یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، بخش کشاورزی می‌تواند پیشران اقتصاد کرمانشاه باشد.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ 01 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر بهزاد باباخانی با بیان اینکه کرمانشاه در زمینه‌های مختلف دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه است، گفت: اما اگر بخواهیم یک بخش را به عنوان موتور محرک و پیشران سایر حوزه‌ها در نظر بگیریم، آن بخش کشاورزی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت منابع آبی که در کل کشور و از جمله کرمانشاه با آن مواجهیم مانعی برای توسعه بخش کشاورزی نیست، افزود: شرایط کرمانشاه حتی در چند سال اخیر که با خشکسالی مواجه بودیم، نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بد نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی از میانگین بارش دو برابری و حتی در برخی شهرستان‌ها سه برابری کرمانشاه نسبت به میانگین کشور یاد کرد و ادامه داد: حتی در کم بارش‌ترین نقاط استان نیز نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری داریم.

باباخانی اما توسعه بخش کشاورزی را نیازمند توجه ویژه به بهره‌وری منابع آب و خاک دانست و با بیان اینکه دیگر نمی‌توان کشاورزی را به شیوه‌های سنتی گذشته پیش برد، تاکید کرد: باید به سمت افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها برویم که متاسفانه از نظر توسعه گلخانه‌ها حتی نسبت به استان‌های کویری کشور نیز عقب هستیم.

وی از مزایای کشت گلخانه‌ای هم یاد کرد که علاوه بر درآمدزایی و تولید چند برابری که هم به سود کشاورز و هم به سود بخش کشاورزی است، ۱۰ تا ۱۲ برابر کشت‌های معمولی اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

معاون اقتصادی پیشین استانداری کرمانشاه معتقد است، در حوزه کشاورزی حتما باید به توسعه صنایع تبدیلی نیز توجه ویژه داشت.

تجارت خارجی و منطقه آزاد تجاری، دومین پیشران اقتصادی کرمانشاه

باباخانی تجارت خارجی را دومین ظرفیت کرمانشاه دانست که می‌تواند پیشران اقتصاد استان باشد و وجود پنج مرز رسمی، یک بازارچه مرزی و سهم بیش از ۵۰ درصدی از مجموع صادرات ایران به عراق را از جمله مزایای تجاری کرمانشاه اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه همواره از نظر میزان صادرات جزو استان‌های پنجم و ششم کشور بوده و این در حالیست که استان‌های بندری وضعیت متفاوتی نسبت به ما دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی مهمترین نکته در زمینه تجارت خارجی استان را سهم دیگر استان‌ها از صادرات از مرزهای کرمانشاه دانست و اظهار کرد: بخشی از سهم صادراتی کرمانشاه مربوط به محصولات دیگر استان‌ها است که اگرچه امر بدی نیست و می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، اما لازم است سهم استان را نیز از کالاهای صادراتی افزایش دهیم.

باباخانی معتقد است، برای این منظور باید به سمت توسعه صنایع تبدیلی و واحدهای صنعتی و معدنی برویم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز یک مزیت خوب برای کرمانشاه است که می‌توانیم در آنجا در کنار تجارت به موضوع تولید هم بپردازیم، یادآور شد:منطقه آزاد قصرشیرین در جمع هفت منطقه آزاد تجاری جدید کشور از نظر پتانسیل و توانمندی اول یا دوم است، اما باید به سمت سرمایه‌گذاری در این منطقه برویم.

باباخانی اضافه کرد: افزایش تولیدات صادرات محور کرمانشاه در کنار رونق صادرات به ایجاد اشتغال در استان نیز کمک خواهد کرد.

از گردشگری و صنعت هم غافل نشویم

وی با بیان اینکه در کنار اولویت دادن به بخش کشاورزی و تجارت خارجی نباید از سایر ظرفیت‌های استان غافل شویم، عنوان کرد: کرمانشاه در بخش‌های صنعت، معدن، گردشگری و... نیز ظرفیت‌های زیادی دارد.

معاون اقتصادی پیشین استانداری کرمانشاه گفت: در بخش صنایع باید به سمت تکمیل زنجیره‌های ارزش برویم، نه آنکه بر افزایش بی رویه صنایع و اینکه از هر صنعتی یک تکه برداریم، متمرکز شویم.

به گفته باباخانی، در بخش گردشگری نیز کرمانشاه مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان از سوی یونسکو اشاره کرد.

وی افزود: البته در کنار آن باید زیرساخت‌های گردشگری استان را نیز توسعه دهیم.

لزوم توجه به اسناد بالادستی

این کارشناس مسائل اقتصادی نکته مهم دیگری  که باید در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار بگیرد را توجه به اسناد بالادستی دانست و افزود: در استان کرمانشاه اسناد بالادستی خوبی از جمله سند آمایش سرزمینی داریم که به پتانسیل‌‍‌ها و ظرفیت‌ها به خوبی پرداخته است.

به گفته باباخانی، باید از این اسناد به عنوان یک چشم انداز برای برنامه‌های توسعه‌ای استفاده کرد، اگرچه حتما این اسناد نیازمند بروزرسانی هستند.

وی معتقد است، توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای می‌تواند از برخوردهای سلیقه‌ای و تغییر برنامه‌ها با تحولات مدیریتی جلوگیری کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار