معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای کم شدن سموم در محصولات کشاورزی، باید کشاورزان را آموزش داد.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 02 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: آموزش کشاورزان در کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی موثر است.
وی یادآورشد: به دلیل در امان ماندن محصول از آفات، کشاورزان اقدام به استفاده از برخی سموم رایج برای با کیفیت تر ماندن محصولات خود می کنند که برخی از آنها در محصولات و پس از برداشت و ارائه به بازار نیز همچنان در محصولات باقی مانده و موجب به خطر افتادن سلامتی مردم و مصرف کننده ها می شود.
وی افزود: لازمه کاهش این سموم در محصولات، همکاری و حمایت کشاورزان توسط اداراتی چون جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارات در کنار دانشگاه علوم پزشکی واحد غذا و دارو و همچنین آموزش و ارتقاء آگاهی کشاورزان در این خصوص است.
وی تاکید کرد: بررسی سموم باقیمانده در محصولات باغی و زراعی در اروپا به طور مستمر انجام می شده اما در کشور و برخی کشورهای همسایه به تازگی این اقدام انجام می شود و همین امر باعث برگشت برخی اقلام صادراتی به کشورهای همسایه شده است.
دکتر علیمرادیان ادامه داد: شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی، یکی دیگر از راه حل های موجود برای ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش سموم باقیمانده در آنها است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در استان مرکزی به دلیل نبود زیرساخت در این زمینه، محصولات مورد نظر را به آزمایشگاه مرجع ارسال و بعد از کسب و دریافت گزارش، نتایج را در اختیار سایر ادارات مرتبط برای بازرسی و گشت زنی در بازار ارائه می کنیم.
وی اضافه کرد: باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی به خاک، آب و هوا و نوع کشاورزی و فصل بستگی دارد بطوریکه سم و آفات مورد نظر در فصل تابستان بیش از سایر فصل ها مشاهده می شود که میانگین به۲/۵درصد هم می رسد.
دکتر علیمرادیان افزود: در دو محصول اسفناج، کاهو و خیار که در سالجاری مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد باقیمانده نیترات و سرب کمی بیش از حد استاندارد و مجاز بوده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده این نوع محصولات برای دفعات زیاد ممکن است مشکل ساز شود و استفاده معمولی آن، خطری ندارد گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشور و استان های مختلف پرورش و توزیع می شوند و نمی توان آنها را از مبداء پیگیری کرد بهترین راه شناسنامه دار کردن محصولات و آموزش کشاورزان است.
دکتر علیمرادیان گفت: در آزمایش های انجام شده توسط غذا و داروی اراک، در زمینه نیترات، اسفناج بالاترین درصد و گوجه فرنگی پایین ترین مقدار را داشته، همچنین در زمینه وجود سرب، اسفناج بالاترین مقدار و هندوانه کمترین میزان را داشته است.
وی یادآور شد: کاهو، اسفناج و خیار بالاترین تجمیع باقیمانده سمومی چون نیترات و سرب و در مقابل کلم، پیاز و هندوانه کمترین میزان را داشته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار