تابناک-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان هزینه شیرین‌سازی هر مترمکعب آب دریا را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ۱۱ سایت شیرین سازی آب در ۸ ماه آینده وارد مدار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ 10 March 2022

به گزارش تابناک هرمزگان، امین قصمی با اعلام این خبر اظهار کرد: شرایط اقلیمی خاص استان هرمزگان برای ما تمهیدات جدی را در حوزه تأمین منابع آبی پایدار ایجاد کرده است. ۵۷ درصد جمعیت استان شهری و مابقی روستایی هستند و استان هرمزگان یک مزیت نسبی که دسترسی به آب‌های آزاد است را دارد، به‌طوری‌که ۱۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در این استان داریم که باعث شده است از این مزیت نسبی برای حل مسئله آب استفاده کنیم.

وی بابیان این‌که آب‌شیرین‌کن‌ها در این استان سابقه طولانی دارند و از سال ۱۳۸۴ استارت آب‌شیرین‌کن در بندرلنگه زده شد، اظهارکرد: اکنون ۹۵ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تولید آب از تاریخ آب‌شیرین‌کن وجود دارد.

قصمی ادامه داد: بخشی از منابع آبی مورد نیاز از آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود و مابقی را از منابع سطحی و غیرسطحی تأمین می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تأمین آب کلان‌شهر بندرعباس بدین‌گونه است که ۴۸‌درصد نیاز آب از طریق شیرین‌سازی تأمین می‌شود و اگر این ظرفیت وجود نداشت نمی‌توانستیم تابستان ۱۴۰۰ را بدون چالش پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با تأکید بر این‌که در سطح کشور ۸۵ سایت آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۵۷۰ هزار مترمکعب وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۴۰ سایت با ظرفیت ۲۳۲ هزار مترمکعب در بندرعباس وجود دارد و تا چند ماه آینده ۱۱ سایت جدید را با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار می‌کنیم و ظرفیت کلی بندرعباس به ۲۷۵ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سه سایت به ظرفیت ۱۱‌هزار مترمکعب نیز در مرحله‌ی انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که وارد مدار شدن این سایت‌ها می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برطرف کند.

قصمی بابیان این‌که از ۱۳ شهرستانی که داریم هشت طرح آب‌رسانی جدید را برای این شهرها تعریف کرده‌ایم که وارد مدار اجرایی شده و منابع تأمین آب این شهرها نیز باهدف تأمین آب پایدار، تغییر خواهد کرد، گفت‌: استان هرمزگان هم در حوزه برق و هم در حوزه آب برنامه‌ریزی استراتژیکی را برای حل مسائل انجام داده است.

علاج بخشی سد میناب در دست مطالعه است

همچنین در این نشست "جمشید عیدانی" مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان بابیان این‌که استان هرمزگان دروازه اقتصادی انرژی و صنایع کشور است، گفت: در بحث ساماندهی رودخانه‌ها پروژه‌هایی را با اولویت‌بندی در دست اجرا داریم، همچنین ۳۰۰ کیلومتر خط لوله به طول ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ در حال بهره‌برداری است و۸۰ کیلومتر در حال مطالعه است که به‌ محض تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

وی بابیان این‌که علاج‌بخشی سد میناب نیز در حال مطالعه است، اظهار کرد: تالاب‌های خاص و نادری در استان هرمزگان وجود دارد که عمدتاً زیستگاه پرندگان دریایی هستند، در این بخش نیز ۳۰ درصد مطالعات برای بهسازی باقی‌مانده است اما با جدیت به دنبال رفع مشکلات هستیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار