تابناک-سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشاهده ویروس غیرفعال منتقله از پشه آئدس در خون یکی از قشموندان خبر داد و گفت: این فرد سفرهای متعددی به مناطق مختلف داشته و نمی توان قطعی اعلام کرد در کجا مبتلا شده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 13 March 2022

به گزارش تابناک هرمزگان یاسر مرادی ظهر امروز در شورای سلامت شهرستان قشم بیان کرد: پشه آئدس هم‌اکنون در 216 کشور دنیا مشاهده شده و به دلیل ویژگی‌های زیست‌شناختی توانایی زیادی در انتشار در اقلیم‌های متفاوت به صورت گسترده دارد.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان نیز این پشه در بندرعباس و لنگه و سیریک مشاهده شده و هنوز وجود نمونه‌ای از آن در جزیره ثبت نشده است.

مرادی، آب‌های سطحی کم‌عمق، مناطق مرطوب و تاریک را مهمترین جایگاه تخم‌ریزی این پشه دانست و اضافه کرد: برای جلوگیری از رشد این پشه باید مناطق پرخطر همچون خورها و کانال های آب، آب انبارها، مخازن آب کولر، انبارهای لاستیک فرسوده، نخاله‌های ساختمانی و قایق‎های فرسوده ساماندهی و بهسازی شوند.

به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم تاکنون 552 نقطه پرخطر در شهرستان شناسایی شده و 88 نقطه بهسازی شده و برای تسریع ساماندهی نقاط پرخطر به همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی نیاز است.

وی به قشموندان پیشنهاد کرد از نگهداری گیاه بامبو در خانه خودداری کنند چراکه ریشه‌های این گیاه محل مناسبی برای تخم‌ریزی و نمو پشه آئدس می باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم همچنین از آغاز برنامه سلامت نوروزی در شهرستان از 10 اسفندماه خبر داد و افزود: در این طرح کارشناسان شبکه بهداشت با تشدید طرح‌های نظارتی تلاش می‌کنند نوروزی ایمن برای قشموندان و گردشگران پیش رو باشد.

مرادی نظارت بر مکان‎های اقامتی، تفریحی، ناوگان حمل و نقل عمومی، مجتمع‌های تجاری و شناورها به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از جمله مهمترین وظایف و اهداف طرح سلامت نوروزی برشمرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار