شکارچیان،پیشرفته تر از محیط بانان!

کارشناس پایش حفاظت محیط زیست استان فارس که برای نظارت به سرشماری وحوش دنا به این منطقه سفرکرده افزایش سلاح های مجاز و غیر مجاز را تهدیدی جدی برای حفظ گونه های حیات وحش دانست و افزود: سلاح و ابزار شکارچیان غیرمجاز مدرن تر از تجهیزات محیط بانان است.
کد خبر: ۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰ 03 March 2015
حسین شعبانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با اعمال قانون صدور مجوز برای سلاح های غیرمجاز در سال 92 شمار سلاح های مجاز افزایش چشمگیری یافت.

وی بهره گیری از تجهیزات مدرن و سلاح های پیشرفته از سوی شکارچیان غیرمجاز را یادآورشد و افزود: امکانات محیط بانان مناطق حفاظت شده همپای تجهیزات شکارچیان مدرن نیست و این امر نیازمند بازنگری است.

کارشناس پایش حفاظت محیط زیست استان فارس که برای نظارت به سرشماری وحوش دنا به این منطقه سفرکرده، تصریح کرد: خلا قانونی استفاده از سلاح برای محیط بان یکی دیگر از مشکلات محیط بانان است،زیرا کاربرد سلاح در مواقع برخورد با متخلفان و تعرض به آنها برای محیط بانان شفاف نیست.

این کارشناس پایش محیط زیست اظهار کرد: این درحالی است که سالانه محیط بانان با مقوله تعرض افراد خاطی و شکارچیان غیرمجاز مواجه اند، به طوری که سالانه یک نفر محیط بان یا شکارچی غیرمجاز شرارت طلب در برخی استانها نظیر فارس کشته می شود.

سه محیط بان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قتل در برخورد با شکارچیان غیرمجاز از چند سال پیش تاکنون در زندان به سر می برند.

کارشناس پایش محیط زیست خشکسالی، وقوع آتش سوزی و دام مازاد را سه مشکل حفظ محیط زیست دانست و افزود: برخی مردم با وجود استفاده از طبیعت به دلیل عدم توجه به مقوله سلامت محیط زیست با اهمال کاری و روشن کردن آتش یا قطع و تخریب جنگلها به محیط زیست خسارتهای جبران ناپذیری را وارد می کنند.

وی افزود: برخی حریق های ناشی از بی توجهی مردم در مجاورت پارکها و مناطق حفاظت شده خسارات هنگفتی را به این زیستگاههای ارزشمند سالانه وارد می کند.

شعبانی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به مشارکت مردم نیاز دارد افزود: ترویج نشدن فرهنگ زیست محیطی در بین مردم ازمولفه های است که علاوه بر لزوم تغییر نگاه عمومی به محیط زیست به فعالیت موثرتری از سوی سازمان محیط زیست نیاز دارد.

این کارشناس باسابقه محیط زیست و ناظر طرح ملی سرشماری وحوش پارک ملی دنا افزود: بسیاری از مردم به محیط زیست به عنوان شکاربانی نگاه می کند درحالی که حفاظت از منابع آب وخاک،حفظ سلامت محیط زیست ، جلوگیری از هرگونه آلودگی زیست محیطی با اعمال نظارت براجرای طرحهای صنعتی وظیفه حساسی را متوجه سازمان محیط زیست کرده است.

وی به تنوع زیستی و پوشش متراکم گونه های کل و بز در پارک ملی دنا اشاره کرد وافزود: در اولین روز سرشماری وحوش این پارک دیدن گله های 120، ،80، 40و 30راسی کل و بز تنها در یک محدوده کوچک از این پارک یک شرایط کم نظیری را جلوه داد.

این کارشناس ناظر طرح سرشماری پارک ملی دنا اظهارکرد: رسیدن به فاصله حدود 120متری با گله های کل و بز در پارک ملی دنا در حالی که در دیگر مناطق تا شعاع 500 متر به راحتی ممکن نیست، بیانگر امنیت این زیستگاه حیات وحش است.

وی اظهار کرد: پارک ملی دنیا با وسعت گسترده درحوزه چند استان با تعداد کمی محیط بان حفاظت می شود که وجود جمعیت پرشمار کل و بز دراین پارک ملی بیانگر وجود امنیت، برنامه ریزی مطلوب مدیریتی و تلاش محیط بانان دلسوز است.

به گفته عطا پورشیرزاد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد دومین روز طرح سرشماری وحوش پارک ملی دنا هم اکنون در ضلع شمالی این پارک ادامه دارد.

پارک ملی دنا به طول 80 کیلومتر با حدود 93هزار هکتار در محدوده استانهای کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس واقع شده و از لحاظ وجود گونه های گیاهی، جانوری وپرندگان جزو زیستگاههای مهم کشور محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
حسین شعبانی اجوبه حفظ محیط زیست و مرد کار و عمل است کوه رفتن برای او پیاده روی بر روی اسفالت است و دویدن در کوه بای ایشان تفریح و حاضر ایت جانش را برای یک بره آهو بدهد
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار