رسیدگی به 6500 پرونده مواد مخدر در محاکم يزد

ريیس کل دادگستری استان یزد از رسيدگي به شش هزار و 488 پرونده مرتبط با مواد مخدر وارده محاکم دادگاه انقلاب استان در يازده ماه سال جاري خبر داد.
کد خبر: ۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸ 03 March 2015

به گزارش تابناک یزد، "محمدرضا حبیبی" در کارگاه آموزشی هم‌اندیشی و ایجاد وحدت رویه با طرح مسائل و چالش‌های حقوقی، قضایی و انتظامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، افزود: شش هزار و 544 پرونده نیز رسیدگی و منجر به صدور حکم شده و به این ترتیب به تعدادی از پرونده‌های مانده سال قبل هم رسیدگی و از موجودی کسر شده است.

وی اظهار كرد: اکنون در محاکم دادگاه انقلاب استان کمتر از 290 پرونده مانده است که این نشان از اهتمام دستگاه قضایی به رسیدگی سریع و قاطع به پرونده های مواد مخدر دارد .

این مقام قضایی عنوان كرد: همواره تلاش مجموعه‎‎های قضایی، انتظامی، امنیتی و تأمینی در سراسر کشور جدیت در برخورد با جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده است، اما عده‎‎ای خواسته یا ناخواسته با طرح این سوال که این همه برخوردهای سخت چه تاثیری داشته است؟ قصد زیر سوال بردن تمامی این تلاش‌‌ها را دارند.

وی ادامه داد: باید این گونه جواب داد که اگر این همه برخوردهای سختگیرانه و قوانین سخت در این زمینه نبود الان با چه میزان معتاد و قاچاقچی و سایر جرایم مرتبط مواد مخدر در جامعه مواجه بودیم؟

وی گفت: دستگاه قضایی معتقد به برخورد سخت کیفری با جرائم مرتبط با موادمخدر است و اکنون بیش از 50 درصد از زندانیان یزد مرتبط با مواد مخدر هستند که تعداد قابل توجهی از آنها غیر بومی هستند، حال باید سوال کرد اگر این تعداد زندانی مرتبط با جرائم مواد مخدر الان در جامعه رها بودند، آیا وضعیت همین بود یا بسیار بدتر از این می‎‎شد؟

ريیس کل دادگستری استان یزد به منظرها و دیدگاه‎‎های مختلف در برخورد با مواد مخدر در جامعه اشاره و بیان كرد: جرم‌‌شناسان، اعتیاد را یک بیماری می‌‌پندارند و مدعی هستند نباید به اعتیاد عنوان مجرمانه داد ولي جامعه‎‎شناسان و متولیان امور فرهنگی به اهمیت مباحث فرهنگی و تلاش در جهت تعالی سطح فکر جامعه در مواجه با مواد مخدر اذعان دارند و اقتصادانان نيز علل و عوامل رواج اعتیاد و جرائم دیگر این مسئله را ناشی از مسائل اقتصادی می‌‌پندارند و ادعا می‌‌کنند چنانچه جامعه از فقر رهايی‌‌یافته و با کارآفرینی، ریشه بیکاری کنده شود، معضل اعتیاد از جامعه رخت خواهد بست .

وی ادامه داد: البته همه این دیدگاه‌‌ها درست است و هیچ یک غلط نیست و چنانچه بخواهیم بر این معضل اساسی فائق بیائیم باید با برنامه‎‎ریزی در تمام ابعاد گام برداریم تا نتیجه عملی مطلوب را تحصیل كنيم.

حبیبی خاطرنشان کرد: دشمنان این مرز و بوم از هر مسیری که بتوانند به این ملت آسیب بزنند، کوتاهی نمیکنند و ترویج مواد مخدر و بدتر از آن مواد روانگردان از طریق شبکه‎‎های ماهواره‎‎ای و فضای مجازی، یکی دیگر از اقدامات ضد بشری آنان است .

به گزارش ایسنا، ريیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: اگر در طول تاریخ انقلاب برخورد کیفری با جرایم مرتبط با مواد مخدر خوب، محکم و بدون اغماض بوده است، نباید از آن خرده گرفت بلکه باید ضمن تشویق دست‎‎اندرکاران مبارزه، راهکارهای تقویت سایر مسیرهای تاثیرگذار  این معضل بزرگ اجتماع را نیز جست‎‎وجو کرد و در ابعاد اقتصادی، جامعه شناختی، روانشناسی و غيره نیز برنامه تدوین کرد به صورت عملیاتی وارد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار