگهانی، تهویه نامناسب، چاقی مفرط و شاخص دمای بالا، پرخطرترین عوامل گرمازدگی هستند.

وی تصریح کرد: نوزادان و کودکان تا سن ۴ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال بسیار آسیب‌پذیر هستند زیرا نسبت به سایر افراد، آهسته‌تر با گرما سازگار می‌شوند.

دولت آبادی گفت: ۴ مرحله استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی از مراحل گرمازدگی هستند که هر کدام علائم خاصی دارند و در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می‌کند.

به گفته وی، مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمزشدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به‌همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت‌ تهوع همراه است.

 دولت آبادی با اشاره به روش های پیشگیری از گرمازدگی بیان کرد: در ورزش افراط نشود، دوش آب سرد گرفته شود و تا حد امکان از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری شود.

وی توصیه کرد: علاوه بر آن طی این مدت باید مقدار زیادی آب خنک نوشیده و همچنین سطح پوست نیز مرتب با آب خنک شود.

 

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون مراجعه ای در ارتباط با گرمازدگی به مراکز درمانی استان نداشته ایم.

دکتر کبریایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از مردم درخواست می شود به منظور پیشگیری از گرمازدگی به نکات ارائه شده توجه داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر بیمارستان ها و مراکز درمانی استان آمادگی لازم برای خدمات رسانی و درمان بیمارانی که با گرمازدگی مواجه شده اند را دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار