رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این استان از اثرات مخرب نیروگاه های فسیلی رنج می برد، باید پیوست های سلامت درباره صنایع آلاینده با سختگیری پیگیری شود.
کد خبر: ۱۰۴۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ 07 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر سید محمد جمالیان درجمع خبرنگاران افزود:باید به سمت مصرف انرژی پاک حرکت کرد، برق باید در قالب انرژی خورشیدی و توسط نیروگاه های پاک تولید شود.
وی با اشاره به اینکه امروز بیست و ششمین روز آلوده را در سال ۱۴۰۱ تجربه می کنیم، گفت: انتظار می رود این زیاد شدن روزهای آلوده موجب عادی انگاری این معضل نشود.
وی شعار هفته جهانی بهداشت را "سلامتی ما سلامتی سیاره ما"،اعلام کرد و افزود: در این راستا عوامل موثر در سلامت بسیار مدنظر قرار گرفته است و متاسفانه آلاینده ها به شدت بر روی سلامت جسم و روانی، سیستم قلبی و عروقی، تنفسی و ... تاثیر گذارست.
وی با اشاره به غفلت از تاثیر آلاینده ها در بلندمدت، ادامه داد: زمین با افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، آب شدن یخ های قطبی، گرم شدن، ایجاد بحران آب، در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی و مهاجرت مردم از بسیاری از مناطق روبروست.
جمالیان با بیان اینکه برای به تعویق انداختن این تهدیدات، تعهداتی در سطح بین المللی و ملی در نظر گرفته شده است گفت: در سطح جهانی باید مانع گسترش صنایع آلاینده شد، همچنین در مباحث ملی و استانی باید توسعه پوشش گیاهی را در دستور کار قرار داد و باید مبحث درختکاری به عنوان مطالبه اصلی دنبال شود.
وی با تاکید بر اینکه بحث حفظ سلامت وظیفه اصلی حوزه بهداشت و درمان است، افزود: افزایش مصرف گوشت باعث توسعه دامداری های صنعتی شده و به تبع آن آلودگی و افزایش مصرف سوخت فسیلی را ایجاد کرده است و این مصرف انرژی، خطر بزرگی برای زمین است .
جمالیان با اشاره به اینکه استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل باید به فرهنگ تبدیل شود، افزود: باید به نسل جدید بیاموزیم، مصرف بی رویه گوشت خوب نیست و برای تحقق شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، باید همه کمک کنند و مهمترین قشر اصحاب رسانه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه بحرانی که کره زمین را تهدید می کند همه ما را متاثر می کند یادآورشد: همه ی ما باید خود را موظف به حفظ سلامت کره زمین کنیم چرا که بر سلامت آن بر زیستمندان خود تاثیرگذاراست.
وی با بیان اینکه رسانه ها در آگاه سازی مردم نقش پررنگی دارند گفت: بحران کرونا نشان داد که رسانه ها بازوان توانمند دانشگاه علوم پزشکی در ارتقای سواد جامعه هستند و قطعا در بحث حفظ سلامت زمین و زیستمندان رسانه ها می توانند موثر باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک هم با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که هنوز خطر کرونا به صفر نرسیده است، اما وضعیت پایدار است گفت: شمار مراجعان سرپایی به روزانه ۲۰ نفر رسیده است و کمتر از ۱۰ نفر تست مثبت کرونا دارند.
دکتر بهمن صادقی سده افزود: در حال حاضر ۱۱ نفر در بخش های ویژه بستری هستند و عمده مراجعات در بخش کودکان به بیمارستان امیرکبیر و بیماران بزرگسال در بیمارستان امیرالمومنین(ع) پذیرش می شوند.
وی یادآورشد: در طول دو سال اخیر علیرغم همه مشکلات و محدودیت ها، از تهدیدها فرصت ها ساخته شد به شکلی که در زمینه تجهیزات، تعداد تخت های ویژه از ۶۰ تخت به ۱۲۰ تخت و تعداد تخت های ویژه کودکان به ۲۲ تخت رسید و اکثر بیمارستان ها به مراکز اکسیژن ساز مجهز شدند و دستگاه آنژیوگرافی دوم بیمارستان امیرالمومنین(ع) و سی تی اسکن بیمارستان دلیجان نیز نصب شد.
صادقی با اشاره به اینکه در زمینه نیروی انسانی بیش از ۳۷۰ نفر نیروی پرستاری و درمانی جذب و بنیه کادر درمان تقویت شده است، گفت: از نظر متخصص در همه شهرستان ها رشته های اصلی داخلی، اطفال، زنان حضور دارند و در مراکز استان فوق تخصص گوارش، غدد، فلوشیپ زنان و غدد و سه نفر جراح قلب جذب شدند و تلاش داریم که مطالبات پرسنل به روز پرداخت شود که در حال حاضر با حدود ۵ ماه تعویق در حال پرداخت مطالبات هستیم.
وی اضافه کرد: در دوران کرونا بیشترین میزان جذب کمک خیرین را داشتیم و در این راستا رسانه ها کمک شایانی به دانشگاه داشتند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص اهدای عضو در استان تاکید کرد: انتظار می رود براساس جمعیت ۱.۵ میلیون نفری استان، سالانه ۲۰ تا ۲۵ مورد اهدای عضو داشته باشیم، اما شاخص اهدای عضو پایین است و در جایگاه پایین کشور قرار داریم، امسال در طول فروردین ماه این شاخص به ۷ تا ۸ نفر رسید و حرکت رو به جلویی را در اهدای عضو شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه برای پیوند عضو در استان، جراح عروق، فوق تخصص ایمنی و نیروهای مورد نیاز مهیاست یادآورشد: از نظر نیروی انسانی شاخص PMP باید به ۲۵ برسد تا اجازه برای پیوند به استان داده شود و اگر به حدود ۲۰ برسد شاید بتوانیم کار را آغاز کنیم، پیوند عضو در استان نیازمند icu ویژه و نیروی خاص است، البته برای پیوند قلب سه متخصص خبره جذب و عملکرد آنها ارزیابی و تایید شده است و زمینه سازی برای این هدف صورت گرفته است.


صادقی اضافه کرد: استان مرکزی در حوزه جذب توریست سلامت، قابلیت دارد و مجوز لازم در بیمارستان سینا جذب شده است، درصورتی که شرایط پایدار باشد در بسیاری از زمینه ها، امکان جذب توریست وجود دارد.
صادقی درباره طرح جوانی جمعیت هم گفت: درصورتی که وضعیت فعلی ادامه یابد با چالش در این حوزه مواجه می شویم چراکه ارائه طرح برای جلوگیری از بروز چنین چالشی باید کارشناسی شده باشد. وی افزود: طرح جوانی جمعیت ابلاغ شده دارای مشکل است، به عنوان مثال براساس این طرح، متخصصین از پروسه کاری و انجام طرح ها از سیستم خارج می شوند که این امر مشکل زاست، سال گذشته ۴۶ نیرو جذب شد اما به واسطه همین طرح جوانی جمعیت ۹ نفر از استان خارج شدند و بدون شک این امر تامین پزشک را سخت می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار