متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کیت تشخیص آبله میمونی در اراک طراحی و در اندازه های نمونه گیری از هفته گذشته مورد استفاده در داخل استان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶ 31 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد افزود: این کیت ها را از قبل در اراک طراحی کرده و تعداد محدودی را به عنوان نمونه ذخیره کرده بودیم که پس از شیوع این بیماری در جهان و مشاهده افراد مشکوک در کشور و استان از آن استفاده نموده و خوشبختانه ضمن بدست آمدن جواب منفی، از کیفیت آنها نیز راضی هستیم.
وی یادآورشد: با توجه به مشاهده چندین نمونه از ابتلا به آبله میمونی در کشورهای همسایه از جمله امارات، آمادگی تشخیص آزمایشگاه های داخلی برای مقابله با این موضوع ضروری است.
وی تاکید کرد: علیرغم اینکه وزارت بهداشت حدود ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی را در کشور برای ساخت کیت تجهیز کرده، اما در اراک و در دانشگاه علوم پزشکی اراک بسیار زودتر از موعد ابلاغ و تکلیف از سوی وزارت بهداشت، تولید کرده ایم.
وی گفت: در عین حال این کیت به زودی به عنوان یک کیت و قابلیت تشخیص انواع آبله ها امکان استفاده خواهد داشت و اقسام مختلف آبله را از یکدیگر تمایز خواهد داد.
دکتر خوانساری نژاد ادامه داد: عامل آبله میمونی، نوعی ویروس است، آبله میمونی یک بیماری به اصطلاح "خود محدودشونده" است، به این معنا که علائم آن به طور خودبه‌خودی معمولاً ظرف ۲ تا ۳ هفته از بین می‌رود.
این متخصص ویروس شناسی همچنین نشانه معمول این بیماری را ‌دانه‌های پوستی همراه با تاول در صورت، دست، ‌پا، دهان و اندام تناسلی برشمرد و گفت: این دانه‌ها ممکن است با تب، احساس ناراحتی یا ناخوشی، سردرد، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه باشند، بروز دانه‌هایی در ناحیه تناسلی در طغیان کنونی این بیماری بیشتر گزارش شده است.
وی پرهیز از تماس پوست به پوست یا ارتباط رو در رو با افراد دارای علائم و تمیز نگه داشتن دست‌ها از جمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون دانست و افزود: این بیماری به راحتی بین افراد سرایت نمی‌کند، اما با ارتباط مستقیم با فرد مبتلا، ممکن است افراد سالم هم به آن مبتلا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار